Goed opgelet Aad

.
De combi van een lood- en Lithium accu lijkt me in de praktijk een mindere.
De loodaccu is het best bediend met 100% SOC met een druppellader erachter.
De Lithium accu's houden minder van 100% SOC.
Dat levert al een verschil op.
Dat was een van de redenen om:
- De startaccu dynamo af te koppelen en de startaccu sec op een (druppel)lader te zetten en
- Naast de reeds aanwezige servicedynamo ook de startaccu dynamo de Lithium servicebank te laten voeden (een beetje Lithium kan een berg laadvermogen aan).
Het enige nadeel: 2 x WS500 en er moeten 2 dynamo's zijn of een 2e geplaatst kunnen worden.
Maar: Als je 1 dynamo hebt, deze sec gebruiken voor de serviceset en de startaccu aan de lader.
Ik ben nu een jaartje verder met deze opzet en het bleek een goede keuze, zowel tijdens varen alsook aan de walstroom.
En de WS500: Geweldig qua simpele en doordachte bedrading, perfect in te regelen m.b.v. een app, werkt prima samen met de (MG) BMS en alles zichtbaar op Victron VRM (laadstroom, spanning en temperatuur dynamo).