daar gaan we weer! mijn maat en ook zijn vrouw willen gewoonweg niet begrijpen dat je op
een boot niet kan doen wat je thuis met elektra gewent ben. ik ben het gedoe dan ook wel moe
ga er niet meer over discuteren met hem en de scheidings trafo gaat er uit want die beperkt
zijn gebruik en beter spul kopen om wel een hoop/meer verbruik te genereren wil hij niet.
want vroeger, in de gewoon gevaarlijke situatie, werkte het toch!
goed, we hebben dus de omvormer, met een draad aan het sterpunt aarde, die nu fase en nul heeft.
fase en nul gaan naar omschakel automaat en dan via als en zekering automaten naar de verbruikers.
dit werkt prima.
nu gaat de trafo er uit en gaat de walstroom direct naar de omschakel automaat ->a.l.s ->zekering. als ik het goed lees
en begrijp uit het victron aardings verhaal verbind ik de walstroom aarde met het sterpunt in de boot en kan alles
verder blijven zoals het is. mijn maat heeft een polyester boot dus weinig staal.
ik weet dat het er zonder trafo niet veiliger op word maar wil het wel zo veilig mogelijk houden. dus ik vraag ff
niet hele discusies te voeren maar gewoon ff simpel uitleggen of ik het zo goed doe en begrepen heb of hoe ik het
anders moet maken. simpel uitleggen dus. ik kan alles maken en aansluiten als ik maar weet hoe.
greetzz aat