Bulk laden accu's gaat niet over in absorptie en druppellade

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Bulk laden accu's gaat niet over in absorptie en druppellade

Berichtdoor Berloth » 17 Jul 2024, 22:03

Goedemiddag,

Op mijn boot heb ik twee gel huis accu's van 125 Ah per stuk, een Victron zonnepaneel van van 305 W en een Victron MPPT lader 100/30.
De accu's zijn van eind 2019 en ik ben voor langere tijd op reis. De accu's worden dagelijks gebruikt. Het laden loopt volgens de normale cyclus, bulk, absorptie en druppellading (behalve wanneer ik dagen achtereen op zee ben en veel apparatuur in gebruik heb).
Sinds enkele dagen (ik lig gewoon in een haven nu met voldoende opbrengst van het zonnepaneel gaat het bulkladen niet meer over in absorptie en druppel laden, het zonnepaneel levert voldoende vermogen om de accu's op te kunnen laden, ik heb alle connectoren gecontroleerd, de spanning van de accu's komen niet uit boven de 13.80 V, ik heb de oplader gereset.
Heeft iemand suggesties/tips , zie ik iets over het hoofd ?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Frans Berloth.
Berloth

Berloth

ligplaats:
info:

Re: Bulk laden accu's gaat niet over in absorptie en druppel

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2024, 07:29

De lader hoort ingesteld te staan op het soort accu's, voor jou is dat 14.7V
Is deze spanning nog niet bereikt dan hoort de lader ook niet over te schakelen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 18 Jul 2024, 08:30

HH,

Voor jou is dat 14.7V
niet zomaar doen, kijk eerst naar de specificaties van de geplaatste accu’s.
Ik heb al teveel verhalen gehoord en gezien van met name Victron dat de levensduur van AGM of GEL tegenvalt.
De reden overladen,door verkeerde aannames en instellingen mmpt/ laders of te hoge laadspanning dynamo. Bijvoorbeeld GEL van Victron heeft als max 14.4V.

Kun je de accu’s een goede en vooral volledige laadcyclus geven met een juist ingestelde acculader.
Kun je beide accu’s van elkaar scheiden na de volledige laadcyclus en na een goede rustperiode meten op klemspanning(meten tussen plus en minpool)? Zijn beide accu’s gelijk? Zo niet dan heb je een indicatie dat 1 van de accu’ s s slechter is geworden.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor Berloth » 18 Jul 2024, 13:23

Dank voor de reacties!

Tot drie dagen terug werden de accu's volgens de normale laadcyclus geladen geen enkel probleem.

Nu realiseer ik me dat naast de twee gel accu's er ook een startaccu is aangesloten is op het zonnepaneel, een Exide ER 450 95Ah.
Bij controle bleek dat deze accu ontzettend heet was geworden. De beide gel accu's waren niet warm.
Kan het zijn dat de startaccu de oorzaak kan zijn van de verstoorde laadcyclus?

Met vriendelijke groet,

Frans Berloth.
Berloth

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 18 Jul 2024, 16:52

Ik zou de startaccu alleen aan de dynamo hangen, tenzij hij ook voor andere zaken gebruikt wordt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Berloth » 18 Jul 2024, 17:31

Probleem opgelost.
Bleek de startaccu te zijn, deze is aan vervanging toe. Heb de startaccu losgekoppeld en nu worden de huisaccu's weer volgens de normale laadcyclus opgeladen.

Dank voor het meedenken.

Groet, Frans Berloth.
Berloth

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2024, 07:44

Voor jou is dat 14.7V
Navigo schreef:HH,
Niet zomaar doen, kijk eerst naar de specificaties van de geplaatste accu’s.Ik heb al teveel verhalen gehoord en gezien van met name Victron dat de levensduur van AGM of GEL tegenvalt.
De reden overladen,door verkeerde aannames en instellingen mmpt/ laders of te hoge laadspanning dynamo. Bijvoorbeeld GEL van Victron heeft als max 14.4V.
Navigo

Berloth schreef:Goedemiddag,
Op mijn boot heb ik twee gel huis accu's van 125 Ah per stuk,
Met vriendelijke groet,
Frans Berloth.

Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 19 Jul 2024, 09:11

HH,

Gewoon uit interesse om ervan te leren, hoe weet in dit geval Wolf dat het 14.7V is? Aan de hand van alleen de 125Ah en huis gel accu kun je dat toch niet bepalen? Of heb je voorkennis mbt de specificaties.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 20 Jul 2024, 10:30

Navigo schreef:HH,
Gewoon uit interesse om ervan te leren, hoe weet in dit geval Wolf dat het 14.7V is? Aan de hand van alleen de 125Ah en huis gel accu kun je dat toch niet bepalen? Of heb je voorkennis mbt de specificaties.
Navigo

Doorgaans is het type, in dit geval GEL, wel voldoende om tot deze 14,7V te beslissen. Bijgaand een linkje met uitgebreide info. Uiteraard staat het je vrij om "zuiniger" om te gaan met de absorptiespanning en -tijd. Let op, er zijn meer Accumerken dan accufabrieken. Accufabrieken maken vaak tientallen merken met private label. Ik heb het altijd moeilijk gevonden om het juiste of betere merk te kiezen. Bij mij ging het goedkope en het dure merk even lang mee, 2x185Ah parallel steeds 5-6 jaar slechts. Ik heb nu 308Ah LifePo4 en ik hoop dat die minimaal 10 jaar meegaan.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ies-NL.pdf
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Navigo » 20 Jul 2024, 21:56

HH,

Voordat ik afhaak, want ik vraag me af;
Is er een wil tot het lezen van specificaties.
Is er een wil tot advies geven aan de hand van de specificaties, behorende bij de gebruikte accu’s.

Twee willekeurige fabrikanten, van hun eigen website
Een Victron gel accu max 14,4volt, bij stand-by mag het inderdaad verhoogd zijn.
Een Mastervolt gel accu max 14,25volt bij 25grd Celsius.

Maw ik vind het prima als je advies geeft, stellig bent van advies. In deze deel ik jullie advies niet.
Verder vind ik het prima, daar is een forum ook weer voor. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra