Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 11 Sep 2024, 14:57

Hallo allemaal!

Op mijn boot stonden twee VMF 120 AH sportline rv accu's die beide nu wel erg toe zijn aan vervanging. Een van de accu's heeft afgelopen weekend de CO melder getriggerd, en bleek op dat moment aan het overladen te zijn, accu was heet en het lijkt erop dat het dus knalgas aan het produceren was. Dit is op zich al gek in mijn ogen, want er zat een temperatuursensor van de victron multiplus 1600/12 op deze accu, dus dat zou eigenlijk toch niet moeten kunnen? Ik wil de accu dus gaan vervangen, maar misschien kan iemand me vertellen of daar dus een fout in de installatie zit? De accu zit direct op de omvormer aangesloten zonder andere apparaten er tussen. Misschien is dit opzich al fout? De boot heb ik een aantal jaar en is mijn eerste, al doende leert men natuurlijk dus ik hoor graag of mensen denken dat er hier iets mist.

Daarnaast wil ik dus deze twee accu's vervangen door 1 220 AH gel accu van victron, ook met oog op de gasvorming wat daar dus niet meer zou moeten kunnen? Ik wil natuurlijk zeker weten dat dit kan, en ik niet weer hetzelfde probleem krijg. De walstroom gaat naar de lader/omvormer combi, naar de accu's, en via dezelfde lader/omvormer natuurlijk naar het 220 boordnet. Los daarvan zit een mppt aangesloten op de accu's. De mppt is goed gezekerd en met een hoofdschakelaar aangesloten. Het valt me nu pas op dat er in veel online schema's ook omvormers / laders met zekeringen en schakelaars los zitten. In mijn hoofd had de victron multiplus dit intern natuurlijk omdat je hem kan afsluiten en deze gezekerd is, klopt dit eigenlijk wel?

Het is lastig om alles precies hier uitgelegd te krijgen, dus mijn vraag is eigenlijk of mensen nog goede boeken aanraden om dit te begrijpen, of online bronnen waar je een stroomschema kan maken?

Mocht er iemand in Amsterdam wonen die het leuk vind om mee te kijken / denken, eventueel tegen een kleine vergoeding (mijn budget is niet enorm, maar ik waardeer mensen hun tijd natuurlijk ook graag) dan lijkt me dat ook super fijn, en bovendien een stuk gezelliger!

Ben benieuwd wat mensen hier denken.

Groetjes van een enthousiaste, jonge en ietwat ontwetende watersporter ;)!!!!
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 11 Sep 2024, 15:35

dennisjansen schreef: Het valt me nu pas op dat er in veel online schema's ook omvormers / laders met zekeringen en schakelaars los zitten. In mijn hoofd had de victron multiplus dit intern natuurlijk omdat je hem kan afsluiten en deze gezekerd is,

Heb deze zin nu 6x overgelezen, maar snap er eigenlijk niks van !
Kom niet naar Amsterdm, parkeergeld te duur en op het water alleen maar moeilijke regels, heb nog veel goede herrinneringen aan het liggen in de Amstelsluis voor Carre, maar gaan nu wel naar Frankrijk !
Je keuze van je victron accu: Als ik begin over de O van de omvormer aan de scheeps aarde,(aardlek) tezamen, met de via het ingebouwde relai in de combi met de walaarde. Begrijp je het dan nog ? Is het antwoord Ja, dan ook eens over lithium gedacht ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 11 Sep 2024, 17:42

Hi Wolf!
Bedankt voor je snelle reactie! Heel fijn. Amsterdam is inderdaad heel duur, en Frankrijk klinkt dan echt heerlijk! Jaloersmakend ;).

Ik zal het nader proberen uit te leggen. Mijn installatie momenteel is een victron multiplus, direct aangesloten op walstroom, en direct op accu's, zonder zekeringen en schakelaars daar tussen, daar ging dat eerste dus over en vraag ik me van af of dat eigenlijk wel zo hoort.

Dan je tweede vraag. Ik zou graag willen zeggen ja, maar in alle eerlijkheid begrijp ik het niet goed genoeg om comfortabel ja te zeggen. Dus in dat geval, nee haha. Ik heb zeker ook over lithium nagedacht. Maar over lithium-ion lees ik toch wel veel over onblusbare brand gevaren, en bij lifepo4 is de prijs voor mij een obstakel. Ik ben daarvan wel de eco-worthy 280 ah lifepo4 accu tegen gekomen op amazon zie hier [url] https://www.amazon.nl/ECO-WORTHY-LiFePO ... 24b6187a69 [url]

Maar dit is voor mij niet een heel betrouwbare site die altijd in lijn is met veiligheidsvoorschriften in de EU, en dit prijsverschil is dusdanig groot met gangbare lifepo4 accu's dat dit voor mij overkomt als een gevalletje te mooi om waar te zijn? Dus dan voelde gel voor mij een veilige bewezen technologie die binnen mijn budget ligt. B
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 11 Sep 2024, 19:02

Op dit moment welliswaar niet leverbaar, Nederlands bedrijf , dacht toch redelijk betrouwbaar en hoor er goede berichten over !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aadbloem » 11 Sep 2024, 20:18

Ik heb 4 van de cellen die Wolf aangeeft. Een made in China product gekocht bij NKON, Nederlands bedrijf. Ruim een jaar geleden heb ik €115 per cel betaald en dat was dus €460 voor 304Ah LifePo4. Inmiddels is deze zelf samengestelde accu nu een seizoen operationeel geweest tot volle tevredenheid. Extra is daarbij nog wel aangeschaft een BMS en heb ik alle laadstroomapparatuur aangepast zodat het laden uitgeschakeld kan worden zodra de LifePo4 100% aangeeft. Een redelijk ingewikkelde DHZ klus. Misschien is je Multiplus sowieso al geschikt voor LifePo4 dat zou helpen.
aadbloem
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 12 Sep 2024, 07:58

Dank beide voor het meedenken! Ziet er mooi uit inderdaad, maar om zelf een accu in elkaar te knutselen lijkt me toch moeilijk voor een beginner? Ik zag wat videos op youtube en daar zag het er niet super complex uit, maar weet niet hoe comfortabel ik me daarbij voel ivm brandveiligheid en dergelijke haha ;). Wel heel betaalbaar inderdaad zeg! Ik ga nog eens goed nadenken over mijn eigen ideeen, wat zou jullie weerhouden om voor gel te gaan als de prijs ongeveer gelijk is?
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2024, 09:57

dennisjansen schreef:Wel heel betaalbaar inderdaad zeg! Ik ga nog eens goed nadenken over mijn eigen ideeen, wat zou jullie weerhouden om voor gel te gaan als de prijs ongeveer gelijk is?

Mijn boot geeft me vrijheid ! Die is enorm veel vergroot met de ingebruikname van zonnepanelen, maar die maken dat ik van het weer, afhankelijk ben geworden.
Accu capaciteit bepaald nu hoe lang ik ergens kan liggen, wachten opr de zon.
Had al zo'n hekel aan die dingen, duur, zwaarr en elke 5 jaar heel veel werk.
Nu veel, echt veel meer capaciteit voor de zelfde prijs, minstens de dubbele levensduur, en handelbare blokjes van 5kg.
En die dingen branden niet, dat komt alleen voor, bij volledige kortsluiting, en dat is dan weer het voordeel van een boot, als de aanvaring dusdanig is dat die situatie ontstaat, blust hij, al borreld zich zelf.
Daar aan tegen is je huidige situatie met je knalgas ontwikkeling op een boot weer veel gevaarlijker dan in een voertuig, maar daar hoor ik dan weer niemand over !
Gr, Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 12 Sep 2024, 10:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor dennisjansen » 12 Sep 2024, 10:00

Ja gewicht is zeker een ding, die 220 ah gel accu van victron weegt 66 kilo, terwijl hetzelfde in LFP vovlgens mij maximaal de helft of zelfs minder zou zijn? Het klinkt zeker ideaal wat je omschrijft, maar zonder ervaring met accu's lijkt het me alsnog een helse klus, en een kant en klare LFP accu is dan weer ruim de dubbele prijs, behalve van amazon dan, en die lijkt in dit geval dan weer 'te mooi om waar te zijn'.
dennisjansen
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor aadbloem » 12 Sep 2024, 10:05

Eerstens alles wat Wolf zegt en...
dennisjansen schreef:wat zou jullie weerhouden om voor gel te gaan als de prijs ongeveer gelijk is?

Eerst dure GEL van een goed merk en later goedkoop Lood is de afgelopen tijd ieder slechts 6 jaar mee gegaan. Ik hoop nu met LifePo4 meer dan de dubbele tijd te doen. Doelstelling is 15 jaar.Ik hoor vaak schippers dat GEL al tien jaar in de boot en nog steeds....het is bij mij niet gelukt. Ik gebruik het intensief, lood nooit lager dan 75% ontladen en dagelijks continue bijgeladen met zonnepanelen maar helaas. Voor mij geen dure gel of goedkoop lood meer. Ik ga deze winter nog een setje van 4 cellen erbij plaatsen zodat mijn capaciteit naar 608Ah gaat.
aadbloem
 
Berichten: 1172
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Accu vervangen VMF sportline naar victron gel

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2024, 10:14

dennisjansen schreef: maar zonder ervaring met accu's lijkt het me alsnog een helse klus.

Ervaring doe je op, of huur je in !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2093
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten