Hallo allemaal,
Ik ben van plan om de elektra aan boord te gaan herinrichten. Ik ben best een beetje handig met elektra, maar niet op boten. Dit is onze eerste boot.
Ik heb zoals de meeste boten twee aparte accusystemen (boeg- en hekschroef niet meegerekend); een startaccu en twee parallel geschakelde huishoudaccu's. Nu is het natuurlijk de bedoeling om de startaccu alleen te gebruiken om te starten, en deze niet te vermoeien met de zaken die op de huishoudaccu's moeten; zoals de koelkast en de lampjes etc. Maar.... Is het gebruikelijk dat de motor- en navigatie instrumenten e.d. zoals instrumentenverlichting, roerstandaanwijzer, dieptemeter, toerenteller, motortemperatuur etc., en niet te vergeten de marifoon wél op de startaccu staan?
Ik vraag het namelijk hierom; ik wil zo'n battery protect relais installeren op de huishoudaccu dat de (niet noodzakelijke) verbruikers uitschakelt als de accuspanning van de huishoudaccu te laag zou worden zodat die niet per ongeluk wordt leeggetrokken. Want niet goed voor de accu. Maar als daar de motor- en navbifdatieinstrumenten op staan, doen die het dan natuurlijk ook niet meer.
De vraag is dus; wat is wijsheid en/of gebruikelijk:
a. een aansluiting maken vóór het relais van de huishopudaccu zodat er toch nog (lagere) spoanning op de motor- en navigatieinstrumenten is, ook al schakelt het relais de minder belangrijke belasting uit.
b. de motor- en navigatieinstrumenten op de startaccu aansluiten.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.