Cyrix en bedrading

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Cyrix en bedrading

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 14:21

Gelijk maar even voortbordurend op mijn andere topic waarin ik al vermeldde van plan te zijn een Cyrix in te bouwen: hoe dik moeten de draden zijn naar de 2e accu?

Het laden gebeurt in principe door de alternator van mijn 30PK BBmotor.
Ik weet niet hoeveel Ampere die kan leveren, maar vreselijk veel kan dat niet zijn toch? 8A, 10A? Of zit ik er dan helemaal naast.
Dan zou 2,5mm2 voor laden genoeg zijn. Maar er zit ook een functie op om in geval van nood op je 2e accu te starten...dan heb je toch wel wat dikkere kabel nodig? Hoe dik dan precies?

Er worden Cyrix kits verkocht waar 10mm2 draad bij zit, waar dan bij wordt opgemerkt dat dit eigenlijk te dun is als je dynamo te krachtig is.
Is dit terecht? En zou 10mm2 uberhaupt genoeg zijn om mee te starten of branden ze dan als een zekering door? :-)
Franc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 11:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor aadbloem » 19 Aug 2024, 14:50

De benodigde draaddikte is afhankelijk van de lengte. Ik heb de cyrix gewoon naast de kopse kant van de accu’s gemonteerd en de draaddikte is slechts 6mm2 en de lengte is slechts 8cm van cyrix naar accu en dat dan 2x
De dynamo kan maximaal 90A leveren en de startaccu is preferent, de B+ van de dynamo die komt aan via de 30mm2 want dat is ook de startkabel. Accu2 wordt dus geladen over 16cm 6mm2 en de cyrix. Dit functioneert al jaren zo. Accu 2 is voor de boegschroef.

Over je vraag om mee te starten? Wil je de cyrix ook in kunnen zetten door met de hand de tweede accu bij te schakelen om te starten? Ik heb die toepassing niet aangesloten, ik schat dat mijn startmotor daar veel te zwaar voor is. In jouw geval zou ik dan toch wel 10mm2 toe passen. Ik zelf heb gewoon 1 rode ouderwetse auto-startkabel met van die knijpbekken liggen voor het geval mijn startaccu opeens defect is.
aadbloem
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2024, 15:05

De Cyrix heeft 8mm aansluitingen wat is het bezwaar om hem met 10mm² aan te sluiten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2109
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 16:17

Dank voor jullie reacties.

Op de site acculaders.nl staat bij de Cyrix kit dit vermeld:'

"Opmerking over de bijgevoegde 10mm2 kabels
De 10mm2 kabels die meegeleverd worden bij dit product zijn echt te dun voor gebruik bij een krachtiger dynamo. Als uw dynamo bijvoorbeeld 90A af kan geven dan adviseren we 35mm2 kabels te gebruiken. Bij de kleinere dynamo’s kunt u prima ofwel 10mm2 gebruiken of 2 x 10mm2 bijvoorbeeld. Ook hierbij geldt weer dat u de kabeldiameter berekent als volgt: Deel de maximale stroom die kan lopen door de kabels door 3 en kies daarna de eerst bovenliggende waarde in diameter onder de beschikbare kabels."

Vandaar mijn algehele zorg over hoe dik de bekabeling naar de 2e accu dan zou moeten zijn.

Dat de BBmotor 90A laadstroom levert had ik niet verwacht!

Edit: ik zie eigenlijk nu pas dat er 2 versies van de Cyrix zijn. Ik doel op de 120A versie en die heeft M6 bouten volgens de specs: Cyrix 12/24-120: 13 mm (M6) Cyrix 12/24-230: 16 mm (M8)
Franc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 11:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Renegade » 19 Aug 2024, 16:22

Franc schreef:Er worden Cyrix kits verkocht waar 10mm2 draad bij zit, waar dan bij wordt opgemerkt dat dit eigenlijk te dun is als je dynamo te krachtig is.

Waar je die wijsheid vandaan haalt,weet ik niet.
Volgens mij heeft het ook niks met de dynamo te maken,want de Cyrix zit tussen 2 accu's in.
bv tussen startaccu en service accu in.
Wat ik altijd begrepen heb, of je hebt een Argofet met meerdere aansluitingen ,of bij 2 accu's kun je toe met een Cyrix.
En zou 10mm2 uberhaupt genoeg zijn om mee te starten of branden ze dan als een zekering door? :-)

Ik heb destijds en Combinatie kit gekocht ,daar zaten een zwarte korte kabel bij en een lange rode kabel.
Ik had qua lengte genoeg aan de zwarte ,en de rode heb ik net zo lang gemaakt ,ik meende een halve meter.
Was een 10 mm2 kabel met 8mm kabelschoenen.
Ik heb een 90 Amp dynamo.
Mijn Cyrix kan een continue laadstroom aan van 120A.
En waarom zou de kabel doorbranden bij een startpoging?
Als het goed is ,zit je Cyrix niet eens tussen je startaccu en je startmotor.
Daar hoort die niet te zitten.
Heeft ook niks met het starten van je motor te maken.
Zit er compleet los van.

