Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 13 Sep 2024, 09:24

Goedemorgen heren!

Geweldige verhalen en dingen kun je zeker leren. Nou heb ik een victron op het oog een 160 ah smart accu met small bms. Dat is zeker duurder dan wat jullie noemen, maar dan hoef ik het niet zelf te installeren met alle bijkomende risico's van onervaren zijn. Zoals Wolf zei, ervaring huur je in, in dit geval in de vorm van een accu die al ready to go is.

Stel dat ik die zou kopen, wat is er dan allemaal van belang. De small bms wordt direct op de accu aangesloten. En de accu wordt op de multiplus lader/omvormer aangesloten. Moet er in die verbinding van accu naar multiplus een smartshunt of is dat optioneel? Om de accu uit te lezen? En moet die verbinding ook gezekerd worden?

Groetjes en fijne dag verder heren!

Dennis
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aadbloem » 13 Sep 2024, 13:24

dennisjansen schreef:Goedemorgen heren!
Geweldige verhalen en dingen kun je zeker leren. Nou heb ik een victron op het oog een 160 ah smart accu met small bms. Dat is zeker duurder dan wat jullie noemen, maar dan hoef ik het niet zelf te installeren met alle bijkomende risico's van onervaren zijn. Zoals Wolf zei, ervaring huur je in, in dit geval in de vorm van een accu die al ready to go is.
Stel dat ik die zou kopen, wat is er dan allemaal van belang. De small bms wordt direct op de accu aangesloten. En de accu wordt op de multiplus lader/omvormer aangesloten. Moet er in die verbinding van accu naar multiplus een smartshunt of is dat optioneel? Om de accu uit te lezen? En moet die verbinding ook gezekerd worden?
Groetjes en fijne dag verder heren!
Dennis

De accu zelf is voorzien van een BMS met celbalancer en celbewaking. Hier kan je alle gewenste gegevens zien via Bluetooth. Een Smartshunt maar naar mijn mening prettiger een Victron BMV meter op de dashbord. Die werkt ook met een shunt en in een oogopslag heb je wat je wil weten. Een Smartshunt werkt met Bluetooth en wanneer die te ver weg in de stalen machinekamer zit heb risico van ontvangstproblemen. De Multiplus moet je aanpassen op dit type accu. De meer recente Multiplus kent dit accutype en verder zal de misschien de max A en spanningen in willen stellen. Een zekering is aan te raden inderdaad.

Bij Victron lees ik:

De Victron Smart LFP-accu's beschikken over een geïntegreerde celbalancering en celbewaking. Hierdoor kan informatie over celspanning en temperatuur van de accu worden uitgelezen en gecontroleerd met de Victron Connect Bluetooth-app. Door twee kabels wordt deze informatie doorgegeven aan een extern Battery Management System (accubeheersysteem) voor de integratie met andere systeemcomponenten.

Deze accu is dus al voorzien van een intern BMS, de toevoeging van nog een extern BMS is me niet helemaal duidelijk. Vraag dat na bij Victron, misschien is dat bij deze accu niet nodig.
aadbloem
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aquanaut » 18 Sep 2024, 10:20

Is zeker nodig, de batterij bevat het BMS maar de vertaling naar alle apparaten gaat via het externe gedeelte van het BMS dat je afhankelijk van de installatie kiest.
Heb je dus al een MultiPlus aan boord en dit is een zodanig recent model dat deze een VE.Bus heeft, gebruik dan het VE.Bus BMS.

Bedenk wel dat het installeren van dit type batterij nog wel wat meer installatie met zich mee brengt, het is geen typische "drop in" batterij!

Gel batterijen met een MultiPlus (of omvormer in het algemeen) is een "No go" hier pas je de AGM batterij toe.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2595
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2024, 08:33

aquanaut schreef:Gel batterijen met een MultiPlus (of omvormer in het algemeen) is een "No go" hier pas je de AGM batterij toe.
Aquanaut

Moet ik hieruit opmaken, combi geen Gel Batterij ? ? Of uberhaupt omvormer geen Gel ? En waarom, is dit vanwege de minder grote stroomafname mogelijkheid ?
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aadbloem » 19 Sep 2024, 10:08

aquanaut schreef:Gel batterijen met een MultiPlus (of omvormer in het algemeen) is een "No go" hier pas je de AGM batterij toe.
Aquanaut

Zelfde vraag als Wolf1 en is dat misschien (lange tijd geleden) mijn probleem geweest met de veel te korte levensduur van 2x Victron GEL 220Ah parallel?
Mijn complete Victron installatie is destijds geadviseerd en verkocht door de Jong Technovaria en bestond o.a. uit een Multiplus 12/3000/120 en 2x GEL 220Ah parallel. De GEL die na 6 jaar normaal gebruik (geen waterkokers, geen koffiezetapparaten etc) "op" waren, snel zakkende spanning naar 11,9V vervangen zijn, wegens teleurstelling door goedkope loodzuur accu's die overugens ook maar 6 jaar meegingen maar dat was minder duur en minder verbazend. Reclameren over accu's is natuurlijk moeilijk zo niet onmogelijk en de Jong Technovaria bestond niet meer, inmiddels failliet...
aadbloem
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aquanaut » 19 Sep 2024, 10:40

Het hele verhaal draait om weerstand, interne weerstand.
Een loodzuur batterij heeft altijd een vorm van interne weerstand, en simpel gezegd hoe hoger die weerstand is hoe "moeilijker" de accu stroom kan leveren.
Bij het leveren van stroom bij een accu met een hogere weerstand zal de spanning sneller zakken als bij een accu met een lagere inwendige weerstand.

GEL batterijen zijn zo opgebouwd dat ze gedurende langere tijd gemiddelde stromen kunnen leveren en hebben een hogere interne weerstand als "natte" loodzuurbatterijen. (bijvoorbeeld open LZ of AGM)

Omvormers hebben last van een niet stabiele ingangsspanning, immers het vermogen wat ze moeten leveren is het product van stroom en spanning.
Zakt de spanning weg, dan moet de stroom toenemen om hetzelfde vermogen te kunnen leveren, door deze grotere stroom zal een accu met een verhoudingsgewijs hogere interne weerstand verder inzakken qua spanning waardoor de omvormer nóg meer stroom gaat opnemen enz.
De omvormer is er dus bij gebaat dat de weerstand aan de ingangszijde zo laag mogelijk is.

Betekend dat dat je nooit GEL batterijen kunt gebruiken voor een omvormer?, .......nee het heeft alles met verhouding te maken.
Pak je een 220Ah GEL batterij en hang je er een 250VA omvormer aan (die maximaal een ampère of 20 op kan nemen) is er niets aan de hand.
Hang je aan dezelfde batterij een 3000VA omvormer dan schiet de batterij te kort, zakt de spanning te ver weg en krijgen zowel de batterij als de aangesloten omvormer het zwaar.
Dus hieruit mag je ook opmaken dat het kiezen van de verkeerde accu ook schadelijk is voor je omvormer, die slijt namelijk harder van meer stroom door de vermogenstrap.

Zijn er ook GEL batterijen met een lage interne weerstand?,...... jazeker, OPzV batterijen (GEL tractie cellen, van die lange 2V dingen waar je er 6 of 12 van in serie zet) hebben een lage interne weerstand en zijn prima geschikt om met omvormers te gebruiken.
AGM batterijen hebben een iets lagere cycle life (aantal keren dat je de batterij kunt laden en leeg trekken) maar hebben wel een lagere interne weerstand.
Versimpelde uitleg die wij hanteren is "Een GEL batterij heeft een lange adem en een AGM batterij kan hard blazen"
Nog beter gaat het met lithium cellen en dan specifiek LFP cellen, deze cellen hebben een zodanig lage weerstand dat de spanning bij belasting nauwelijks zakt, wat ideaal is voor een omvormer.

Duidelijk zo?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2595
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2024, 16:03

aquanaut schreef:Duidelijk zo?

Aquanaut

Zou af en toe best van je kunnen houden !
Krijg zelfs af en toe het gevoel zou wel wat voor die man terug willen doen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aadbloem » 19 Sep 2024, 16:12

Dank Aquanaut helemaal duidelijk, dit geeft mij wat duidelijkheid. Destijds had De Jong Technovaria uit Leiden weliswaar AGM voor me bedacht maar zij wijzigden dat advies op het laatste moment omdat destijds "GEL dezelfde prijs was en toch iets beter". Uiteindelijk was AGM misschien toch beter geweest. Lang geleden alweer en inmiddels ben ik ook aan de LifePo4.
Groet
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 23 Sep 2024, 09:21

dennisjansen schreef:(mijn budget is niet enorm, maar ik waardeer mensen hun tijd natuurlijk ook graag)

Vervelend nu weer, dat je dan toch niet de moeite neemt om te vertellen hoe het afgelopen is ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 26 Sep 2024, 15:42

Wolf1 schreef:Vervelend nu weer, dat je dan toch niet de moeite neemt om te vertellen hoe het afgelopen is ! !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]


Helemaal gelijk Wolf! bij deze een update. Allereerst bedankt voor alle input, het helpt mij enorm! Ik ben nog niet verder gekomen met beslissen, en denk dat ik het even laat liggen want ik ben binnekort 4 maanden in het buitenland. Bij terugkomst ga ik dus verder kijken want merk dat ik er iets meer tijd voor wil nemen en dus ook niet echt haast bij heb. AGM is natuurlijk een stuk betaalbaarder, maar gaat dus minder lang mee. Voor mij is het dan de vraag hoe lang wil ik de boot houden, ik vermoed nog wel een paar jaar, maar is het de investering in lifepo4 waard voor mij? Daar twijfel ik aan. Zag op marktplaats overigens ook meerdere victron lifepo4 accu's voor redelijke bedragen, zeker in verhouding tot de nieuwprijs. Maar dan weet je natuurlijk niet zeker wat je koopt... we gaan het meemaken. Maar nog geen update verder dus!

...Tenzij je graag wat wilt horen over het schilderwerk wat ik nu aan het doen ben nu de boot op de wal ligt ;) haha! Fijne dag mensen!!
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten