Ik heb afgelopen winter mijn loodaccu's vervangen door lifepo4 accu's met ingebouwde bluetooth. Technisch werkt deze ombouw van het systeem. Er is echter één ding waar ik niet helemaal tevreden over ben. En dat is het uitlezen van de accu's. Deze staan in de machinekamer. Verbinding maken via bluetooth werkt goed zolang ik voor de openstaande machinekamerdeur zit. Maar als deze deur dicht is en ik in de stuurhut sta krijg ik maar op één plaats verbinding. En als ik mij dan een beetje beweeg is die ook zo weer weg.
Ik heb dus het plan opgevat om 2 Victron batterijmonitors te gaan plaatsen. Nu vraag ik mij alleen af of het zin heeft om voor de smart-uitvoering met bluetooth te kiezen of voor de gewone. Als er met de shunt net zo moeilijk verbinding gemaakt kan worden als met mijn accu's dan heeft een bluetooth uitvoering m.i. geen toegevoegde waarde.
Ik heb nog geen enkele ervaring met (Victron) accumonitors. Zijn er mensen op het forum die dit wel hebben? En kunnen die mij adviseren of ik het beste voor een monitor met of zonder bluetooth zou kunnen gaan? En waarom?
Ik zag al wel in de Victron handleiding dat alle instellingen bij de bluetooth uitvoering wat gemakkelijker te maken zijn.
Ik kan mij voorstellen dat een bluetooth versie in een polyester boot prima werkt. Maar mijn boot en tanks etc. zijn van staal. En mijn stuurhutvloer is een vaste, dikke houten vloer van een vrij dik multiplex met daarop een teakhouten vloer en aan de onderkant geluidsisolatie.
Alvast dank voor jullie bijdrage.
Mvg Felix