Hallo, ik heb inmiddels (met jullie hulp en input - waarvoor dank) mijn elektriciteit in de basis aardig op orde.
Startaccu, Cyrix, zekering, extra accu, hoofdzekering 40A, hoofdschakelaar, dan 2 verdeelstrips met daaraan oa een mooi schakelpaneeltje. Alles met 16mm2 draad.
De hoofdschakelaar, strips en het schakelpaneeltje zitten (uiteraard) dicht bij de stuurinrichting, de hoofdzekering kort op de accu.
Alles bij elkaar zit er zo'n 2 meter tussen de accuruimte en de stuurinrichting.
Tot zover de situatieschets.
Nu wil ik een zonnepanneeltje op het kajuitje leggen, dus dichtbij de stuurinrichting, met de laadregelaar daar ook netjes weggewerkt.
Korte draadjes van zonnepaneel naar laadregelaar dus, maar dit zou betekenen langere draden naar de accu.
Is er een bezwaar tegen om de laadregelaar aan de stuurinrichting-zijde aan te sluiten? Dus niet dicht op de accu maar er 2 meter en een hoofdzekering van verwijderd?
Ik heb al begrepen dat je de accu beter niet kan loskoppelen (tenzij je eerst het paneel loskoppelt) dus ik zal hem dan aan de accu-zijde van mijn hoofdschakelaar monteren.
Ik zit alleen wel aan de niet-accu-zijde van mijn hoofdzekering...
Het lijkt mij dan zo onnodig om ook weer de 2 meter terug naar de accuruimte te moeten afleggen met 2 draden; of zie ik dat verkeerd?
Kan dit?