Zonnepaneel laadregelaar waar in het circuit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zonnepaneel laadregelaar waar in het circuit

Berichtdoor Franc » 02 Sep 2024, 10:25

Hallo, ik heb inmiddels (met jullie hulp en input - waarvoor dank) mijn elektriciteit in de basis aardig op orde.

Startaccu, Cyrix, zekering, extra accu, hoofdzekering 40A, hoofdschakelaar, dan 2 verdeelstrips met daaraan oa een mooi schakelpaneeltje. Alles met 16mm2 draad.
De hoofdschakelaar, strips en het schakelpaneeltje zitten (uiteraard) dicht bij de stuurinrichting, de hoofdzekering kort op de accu.
Alles bij elkaar zit er zo'n 2 meter tussen de accuruimte en de stuurinrichting.
Tot zover de situatieschets.

Nu wil ik een zonnepanneeltje op het kajuitje leggen, dus dichtbij de stuurinrichting, met de laadregelaar daar ook netjes weggewerkt.
Korte draadjes van zonnepaneel naar laadregelaar dus, maar dit zou betekenen langere draden naar de accu.
Is er een bezwaar tegen om de laadregelaar aan de stuurinrichting-zijde aan te sluiten? Dus niet dicht op de accu maar er 2 meter en een hoofdzekering van verwijderd?

Ik heb al begrepen dat je de accu beter niet kan loskoppelen (tenzij je eerst het paneel loskoppelt) dus ik zal hem dan aan de accu-zijde van mijn hoofdschakelaar monteren.
Ik zit alleen wel aan de niet-accu-zijde van mijn hoofdzekering...

Het lijkt mij dan zo onnodig om ook weer de 2 meter terug naar de accuruimte te moeten afleggen met 2 draden; of zie ik dat verkeerd?

Kan dit?
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Re: Zonnepaneel laadregelaar waar in het circuit

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2024, 10:51

De zonnepanelen moeten galvanisch direct op de betreffende accu worden aangesloten, zonder spanningsverlies door te dunne bedrading of componenten onderweg als accuscheiders e.d. Met de bestaande 16mm2 lijkt me dat geen probleem.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 02 Sep 2024, 10:53

Franc schreef:Tot zover de situatieschets.

Heb je ook blanco papier in huis?
Zo ja ,maar er effe een "echte schets" van,en maak daar weer een foto van en plaatst dat hier in je draadje.
Bij voorbaat dank

Franc schreef:Nu wil ik een zonnepanneeltje op het kajuitje leggen, dus dichtbij de stuurinrichting, met de laadregelaar daar ook netjes weggewerkt.
Korte draadjes van zonnepaneel naar laadregelaar dus, maar dit zou betekenen langere draden naar de accu.
Is er een bezwaar tegen om de laadregelaar aan de stuurinrichting-zijde aan te sluiten? Dus niet dicht op de accu maar er 2 meter en een hoofdzekering van verwijderd?

Dat hebben de meesten denk ik,alleen zit er geen hoofdzekering tussen laadregelaar en accu.
Bij mij zit het ongeveer net zo.
Alleen de afstanden zijn iets langer.
Ik heb al begrepen dat je de accu beter niet kan loskoppelen (tenzij je eerst het paneel loskoppelt) dus ik zal hem dan aan de accu-zijde van mijn hoofdschakelaar monteren.
Ik zit alleen wel aan de niet-accu-zijde van mijn hoofdzekering...

Accu zijde hoofdschakelaar,niet accu zijde hoofdschakelaar.???
Visuele schema graag.

Paneel loskoppelen hoeft niet ,als je er maar voor zorgt dat het paneel niks kan produceren als je de accu loskoppelt.
Bij terug plaatsen ,eerst accu aansluiten ,dan paneel aansluiten/afdekking verwijderen.
Ik heb een donker bisonylzeiltje laten maken,die ik over de panelen leg in de winter.
Accu's zijn dan losgekoppeld,en na de winter sluit ik eerst de acccu's aan,en dan gaat het zeiltje er pas af.
Laatst gewijzigd door Renegade op 02 Sep 2024, 11:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor quichot » 02 Sep 2024, 11:00

De bij de panelen meegeleverder aansluitkabel panelen>regelaar hoeft niet per se zo kort mogelijk te zijn. Niet langer dan nodig is prima. Verder wordt (althans in de handleiding van mijn mppt-regelaar) aanbevolen de regelaar niet te ver van de accu in dezelfde ruimte te monteren, dit omdat de omgevingstemperatuur van lader en accu niet teveel mogen verschillen. Ook blijven de draden omvormer>accu dan kort.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor aadbloem » 02 Sep 2024, 20:56

heuvels schreef:De zonnepanelen moeten galvanisch direct op de betreffende accu worden aangesloten, zonder spanningsverlies door te dunne bedrading of componenten onderweg als accuscheiders e.d. Met de bestaande 16mm2 lijkt me dat geen probleem.

Ik zou er wel een MPPT laadregelaar tussen zetten dus panelen niet direct op de betreffende accu en deze laadregelaar zo dicht mogelijk bij de accu. Bij voorkeur de kabels van de panelen langer maken, bijvoorbeeld 4 of 6mm2 solar cable want de stroom van de panelen is doorgaans veel lager dan de stroom van de regelaar naar de accu. Ikzelf heb er verder maar 1 component tussen en dat is de Victron BMV.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Terug naar Scheepselektra