Electrische deel ankerllier reanimeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor elrenegado » 20 Aug 2023, 13:39

Op onze (voor ons) nieuwe boot, zit een ankerlier van Maxwell Nilsson.
Mij was bekend dat het electische deel niet werkte bij aankoop, reden zou corrosie op de contacten van de stekker van de bediening zijn.
Na die schoongemaakt het hebben werkt het nog steeds niet, en ben ik verder gaan kijken.
regelkast opengemaakt en plons, daar kwam een bak water uit, Logisch dat hij niet werkte :D
Hoe het water erin is gekomen is mij wel een raadsel, ding zit onder het dek, en er kan geen water op komen.

Anyway, ik moet e.e.a. vervangen.
ZIe foto.

Links zie je 2 glaszekeringen in de bedrading naar remote gaan, die zijn heel.
Midden zie je de massa, rechts zie je voor mij onbekend ding.
op de 2 zwarte kabels komt 26.6v binnen, en daarna houd het op.

Ik ga nieuwe kabels naar de motor trekken, die ooit zwarte, nu bruin met roest erachter.
En ik vermoed dat ik dat ding rechts ook moet vervangen.
Maar wat is het ? Er staat niets op, en google/google lens helpen me ook niet verder.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2023, 18:47

Rechts is een relais van ongeveer 50 A, wat door je stuurstroom aangestuurd wordt en dan doorverbind.
Is geen enkel probleem hier een vervanging voor te vinden !
Voor de rest zit er niks in dus wat is het probleem ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor aadbloem » 20 Aug 2023, 22:33

Loopt er misschien water door een van die dikke kabels? Zo’n kabel bestaat uit veel dunne koperdraden en hierdoor kan makkelijk water sijpelen. Zijn de kabels aan de andere kant droog afgewerkt en afgeschermd? Verder wat Wolf zegt, het relais vervangen. Maak eerst een duidelijk blokschema van het geheel zodat je die oude situatie gedocumenteerd hebt. Hoe zwaar is de ankerlier, ampère. 50A lijkt me wat weinig. Hoe schakelt je de lier om voor zakken of hijsen? Het lijkt alsof de motor met dit relais alleen wordt aangezet. Wisselen tussen zakken of hijsen misschien mechanisch op de lier? Je kan testen door de twee rood gemarkeerde kabels met elkaar te verbinden met een startkabel van een auto, zo’n kabel met een klem aan elke kant.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 20 Aug 2023, 23:06

Waarschijnlijk een standaard Bosch relais: BOSCH 0333009002
Voor circa €100 ex BTW bij ieder vrachtwagenbedrijf en beter automaterialenzaak te koop.

E.e.a. Is natuurlijk ook snel te testen:
Met spanningzoeker controleren welke van de 2 dikke kabels op het relais de voedingskabel is. Vervolgens de andere dikke kabel op dit relais losschroeven en deze op de voedingskabel houden. Geeft heel even wat vuurwerk maar de liermotor zou dan moeten werken.

De noodzaak om alle kabels nu direct te vervangen kan ik op afstand niet beoordelen. Lijkt me overdreven, ik schrik nu niet direct van een bruin gekleurde isolatiemantel door enkel wat roestwater :lol:

Water is mogelijk langs de kabelwartels links op foto naar binnen gesijpeld. In feite behoren die kabels aan buitenzijde van de box eerst een lus naar beneden te hebben en dan pas door wartel te lopen.

Vraag: is de lier alleen halend elektrisch, gezien feit dat je een enkel relais hebt. Lofrans ankerlieren zijn ook elektrisch te vieren, al snap ik de zin daarvan niet echt :roll:
Beemer
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor elrenegado » 21 Aug 2023, 13:00

Wolf1 schreef:Rechts is een relais van ongeveer 50 A, wat door je stuurstroom aangestuurd wordt en dan doorverbind.
Is geen enkel probleem hier een vervanging voor te vinden !
Voor de rest zit er niks in dus wat is het probleem ?
Gr. Wolf1


Probleem is dat ding rechts, staat niets op qua nummers, waardes of merk.
Maar is duidelijk defect, en moet vervangen worden.
50A lijkt me wat weinig voor dit ankerliertje overigens.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor elrenegado » 21 Aug 2023, 13:02

Beemer schreef:Waarschijnlijk een standaard Bosch relais: BOSCH 0333009002
Voor circa €100 ex BTW bij ieder vrachtwagenbedrijf en beter automaterialenzaak te koop.

