Motor- en navigatieinstrumenten aansluiten op welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Motor- en navigatieinstrumenten aansluiten op welke accu?

Berichtdoor BertB » 17 Nov 2024, 22:23

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om de elektra aan boord te gaan herinrichten. Ik ben best een beetje handig met elektra, maar niet op boten. Dit is onze eerste boot.

Ik heb zoals de meeste boten twee aparte accusystemen (boeg- en hekschroef niet meegerekend); een startaccu en twee parallel geschakelde huishoudaccu's. Nu is het natuurlijk de bedoeling om de startaccu alleen te gebruiken om te starten, en deze niet te vermoeien met de zaken die op de huishoudaccu's moeten; zoals de koelkast en de lampjes etc. Maar.... Is het gebruikelijk dat de motor- en navigatie instrumenten e.d. zoals instrumentenverlichting, roerstandaanwijzer, dieptemeter, toerenteller, motortemperatuur etc., en niet te vergeten de marifoon wél op de startaccu staan?

Ik vraag het namelijk hierom; ik wil zo'n battery protect relais installeren op de huishoudaccu dat de (niet noodzakelijke) verbruikers uitschakelt als de accuspanning van de huishoudaccu te laag zou worden zodat die niet per ongeluk wordt leeggetrokken. Want niet goed voor de accu. Maar als daar de motor- en navbifdatieinstrumenten op staan, doen die het dan natuurlijk ook niet meer.

De vraag is dus; wat is wijsheid en/of gebruikelijk:
a. een aansluiting maken vóór het relais van de huishopudaccu zodat er toch nog (lagere) spoanning op de motor- en navigatieinstrumenten is, ook al schakelt het relais de minder belangrijke belasting uit.
b. de motor- en navigatieinstrumenten op de startaccu aansluiten.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: Motor- en navigatieinstrumenten aansluiten op welke accu

Berichtdoor Renegade » 18 Nov 2024, 00:23

BertB schreef:Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.

Gewoon effe simpel nadenken.
Wanneer gebruik je de meeste van je genoemde instrumenten?
Als stil ligt of als je vaart.
Als je vaart loopt de motor ,dan werkt de dynamo dus ook.
Dan lijkt mij de startaccu de eerste keuze voor de motor gerelateerde instrumenten.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Nov 2024, 08:54

Je zou alles op de motoraccu kunnen zetten, na het contact. Nadeel is dan dat je elke keer als je het nodig hebt, het contact aan moet zetten, met het bijbehorende gepiep. Daarom heb ik; tankmeters, nav verlichting, marifoon op de gebruikers accu. Ik heb dus eigenlijk alleen de motorinstrumenten op de startaccu.
Ik ben een beetje huiverig om zo'n relais toe te passen, liever dat alles zwakker wordt en dat hopelijk het signaal geeft dat de accus plat dreigen te gaan, dan dat opeens alles uitvalt. Dan maar voor lief nemen dat het super slecht voor de accus is ze zo te ontladen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Nov 2024, 19:49

Amersfow schreef:Je zou alles op de motoraccu kunnen zetten, na het contact. Nadeel is dan dat je elke keer als je het nodig hebt, het contact aan moet zetten, met het bijbehorende gepiep. Daarom heb ik; tankmeters, nav verlichting, marifoon op de gebruikers accu. Ik heb dus eigenlijk alleen de motorinstrumenten op de startaccu.
Ik ben een beetje huiverig om zo'n relais toe te passen, liever dat alles zwakker wordt en dat hopelijk het signaal geeft dat de accus plat dreigen te gaan, dan dat opeens alles uitvalt. Dan maar voor lief nemen dat het super slecht voor de accus is ze zo te ontladen.

Een goed bedacht alarmsysteem heeft geen bijbehorend gepiep !
Alle navigatie lichten en meters kunnen achter 15 van het contact. behalve het ankerlicht en de water niveaumeter ! Deze zijn dus gevoed door de huishoud batterij.
Navigatie lichten wel uitvoeren met een lamp controle systeem !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 20 Nov 2024, 12:17

Heren,

Super bedankt voor de reacties van jullie drieën. Hier kan ik weer mee verder! Misschien dat ik binnenkort het nieuwe schema hier wel neerzet en om jullie commentaar vraag :-).

Groeten,

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Terug naar Scheepselektra