Lifepo4?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Lifepo4?

Berichtdoor helenakruiser » 29 Aug 2024, 17:37

Na 13 jaar trouwe dienst is de lichtaccu langzaamaan aan vervangen toe . 235 ah 24 volt . De startaccu en boegschroef worden voorzien via optima red tops die nog heel lang mee kunnen . Het gewicht is wel een dingetje van de huidige maar hoef dat niet zelf te doen , zit in de service van de accu meneer . Heb een Victron multiplus in een bank hangen die een en ander regelt . Kan ik de loodaccu vervangen voor een lifepo4 of moet er dan iets worden geregeld in de multiplus ?

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Lifepo4?

Berichtdoor Amersfow » 30 Aug 2024, 08:38

Denk je ook aan de aanpassing in de dynamo? Die gaat levering full time tot die vol zit niet leuk vinden.
13 jaar is lang zeg! Ik heb er 1 vervangen na 8,5 jaar. Met het zonnepaneel werd ik een beetje voor de gek gehouden, elke dag was die netjes weer 12,7 v. Maar in werkelijkheid was die stuk, nu na 3 dagen afgekoppeld te zijn zit die op 9V. Met huurders wordt een accu gruwlijk mishandeld, komen rustig met een 12v koelbox aansjouwen. Wil nog niet zo ver te gaan er een onderbreker op te zetten die stopt met leveren bij ~ 11v; dan zitten ze in het donker ;-)
Heb maar weer een 230 ampere gedaan; kost 300 euro; 2x180 kost 410 euro.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Aug 2024, 10:07

LifePo4 heeft een compleet ander regime dan lood. Alle laadinrichtingen zoals Multiplus, Dynamo en Solar moeten aangepast worden. Een gewone dynamo met interne regelaar op vaste spanning is eigenlijk niet geschikt. Die kan onverwacht hoge stromen gaan leveren, de interne weerstand van LifePo4 is veel lager. Welke LifePo4 ga je plaatsen?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 30 Aug 2024, 11:58

Amersfow schreef: Met huurders wordt een accu gruwlijk mishandeld, komen rustig met een 12v koelbox aansjouwen.

Het is ook altijd wat met je huurders.
Maar een accu die geen koelbox aan kan ,is gewoon 1ste klas rommel.
Zet er dan fatsoenlijk spul in,dat tegen een stootje kan.
Een mooie dikke Banner Buffel accu, de beste die er zijn.
https://www.awaccu.nl/product/efb74011- ... amp-cca-en
€297,50 ex btw.
Jij hebt toch een verhuurbedrijf?
Dan heb je toch een kvk inschrijving en een btw nummer?
Dan pak je de btw toch weer terug?
Scheelt je 21% op een uitgave.
Wel effe elke 3 maanden je OB aangiftebiljet online invullen. :mrgreen:
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor helenakruiser » 30 Aug 2024, 12:00

aadbloem schreef:LifePo4 heeft een compleet ander regime dan lood. Alle laadinrichtingen zoals Multiplus, Dynamo en Solar moeten aangepast worden. Een gewone dynamo met interne regelaar op vaste spanning is eigenlijk niet geschikt. Die kan onverwacht hoge stromen gaan leveren, de interne weerstand van LifePo4 is veel lager. Welke LifePo4 ga je plaatsen?

Ik ben mij nog aan het oriënteren welke ik ga nemen , zoveel keuze momenteel
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Terug naar Scheepselektra