Franc schreef:Op de site acculaders.nl staat bij de Cyrix kit dit vermeld:'

"Opmerking over de bijgevoegde 10mm2 kabels
De 10mm2 kabels die meegeleverd worden bij dit product zijn echt te dun voor gebruik bij een krachtiger dynamo. Als uw dynamo bijvoorbeeld 90A af kan geven dan adviseren we 35mm2 kabels te gebruiken.



Het vreemde is, ze adviseren het wel ,maar onderbouwen het niet.
Zal wel betere verdienste aan zitten ,als je ook nog een paar dikkere kabels mee kunt leveren ,d.m.v. bangmakerij. ;)
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 16:57

De opmerking over het doorbranden bij starten was indien ik de 'nood'functie van de Cyrix gebruik om te starten op de 2e accu.
In dat geval gaat er meer dan alleen een laadstroom lopen en zou je toch kabels van minstens dezelfde dikte willen hebben als die nu van accu 1 naar motor gaan.

Maar wellicht is het beter om helemaal van deze functie af te zien en de boel gewoon te bedraden voor alleen laden...
Franc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 11:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Renegade » 19 Aug 2024, 17:06

Ik vraag me even af wat voor buitenboord motor je hebt met een 90 Amp dynamo erop.
Want een nieuwe Yamaha 30 pk ,heeft een 12V- 17Amp dynamo met spanningsregelaar.

Onderstaande was je eigen tekst
Franc schreef:Dat de BBmotor 90A laadstroom levert had ik niet verwacht!

90?




Yamaha F30BETL
https://www.yamaha-aanbod.nl/product/yamaha-f30betl/

Ik ben effe op zoektocht naar een 90 Amp dynamo op een 30pk buitenboordmotor gegaan.
Maar ik kom niet verder dan 17 bij een Yahama en nu 14 bij een Soes.
Een Suzuki DF30ARL heeft een 14Amp lichtspoel.

Zou het niet beter zijn,als je in een draadje waarin je om advies van hier vraagt ,om gegevens te presenteren die relevant zijn?
Laatst gewijzigd door Renegade op 19 Aug 2024, 17:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 17:11

Dat schreef "aadbloem" :-)
Ik vond het dan ook veel meer dan ik had verwacht....

aadbloem schreef:De benodigde draaddikte is afhankelijk van de lengte. Ik heb de cyrix gewoon naast de kopse kant van de accu’s gemonteerd en de draaddikte is slechts 6mm2 en de lengte is slechts 8cm van cyrix naar accu en dat dan 2x
De dynamo kan maximaal 90A leveren en de startaccu is preferent, de B+ van de dynamo die komt aan via de 30mm2 want dat is ook de startkabel. Accu2 wordt dus geladen over 16cm 6mm2 en de cyrix. Dit functioneert al jaren zo. Accu 2 is voor de boegschroef.
Franc
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 16 Aug 2024, 11:03
ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 5m35
genaamd de "Frami"

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor benE » 19 Aug 2024, 17:19

Ik denk dat aadbloem als voorbeeld zijn eigen opstelling gaf,inclusief 90Amp dynamo.
benE
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Cyrix en bedrading

Berichtdoor Renegade » 19 Aug 2024, 17:25

Franc schreef:Dat schreef "aadbloem" :-)

De dynamo kan maximaal 90A leveren en de startaccu is preferent.

Ja dat schreef hij.
Maar dat is zijn dynamo van zijn motor ,niet de dynamo van jouw motor toch?
Hoe moet hij nu weten wat voor dynamo jij hebt, als jij nergens in je postings neerzet wat voor motor je hebt ,ja alleen 30 pk BBmotor,en hoeveel ampere je dynamo leverd?

Ga eerst maar eens uitzoeken wat voor dynamo er op jou outboard zit,en hoeveel Ah die maximaal kan leveren.
Laatst gewijzigd door Renegade op 19 Aug 2024, 18:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast