Hoofdzekering naar instrumentenpaneel of niet...

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Hoofdzekering naar instrumentenpaneel of niet...

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 09:04

Hallo mensen,

Nieuw hier, sinds een week trotse eigenaar van een 5m35 lang kajuitbootje met buitenboordmotor.

Het bootje is al flink op leeftijd en de elektrische installatie is een zooitje, om het zacht uit te drukken.
Overal kroonsteentjes en knijpverbindingen, draden gesplitst en bij elkaar geknoopt etc etc.

Nu is er (nog) niet veel apparatuur aan boord (eigenlijk alleen verlichting; instrumenten zijn er niet) dus is het gelukig nog relatief eenvoudig.
Daarom wil ik, voordat ik mijn toekomstplannen uit ga voeren (2e accu, zonnepaneeltje, etc) alles vervangen.

Beginnend met ee nieuw instrumentenpaneeltje van een aantal schakelaars, voltmeter, 2 USB poortjes.
Op het paneeltje is alles gezekerd en daarom mijn eerste vraag: is het dan nog zinvol/noodzakelijk om de hoofdlijn vanaf de accu te zekeren?
Er zit nu, kort op de accu, onder de bank, een zekering van 16A, maar die is lastig bereikbaar en de zekeringhouder is duidelijk niet goed meer, want soms zakt de spanning van 12V naar 0V op het moment dat ik een lampje aan doe. Beetje rommelen aan de zekering helpt dan, maar zegt mij ook dat het daar niet deugt.

Dus, heeft een hoofdzekering nog zin en hoe en waar zouden jullie hem plaatsen? Beter bij het instrumentenpaneeltje of toch kort op de accu?
Uiteindelijk wil ik dus ook nog een 2e accu naast de startaccu zetten dmv een Cyrix (en die mogelijk bijladen met een zonnepaneeltje :-) )

Bij voorbaat dank voor jullie advies
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Re: Hoofdzekering naar instrumentenpaneel of niet...

Berichtdoor ErikHa » 19 Aug 2024, 14:06

Je wilt niet dat het draadje tussen accu en paneeltje uitfikt bij een sluiting. Dus ja, een zekering zo dicht als mogelijk bij de accu monteren.

Gr.

Erik
ErikHa

ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2024, 14:13

Een hoofdzekering is bedoeld om de voedingkabel naar de onderverdelingen te beveiligen tegen overbelasting !
Ik vind dat belangrijk, maar lang niet iedereen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Franc » 19 Aug 2024, 16:13

Dank voor de reacties, ik zal dus gewoon weer een hoofdzekering plaatsen :-)
Is 16A dan wel een redelijke waarde of heeft de vorige eigenaar er maar wat ingestopt?
Het nieuwe paneeltje heeft per 'groep' al 15A zie ik net....
Franc

ligplaats: Heenvliet
info: Motorkruiser 9m50
genaamd de "Frami II"

Berichtdoor Amersfow » 19 Aug 2024, 17:07

16 is wel heel weinig. Een beetje electrisch toilet gebruikt dat al. Alle mogelijke verbruiken bij elkaar optellen en daar dan hoofdzekering op bemeten. 16 amp is maar 192 watt
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2024, 17:41

De dikte van de vouding kabel is bepalend voor de grote van de zekering !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 20 Aug 2024, 16:02

Die hoofdkabel moet behoorlijk overbemeten zijn en met gemak de som van de zekeringen in je instrumentenpaneel kunnen weerstaan. Let wel, we hebben het hier over gelijkstroom waarbij spanningsverlies al snel aan de orde is bij te krappe en ook te lange bekabeling. Die hoofdkabel moet dus ook liefst zo kort mogelijk zijn. Een hoofdschakelaar daarin is niet verkeerd maar de meerwaarde is ook beperkt.De enige functie die hij heeft is als die voedingskabel onderweg ergens sluiting zou maken. Als zaken goed zijn aangelegd is dat vrijwel uit te sluiten.
Kijk bijvoorbeeld naar een auto, die heeft ook geen zekering tussen accu en zekeringkast.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor BertB » 27 Aug 2024, 17:51

Vuistregel voor de dikte van een kabel is de maximale stroomsterkte in de kabel (in Ampère) die op enig moment zal optreden, gedeeld door 3 is de doorsnede van de kabel in mm2. En dat afgerond naar boven. Voorbeeld; Er kan op enig moment 100A door een kabel lopen. Gedeeld door 3 is 33. Afronden naar boven is 35 mm2. Dit gaat op voor kabels met een lengte tot 5 meter. Bij grotere lengten dikkere kabel gebruiken. er zijn ook nog nauwkeurigere formules. Zie ook https://www.victronenergy.com/upload/do ... Cables.pdf

Groeten,

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2024, 09:57

Zoals Wolf zegt, wordt de grootte van de hoofdzekering bepaald door de max stroom die door die kabel mag gaan.

En die op zijn beurt, wordt weer bepaald door de maximale belasting die op enig moment plaats kan vinden.

Je zult dus voor je zelf eerst een overzicht moeten maken van de max belasting die je per circuit kunt hebben, op basis daarvan de zekering waarde van dát circuit bepalen en op basis van het totaal de waarde van de hoofdzekering, met dien verstande dat die laatste dus niet meer dan de max belasting van de kabel mag zijn.

En die hoofdzekering dient zo dicht mogelijk bij je accu te zitten.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra