Hallo allemaal!
Op mijn boot stonden twee VMF 120 AH sportline rv accu's die beide nu wel erg toe zijn aan vervanging. Een van de accu's heeft afgelopen weekend de CO melder getriggerd, en bleek op dat moment aan het overladen te zijn, accu was heet en het lijkt erop dat het dus knalgas aan het produceren was. Dit is op zich al gek in mijn ogen, want er zat een temperatuursensor van de victron multiplus 1600/12 op deze accu, dus dat zou eigenlijk toch niet moeten kunnen? Ik wil de accu dus gaan vervangen, maar misschien kan iemand me vertellen of daar dus een fout in de installatie zit? De accu zit direct op de omvormer aangesloten zonder andere apparaten er tussen. Misschien is dit opzich al fout? De boot heb ik een aantal jaar en is mijn eerste, al doende leert men natuurlijk dus ik hoor graag of mensen denken dat er hier iets mist.
Daarnaast wil ik dus deze twee accu's vervangen door 1 220 AH gel accu van victron, ook met oog op de gasvorming wat daar dus niet meer zou moeten kunnen? Ik wil natuurlijk zeker weten dat dit kan, en ik niet weer hetzelfde probleem krijg. De walstroom gaat naar de lader/omvormer combi, naar de accu's, en via dezelfde lader/omvormer natuurlijk naar het 220 boordnet. Los daarvan zit een mppt aangesloten op de accu's. De mppt is goed gezekerd en met een hoofdschakelaar aangesloten. Het valt me nu pas op dat er in veel online schema's ook omvormers / laders met zekeringen en schakelaars los zitten. In mijn hoofd had de victron multiplus dit intern natuurlijk omdat je hem kan afsluiten en deze gezekerd is, klopt dit eigenlijk wel?
Het is lastig om alles precies hier uitgelegd te krijgen, dus mijn vraag is eigenlijk of mensen nog goede boeken aanraden om dit te begrijpen, of online bronnen waar je een stroomschema kan maken?
Mocht er iemand in Amsterdam wonen die het leuk vind om mee te kijken / denken, eventueel tegen een kleine vergoeding (mijn budget is niet enorm, maar ik waardeer mensen hun tijd natuurlijk ook graag) dan lijkt me dat ook super fijn, en bovendien een stuk gezelliger!
Ben benieuwd wat mensen hier denken.
Groetjes van een enthousiaste, jonge en ietwat ontwetende watersporter !!!!