E.e.a. Is natuurlijk ook snel te testen:
Met spanningzoeker controleren welke van de 2 dikke kabels op het relais de voedingskabel is. Vervolgens de andere dikke kabel op dit relais losschroeven en deze op de voedingskabel houden. Geeft heel even wat vuurwerk maar de liermotor zou dan moeten werken.

De noodzaak om alle kabels nu direct te vervangen kan ik op afstand niet beoordelen. Lijkt me overdreven, ik schrik nu niet direct van een bruin gekleurde isolatiemantel door enkel wat roestwater :lol:

Water is mogelijk langs de kabelwartels links op foto naar binnen gesijpeld. In feite behoren die kabels aan buitenzijde van de box eerst een lus naar beneden te hebben en dan pas door wartel te lopen.

Vraag: is de lier alleen halend elektrisch, gezien feit dat je een enkel relais hebt. Lofrans ankerlieren zijn ook elektrisch te vieren, al snap ik de zin daarvan niet echt :roll:


De 2 (nog zwarte) kabels in het midden is de voeding van het spul, daar staat ook nog 26.6v op.

De lier kan zowel electisch omhoog, als omlaag.
Er zit een 2 knops bedrade afstandbedieing bij met een up en down knop.
Hoe dat dan omschakelt vraag ik me ook af.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor aquanaut » 21 Aug 2023, 13:17

Met de apparatuur van de foto is het niet mogelijk 2 kanten op te draaien (elektrisch)
Weet je zeker dat het wel zo werkt?
Of zit die ab alleen maar op de inhalen aangesloten.
Zo'n relais (of een bruikbare) heb ik nog wel voor je liggen.

Voor de toekomst, als het geheel toch onderdeks hangt, boor een gaatje in de onderkant van het kastje.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor elrenegado » 21 Aug 2023, 14:01

aquanaut schreef:Met de apparatuur van de foto is het niet mogelijk 2 kanten op te draaien (elektrisch)
Weet je zeker dat het wel zo werkt?
Of zit die ab alleen maar op de inhalen aangesloten.
Zo'n relais (of een bruikbare) heb ik nog wel voor je liggen.

Voor de toekomst, als het geheel toch onderdeks hangt, boor een gaatje in de onderkant van het kastje.

Aquanaut


Dat gaatje zit er inmiddels al :D

En nee, ik weet niet zeker of het zo werkt, daar ik het nooit werkend heb gezien.
Enkel handmatig getest of ik hem kon laten vallen mocht ik een probleem hebben op de rivier oid.
Dus handmatig stukje omlaag en omhoog, dat werkte.

Ik heb er een oranje, 2 knops bediening bij zitten.
Die zit met 3 draden met een stekker op een dekaansluiting.
Zou dus prima kunnen dat hij enkel electrisch omhoog is.

Als jij nog zo'n ding hebt liggen, wil ik hem graag overnemen om te checken of hij het daarmee gaat doen.

Na wat ge-google vermoed ik dat een V3000 is.
Daarvan vond ik (ander merk, op het oog zelfde lier) dit document.
Op pagina 7 word die One Direction Selonoid genoemd.
http://slspares.co.uk/pdf/Website%20Man ... 0V3000.pdf
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 21 Aug 2023, 21:36

Gezien de schema’s, lijkt het mij dat je met een tweede Bosch relais kunt volstaan om ook elektrisch te kunnen vieren. Dus voor €100 extra klaar. Hier is geen duur speciaaal ‘omkeer’ relais (het bekende Albright setje) nodig, zoals voor o.a. veel thrusters.
Scheelt honderden euro’s :D :D

Als je ook wilt vieren, dan dien je nog wel een derde dikke draad van het 2e Bosch relais naar de liermotor te trekken.
Zelf zou ik me de moeite besparen, immers nog niemand heeft mij het nut van elektrisch (traag) neerlaten van het anker kunnen uitleggen. :lol:
Beemer
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Electrische deel ankerllier reanimeren

Berichtdoor Beemer » 21 Aug 2023, 21:52

Aanvulling:
Mocht er nog geen stroomonderbreker zijn geïnstalleerd, zou ik beslist adviseren dit alsnog te doen. Als een relais blijft kleven en je ketting is geheel opgehaald, heb je echt een probleem.
Wellicht ook in dat kastje, vermits dit snel/eenvoudig bereikbaar is.
Beemer
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten