wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Peterl » 29 Mei 2023, 18:35

Wat doen deze 2 blokken in mijn meterkast precies?
Of waar dienen ze voor.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Navigo » 29 Mei 2023, 20:17

HH,

Zien er uit als laadstroom verdelers, om verschillende accusets gescheiden van elkaar te laden.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Peterl » 29 Mei 2023, 21:09

Oke, is dus is een laad inrichting vanaf de dynamo, neem ik aan die het verdeelt naar de licht, boegschroef en start accu's?
Ik vroeg me vandaag nog af of de lichtaccu's (2x 225A) gescheiden zijn van de 2 start accu's, want het zou vervelend zijn als de lichtaccu's ook de startaccu's leegtrekken.
Dat heb ik nog niet gecontroleerd, zat er nog aan te denken een victron battery Monitor BMV-712 er in te plaatsen. ik durf nu niet langer dan een dag zonder stroom te liggen.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Navigo » 30 Mei 2023, 00:00

HH,

Heel eerlijk, ik vind het zo op het oog niet logisch hoe het zit en / of het daadwerkelijk gescheiden accu’s zijn.

De linker(middelste)aansluiting van ieder blok, komt bij deze verdelers meestal van de dynamo, door gelust naar de andere verdeler.
Op de rechter verdeler zit logischerwijs 1 accuset?

Op de linker, zouden 2 accusets zitten, maar………
De middelste lijkt via zwevende zekering doorverbonden met de bovenste aansluiting?????
De middelste gaat naar…………
De onderste aansluiting gaat naar een accuset?

Dus of het echt gescheiden zit, ik zou er niet zomaar vanuit gaan.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor eagle » 30 Mei 2023, 01:49

Twee diodeblokken, voor het scheiden van accu,s, met referentie diode die niet is aangesloten.

Middenste aansluitingen: De meest linkse kabel komt van de dynamo naar blok 1, en is doorgelust naar de middelste van blok 2. vandaar gaat hij verder naar?? Er gaat ook een dunnere van middenste blok 1 naar boven, naar een zweefzekering, en verdwijnt dan achter blok1, naar ??
Blok 1; Onderste is (waarschijnlijk) de startaccu. Bovenste (waarschijnlijk) de licht accu; Hier vandaan gaat ook een dunnere met zwarte krimpkous naar boven, en verdijnt ook achter het blok (moeilijk zichtbaar.. gaat niet naar de zweefzekering!) naar??
Blok 2; Bovenste gaat (waarschijnlijk) naar de boegschroef accu.

Zijn de accu,s gescheiden? ik denk van wel..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Peterl » 30 Mei 2023, 17:47

eagle schreef:Twee diodeblokken, voor het scheiden van accu,s, met referentie diode die niet is aangesloten.

Middenste aansluitingen: De meest linkse kabel komt van de dynamo naar blok 1, en is doorgelust naar de middelste van blok 2. vandaar gaat hij verder naar?? Er gaat ook een dunnere van middenste blok 1 naar boven, naar een zweefzekering, en verdwijnt dan achter blok1, naar ??
Blok 1; Onderste is (waarschijnlijk) de startaccu. Bovenste (waarschijnlijk) de licht accu; Hier vandaan gaat ook een dunnere met zwarte krimpkous naar boven, en verdijnt ook achter het blok (moeilijk zichtbaar.. gaat niet naar de zweefzekering!) naar??
Blok 2; Bovenste gaat (waarschijnlijk) naar de boegschroef accu.

Zijn de accu,s gescheiden? ik denk van wel..

Gr, Eagle


nu wordt me wat meer duidelijk Eagle, de zekering loopt van de middelste naar de bovenste, waarvoor die zekering er tussen zit weet ik niet :?:
Dus elk blok heeft theoretisch 2 uitgangen? Waarvan ze bij de linkse beide zijn gebruikt en rechts alleen die voor de boegschroef, of alleen voor de licht accu's.
Want anders zou de licht en start accu op hetzelfde blok zitten en niet gescheiden zijn lijkt me, klopt mijn gedachte?
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: wat doen deze 2 blokken in de meterkast precies?

Berichtdoor Navigo » 30 Mei 2023, 18:22

HH,

Volg de kabels hoe ze lopen, maak een tekening.

De werking van de laadstroom verdeler wordt door de verbinding van de zwevende zekering teniet gedaan.
Waarom hiervoor gekozen is, misschien bewust? Dat is en blijft gissen, totdat er een schema is.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten