scheidingstrafo verwijder vraagje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

scheidingstrafo verwijder vraagje

Berichtdoor aatv » 13 Aug 2024, 19:45

hoi mannen,
op mijn maat zijn boot, is van polyester, heb ik destijds een scheidingstrafo geplaatst. aangezien mijn
maat nogal van het stronteigenwijze type is en op de boot alles tegelijk wil gebruiken wat hij thuis ook
kan klapt de beveiliging van dat ding er constant uit, zeker als het ook nog tropisch warm is. nu wil hij dat ding
er tussenuit hebben.

situatie nu; walstroom zonder aarde naar trafo, uitgang trafo een draad aan aarde. omvormer ook een draad aan aarde.
beide naar omschakelautomaat en aardlek/zekerautomaat kast.

trafo gaat er uit dus aarde wal weer aan de boot. zou bij polyester boot beter moeten kunnen dan stalen boot.
kan ik dan bij de omvormer de boel laten zoals het nu is of moet je dan daar ook de aarde
die op de draad zit weg halen.

ik heb hem de nadelen en gevaren al 100 x uitgelegd maar tis zijn boot dus ik ga er niet meer
over discuseren met hem en haal het ding gewoon weg.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Re: scheidingstrafo verwijder vraagje

Berichtdoor Wolf1 » 13 Aug 2024, 20:07

Dat hangt er dus van af hoe je omschakeld als het volledig wal/omvormer is kan hij blijven zitten, maar bij een combie wordt dat weer anders
Hoeveel Watt is de trafo ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 13 Aug 2024, 21:36

hoi wolf,
de trafo is 2200 watt en gaat met aarde aan een van de draden naar de omschakelautomaat.
de omvormer gaat ook met een draad geaard naar de omschakelautomaat.

mijn vraag dus of de omvormer met aarde aan draad kan blijven als de trafo eruit is
en de walstroom aarde weer aan het schip ligt, of kun je aarde walstroom weglaten
en gewoon aarde sterpunt gebruiken. probeer het ondanks zijn eigenwijsheid wel zo
veilig mogelijk te houden.

zelf heb ik ook een 2200 watt trafo en die is ruim voldoende bij mij. mijn eigewijze maat
heeft er twee koelkasten, die elke 5 min open en dicht gaan, een grote ventilator, een
ijsblokjes masjien, een grote partyspeaker en nog wat ander klein spul tegelijk op aan staan
en snapt dus niet dat dit niet gaat en dat het via de omvormer op het water liggen in no time zijn
180ah accu leeg trekt. 100 x uitgelegd maar eigenwijs. meer accu s grotere trafo en zonnepanelen
wil hij het geld niet voor uitgeven dus moet het ding eruit van hem ondanks het voor op het water
niets veranderd maar daar komt hij vanzelf achter. ondervinding is de beste leermeester haha.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 14 Aug 2024, 06:44

zelf ook eenen ander opgezocht en tevens ben ik in het bezit van het boek " stroom aan boord"

zover ik het nu begrijp, ik heb redelijk verstand van de materie inmiddels maar ben geen scheeps elektricien ,
kan ik bij de omvormer de aarde aan de draad laten zodat je fase en 0 hebt.

ik ga mijn maat nogmaals ervan proberen te overtuigen dat de trafo er gewoon tussen moet en hij beter
een wat zwaardere kan kopen want indien ik hem er tussenuit haal moet ik alle schakelaars en automaten
vervangen voor tweepolige exemplaren [volgens het boek] en daarmee is het mijn inziens nog steeds onveiliger
dan een trafo en kost het net zo goed een hoop geld.

daarnaast wil hij nu ook nog zijn generator in het systeem kunnen gebruiken. en als ik het goed begrijp
moet je van de generator ook een draad aan de aarde leggen. over de generator in het systeem heb ik
ook nog wat vragen maar dat komt later wel. eerst dit maar ff fixen.

mocht ik het niet helemaal goed begrijpen dan graag even simpel uitleggen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Aug 2024, 08:43

Omschakelen is dus de bron van wal naar omvormer brengen en/of terug !
En de aarde zit dus aan de bron ISO 13297
Weet nog steeds niet wat die ouwe trafo moet kosten en hoe groot hij is ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 14 Aug 2024, 15:12

hey wolf,

als je de afmeting bedoeld van de trafo is die ongeveer35 x 20 x 20 cm. en hij is 2200VA

voor nu heb ik mijn maat ervan kunnen overtuigen het ding in de boot te laten maar hem
kennende kan het morgen weer zijn dat ie er uit moet. wat ie moet kosten als hij eruit
gaat geen idee maar zal iets van 100 euries zijn want daar koop je ze op mp ook voor.

rest mij nog de vraag voor het aggregaat wat er nog weer tussen moet.
zover ik het nu begrijp en in mijn boek lees moet deze achter de trafo
aangesloten worden en dan een van de uitgaande draden aan de aarde leggen
net als bij de omvormer en dan met een schakelaar ertussen om tussen omvormer
en aggregaat te kunnen schakelen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aadbloem » 15 Aug 2024, 15:24

Je kan beter je handen er van af trekken, tegen je maat zeggen dat hij zelf dat boek maar eens moet gaan lezen en alles veranderen. Het is onzin om die scheidingstrafo eruit te gooien dat helpt niks op een hoog gebruik. Wil hij nog meer dan 2200 watt gaan gebruiken? Zoja wat dan?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 15 Aug 2024, 17:58

hey aad, mijn maat denkt vaak dat ie thuis is op de boot. nogmaals ff duidelijk gemaakt aan hem en
de boel blijft zoals het is. mijn maat heeft een aantal jaar geleden een hersenbloeding gehad dus het
schakelt niet meer zo lekker in de bovenkamer nu. kost vaak wat tijd voor hij het snapt. zelf boek lezen
wordt het dus ook niet en gezien zijn handicap rest er niets dan geduld hebben met hem maar dat ben ik
inmiddels wel gewend.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aadbloem » 15 Aug 2024, 20:39

okee aat, dan is het prima. Jij overtuigt hem om de trafo te houden en verder hou je een oogje in zeil over zijn bootje en elektro. Prima. Fijn dat je dat doet voor hem.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aatv » 16 Aug 2024, 16:45

dank je! mijn mening is en was altijd al dat iedereen iets kan overkomen en dat het
dan heeel fijn is als je hulp mag krijgen om je hobby te blijven uitoefenen, daarbij
als iedereen elkaar een beetje helpt blijft het ook betaalbaar aangezien wij met ons
groepje maar gewoon werkvolk zijn en het ook niet voor het oprapen hebben. voorlopig
is de mening van veel mensen in de haven wel dat wij de mooiste bootjes hebben en
anderen met jaloerse blikken kijken. en daar zijn we best trots op!

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra