Welke batterijmonitor kiezen?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke batterijmonitor kiezen?

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jul 2024, 06:09

Ik heb afgelopen winter mijn loodaccu's vervangen door lifepo4 accu's met ingebouwde bluetooth. Technisch werkt deze ombouw van het systeem. Er is echter één ding waar ik niet helemaal tevreden over ben. En dat is het uitlezen van de accu's. Deze staan in de machinekamer. Verbinding maken via bluetooth werkt goed zolang ik voor de openstaande machinekamerdeur zit. Maar als deze deur dicht is en ik in de stuurhut sta krijg ik maar op één plaats verbinding. En als ik mij dan een beetje beweeg is die ook zo weer weg.
Ik heb dus het plan opgevat om 2 Victron batterijmonitors te gaan plaatsen. Nu vraag ik mij alleen af of het zin heeft om voor de smart-uitvoering met bluetooth te kiezen of voor de gewone. Als er met de shunt net zo moeilijk verbinding gemaakt kan worden als met mijn accu's dan heeft een bluetooth uitvoering m.i. geen toegevoegde waarde.
Ik heb nog geen enkele ervaring met (Victron) accumonitors. Zijn er mensen op het forum die dit wel hebben? En kunnen die mij adviseren of ik het beste voor een monitor met of zonder bluetooth zou kunnen gaan? En waarom?
Ik zag al wel in de Victron handleiding dat alle instellingen bij de bluetooth uitvoering wat gemakkelijker te maken zijn.
Ik kan mij voorstellen dat een bluetooth versie in een polyester boot prima werkt. Maar mijn boot en tanks etc. zijn van staal. En mijn stuurhutvloer is een vaste, dikke houten vloer van een vrij dik multiplex met daarop een teakhouten vloer en aan de onderkant geluidsisolatie.

Alvast dank voor jullie bijdrage.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Re: Welke batterijmonitor kiezen?

Berichtdoor aadbloem » 16 Jul 2024, 09:17

Vreemd dat binnen de Bluetooth niet werkt. Ik heb ongeveer hetzelfde en dan met name de vloer en Bluetooth komt daar prima doorheen. Is die Bluetooth van de accu’s niet helemaal lekker? Ik kan in de hele boot de status zien en het valt nooit weg. Wat Victron meters betreft, ik heb een ouwe BMV 600s die zat er al voor de vorige lood accu’s en die is in sync met het systeem van de lithium accu. Daar kijk ik het meeste op voor de soc en amp. de shunt zat al beneden maar heeft geen Bluetooth. Toch denk ik dat wanneer je eentje met Bluetooth shunt neemt dat dat prima door je houten vloer komt.

Misschien eens testen met een Bluetooth speakertje van de Action ofzo, speel je wat muziek af, simpele check. Misschien ontdek je toch iets isolerend in je vloer ofzo? Ik heb 2x14mm multiplex met 4mm hard rubber ertussen (berryfloor ofzoiets) en teakplaat erop. Geen probleem maar ik heb ook wel eens zo’n vloer met lood ipv rubber gezien. Of heb je onder de vloer isolerende platen met een metaallaagje misschien?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jul 2024, 09:45

aadbloem schreef:Vreemd dat binnen de Bluetooth niet werkt. Ik heb ongeveer hetzelfde en dan met name de vloer en Bluetooth komt daar prima doorheen. Is die Bluetooth van de accu’s niet helemaal lekker? Ik kan in de hele boot de status zien en het valt nooit weg. Wat Victron meters betreft, ik heb een ouwe BMV 600s die zat er al voor de vorige lood accu’s en die is in sync met het systeem van de lithium accu. Daar kijk ik het meeste op voor de soc en amp. de shunt zat al beneden maar heeft geen Bluetooth. Toch denk ik dat wanneer je eentje met Bluetooth shunt neemt dat dat prima door je houten vloer komt.

Misschien eens testen met een Bluetooth speakertje van de Action ofzo, speel je wat muziek af, simpele check. Misschien ontdek je toch iets isolerend in je vloer ofzo? Ik heb 2x14mm multiplex met 4mm hard rubber ertussen (berryfloor ofzoiets) en teakplaat erop Geen probleem maar ik heb ook wel eens zo’n vloer met lood ipv rubber gezien. Of heb je onder de vloer isolerende platen met een metaallaagje misschien?

Dank voor je uitvoerige reactie.
Ik weet ook niet waarom het bluetooth signaal zwak is.
Hetzelfde heb ik trouwens ook met mijn Victron Phoenix smart charger. Deze kan ik instellen met de Victron Connect app. Ook dat werkt prima zolang ik voor de open machinekamerdeur zit. Alleen dit is geen probleem want eenmaal ingesteld hoef je daar ook niet verder op in te loggen. Alleen zie ik het wel een beetje als een voorbode op een bluetooth signaal van een Victron batterijmonitor.

Ik heb geen idee wat er behalve multiplex, teak en geluidsisolatie eventueel nog meer in de vloer zit. Dat zat al zo toen ik de boot kocht. In elk geval zit er op de isolatie geen metalen folie.
Aan een test met een bluetooth speakertje heb ik niet gedacht. Goede tip, dank. Eens navragen of mijn vrouw zo modern is dat ze zo'n ding heeft.
Is er wellicht ook nog een modus om een bluetooth signaal te versterken? Als ik de accu's af kan lezen heb ik voldoende informatie.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Jul 2024, 12:53

Ik geen idee of er iets is als een Bluetooth repeater….
Een Victron BMV600s maar ook nieuwere modellen moet je de shunt verbinden met een kabeltje (10mtr utp meegeleverd) naar de meter in het dashbord en daarmee kan je soc, voltage, gebruik/laden amperage en cu (capacity used) zien.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor TijmenB » 16 Jul 2024, 13:04

Ik heb expres de BMV-712 hiervoor gehaald. De Bluetooth zit dan in de meter ingebouwd i.p.v. de shunt waardoor je meter op een plek kan plaatsen met beter bereik. Er zit alleen 1 datakabel tussen (meegeleverd) de shunt en meter die je moet trekken.

Je Bluetooth bereik kan je ook testen met een 2e telefoon. Gewoon checken of je deze kan waarnemen als apparaat. Moet je alleen wel even kijken of dit 'gevonden willen worden' aanstaat op je telefoon
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jul 2024, 18:30

TijmenB schreef:Ik heb expres de BMV-712 hiervoor gehaald. De Bluetooth zit dan in de meter ingebouwd i.p.v. de shunt waardoor je meter op een plek kan plaatsen met beter bereik. Er zit alleen 1 datakabel tussen (meegeleverd) de shunt en meter die je moet trekken.

Je Bluetooth bereik kan je ook testen met een 2e telefoon. Gewoon checken of je deze kan waarnemen als apparaat. Moet je alleen wel even kijken of dit 'gevonden willen worden' aanstaat op je telefoon

Dank je. Ik dacht eigenlijk dat het bluetooth signaal uit de shunt moet komen. Maar als het uit het afleesinstrument komt is het natuurlijk een ander verhaal. Dan wordt het signaal boven de vloer gebracht. En dan zal het wel goed werken.
Het idee met een tweede telefoon is ook een goede. Dat kan ik proberen.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra