Elektra schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 27 Jan 2025, 22:21

Op mijn boot wil ik de elektra aanpakken.
Link van het elektra schema staat onderaan in dit bericht.
Ben nog aan het twijfelen welke soort zekeringen ik ga plaatsen. Denk zelf aan Mega en Midi zekeringen aangezien dit trage zekeringen zijn.
Ik ben benieuwd of jullie nog bijzonderheden zien of aanvullingen hebben.

Kabellengtes:
Startmotor 1m
Boegschroef 4m
Ankerlier 4m
Zekeringkast (1) 1m
Zekeringkast (2 en 3) 4,5m
Dynamo na archofet 1,5m
Archofet na accu 3,5m. Massadraad 2,5 mm2 conform Victron handleiding.
Acculader 4.5m

https://drive.google.com/file/d/1e-GaJlaqHIpgqAP0nrc0lB6X2pMS8VmW/view?usp=sharing
ger--nl
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jul 2024, 20:10
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor MarkV2 » 28 Jan 2025, 00:15

Hi! Ik zie in je schema iets als een schakelaar in je massa bus? Dat is echt niet nodig, of lees ik je schema verkeerd?
Mijn boot heeft in grote lijnen zelfde aanpak. Ik heb mega zekeringen gebruikt als 'hoofd' zekeringen, midi vrijwel niet toegepast. Wel een ANL zekering 250 amp op elk accu pakket.

Greets!
MarkV2
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 24 Jul 2024, 18:55
Woonplaats: Kampen
ligplaats: Kampen
info: Gillissen vlet 1968

Re: Elektra schema

Berichtdoor heuvels » 28 Jan 2025, 11:03

De meeste zo niet alle schepen hebben zo iets.
Als ik een tijdje van boord ben zet ik alle stroom uit. Alleen de koelkast blijft onder spanning, die heeft eigen accu.

Afbeelding

Waarom de massa? Zo schakel je alles in één klap uit.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Elektra schema

Berichtdoor Wolf1 » 28 Jan 2025, 11:57

heuvels schreef:De meeste zo niet alle schepen hebben zo iets.
Als ik een tijdje van boord ben zet ik alle stroom uit. Alleen de koelkast blijft onder spanning, die heeft eigen accu.

Afbeelding

Waarom de massa? Zo schakel je alles in één klap uit.

Als ik een tijdje van boord ben, haal ik de koelkast leeg ! ! !
Een aparte accu voor de koelkast en een voor de boegschroef, voor de hekschroef ook nog eentje ?
En met die plastiek dingen kun je net de schemerlamp mee aan en uit zetten.
Ga je ideeën niet volgen 1 accu setje 24V - 240Ah en daar doe ik alles mee inc. starten !
voor nood wel een 12kVA, maar daar nooit voor nodig. Zorgt de zon wel voor !
En Ger, al je schakelaars kan ik ook niet helemaal volgen.
Bij mij zitten dynamo's en laders altijd rechtstreeks op de accu zeker de zonnepanelen regelaar, moet het betreffende apparaat spanningsloos, kan de zekering er toch uit !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2160
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor heuvels » 28 Jan 2025, 12:39

Wolf1 schreef:Als ik een tijdje van boord ben, haal ik de koelkast leeg ! ! !
Een aparte accu voor de koelkast en een voor de boegschroef, voor de hekschroef ook nog eentje ?

Ik heb een aparte startaccu.
Twee gebruiksaccu's, eentje voor de koelkast en een eentje voor de rest.
De zonnepanelen laden beide 120AH accu's apart met een Victron BlueSolar DUO, ik kan de oplaadstroom verdelen over beide accu's, bijv. 70% naar de koelkastaccu en 30% naar de andere. Afhankelijk van zonneschijn en gebruik speel ik hier een beetje mee.
Zo draait het al zeker 10 jaar. Misschien tijd voor een andere opzet, kan ik nog even over nadenken.
Maar om terug te komen op de massa schakelaar, die vind ik wel nodig om de hele boel stroomloos te zetten als je van boord gaat. Hoeft niet van plastic te zijn. Maar de koelkast moet wel aan blijven als je 1 of 2 dagen weg bent, dus die schakelt niet mee met de massa schakelaar.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 13:38

MarkV2 schreef:Hi! Ik zie in je schema iets als een schakelaar in je massa bus? Dat is echt niet nodig, of lees ik je schema verkeerd?
Mijn boot heeft in grote lijnen zelfde aanpak. Ik heb mega zekeringen gebruikt als 'hoofd' zekeringen, midi vrijwel niet toegepast. Wel een ANL zekering 250 amp op elk accu pakket.

Greets!


Ja de huidige massa schakelaar kan er inderdaad van tussen.
Op de bilgepomp na staat toch alle verbruikers achter de hoofdschakelaar.
Gezien de korte afstand van accu naar hoofdschakelaar en een dikkere kabel dan noodzakelijk heb ik ervoor gekozen om de zekeringen na de hoofdschakelaar te plaatsen.
Heb jij alle massa's aan elkaar gekoppeld of is het startcircuit en de service accu's zowel + en - van elkaar gescheiden?
ger--nl
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jul 2024, 20:10
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 13:41

heuvels schreef:De meeste zo niet alle schepen hebben zo iets.
Als ik een tijdje van boord ben zet ik alle stroom uit. Alleen de koelkast blijft onder spanning, die heeft eigen accu.

Afbeelding

Waarom de massa? Zo schakel je alles in één klap uit.


Op de bilgepomp na staan alle gebruikers via de hoofdschakelaars.
Ik maak gebruik van een ander type schakelaar. Blue Sea 6006.
ger--nl
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jul 2024, 20:10
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 13:48

Als ik een tijdje van boord ben, haal ik de koelkast leeg ! ! !
Een aparte accu voor de koelkast en een voor de boegschroef, voor de hekschroef ook nog eentje ?
En met die plastiek dingen kun je net de schemerlamp mee aan en uit zetten.
Ga je ideeën niet volgen 1 accu setje 24V - 240Ah en daar doe ik alles mee inc. starten !
voor nood wel een 12kVA, maar daar nooit voor nodig. Zorgt de zon wel voor !
En Ger, al je schakelaars kan ik ook niet helemaal volgen.
Bij mij zitten dynamo's en laders altijd rechtstreeks op de accu zeker de zonnepanelen regelaar, moet het betreffende apparaat spanningsloos, kan de zekering er toch uit !
Gr. Wolf1
[/quote]

Dat is een goede. Ik zat zelf ook te twijfelen of ik de kabels van de Argofet achter een hoofdschakelaar moest plaatsen of niet.
Dan gaan deze rechtstreeks op de accu's en dan kan ik de acculader weer verbinden aan de laadkabels van de archofet. Bespaart weer 2x16mm kabels.
ger--nl
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jul 2024, 20:10
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor ger--nl » 28 Jan 2025, 14:27

Aanpassingen doorgevoerd in het schema. Massaschakelaar is er van tussen.
De gecombineerde massa van de archofet en de acculader heb ik nu gekoppeld aan de massa van zekeringkast 2.
Is dit goed of kan ik de 2,5mm2 kabel beter doortrekken naar de accu.

https://drive.google.com/file/d/1n7WqAyhdtEP9QGnpfH6L1438QxtJ5a7m/view?usp=sharing
ger--nl
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jul 2024, 20:10
ligplaats:
info:

Re: Elektra schema

Berichtdoor benE » 28 Jan 2025, 15:37

Waar zijn de massa aansluitingen in de zekering kasten voor?
Of zijn dat de massa's van de gebruikers.
benE
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten