Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 25 Mei 2023, 02:58

Goedendag allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum na al een tijdje rondstruinen en zoeken naar informatie. Ik zou graag jullie advies / suggesties / (ongezouten) mening willen hebben over het door mij opgestelde schema - op basis van informatie van diverse sites inclusief dit forum - voor de renovatie van de elektra van een 10 meter zeeschouw gebouwd in de jaren 70. Deze boot is net aangekocht en de bedoeling is dat er veel en lang op verbleven gaat worden waarbij niet altijd walstroom beschikbaar zal zijn. Behalve een redelijk nieuwe Victron Smart 12/15A lader en Victron Phoenix 12/500VA inverter is de elektra en beide accu's zwaar over de houdbaarheidsdatum heen en in zodanige staat dat 't volledig gerenoveerd moet worden. Dit is een klus die niet even in een paar dagen uit te voeren is terwijl er natuurlijk wel 't liefst zo snel mogelijk weer gevaren moet kunnen worden dus ik ben begonnen met een hoofdschema voor het hart van 't systeem; accu's, lader, omvormer, dynamo etc.

Nog wat informatie:
De Dynamo is een SEV 14/30 met - voor zover ik 't heb kunnen achterhalen - 2 B+ aansluitingen. Hierop zitten ook de startaccu en huishoudaccu afzonderlijk aangesloten. Ik heb 't vermoeden dat 1 aansluiting defect is, de startaccu en huishoudaccu zijn met een redelijk nieuwe kabel met elkaar doorverbonden en de x dat ik de motor startte zag ik maar 1 ampèremeter uitslaan. Ik ben in dit schema uitgegaan van deze 2 B+ aansluitingen in de hoop dat ze toch beide werken, mocht dat niet zo zijn dan zou de cytrix-ct m.i. toch moeten zorgen dat de hh accu ook geladen wordt;
Omdat er dus lange tijd op verbleven zal worden heb ik gekozen voor een 225 Ah hh accu (de oude was 200 Ah) en daarom er ook vanuit gegaan dat de lader vervangen moet worden voor een 25A type zodat in elk geval met minimaal 10% van de capaciteit geladen kan worden;

Extra vraag: kan ik de huidige 12/15A lader nog nuttig gebruiken? Kan ik ze parallel zetten (40A) of zou ik de huidige lader voor de startaccu kunnen gebruiken en de nieuwe voor de hh accu? Of beter op marktplaats zetten?

Afbeelding
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 25 Mei 2023, 10:18

Na een nachtje slapen toch al tot een wijziging gekomen, de positie van de hoofdschakelaar en hoofdzekering van de huishoudaccu omgewisseld en de lader en de MPPT charger buiten de hoofdschakelaar laten lopen. Lichtaccu kan zo ook laden vanaf walstroom en vanuit zonnepaneel als de hoofdschakelaar uit staat. de hoofdschakelaar schakelt zo alleen alle gebruikers af. Ook heb ik de MPPT charger uitgang voor de startaccu ook direct op de startaccu aangesloten zodat deze ook altijd vanuit 't zonnepaneel geladen kan worden. Is dit een verbetering of niet?

Afbeelding
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 30 Mei 2023, 12:32

Het zou fijn zijn nog wat commentaar te ontvangen. Inmiddels e.e.a. al wel zo'n beetje volgens dit schema aangesloten. E.e.a. werkt alleen de dynamo werkt niet. Zie daarvoor aparte vraag; https://www.watersportforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=7790
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor Navigo » 30 Mei 2023, 13:05

HH,

Even een korte reactie op je schema.
De beide B+ op de dynamo zitten intern met elkaar verbonden. De Cyrix-ct zit er nu dus nutteloos tussen.

1- De verbinding van 2B+ richting de huishoudaccu, neem je weg.
2- De ampere meter richting de startaccu, plaats je links net boven de hoofdschakelaar van de startmotor in de 35mm2. Je meet daar dan alleen de laadstroom van de dynamo richting startaccu, niet de stroom die wordt onttrokken door de startmotor. De gele 16mm2 vanaf 1B+ blijft wel aanwezig, maar dan dus zonder de ampere meter.
3- De ampere meter richting of vanuit de serviceaccu plaats je net na de plus van de service accu. Je meet dan niet alleen iedere laadstroom die in (vanuit zonnepaneel/ lader of dynamo)komt, maar ook die onttrokken wordt door verbruikers.
4- De Cyrix-ct zit goed, mits je ook de stuurkabeltjes aangesloten heb. Deze verbind door als aan één van de beide kanten, gedurende een bepaalde periode een bepaalde spanning aanwezig is.

Wordt je dynamo bekrachtigd? Is D+ aangesloten krijgt deze een spanning?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 30 Mei 2023, 15:13

Dank je voor je reactie!

Ik weet 't nog steeds niet 100% zeker, maar ik vermoed dat de dynamo 2 aparte B+ aansluitingen heeft alhoewel de dynamo er iets anders uitziet dan ik de documentatie die ik gevonden heb:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb dit van: https://www.yumpu.com/nl/document/read/25019219/sev-motorola-werking-en-onderhoud-dynamos

Oorspronkelijk zitten de beide accu's zo aangesloten, als 't echt 't zelfde punt zou zijn zouden ze altijd gewoon parallel staan wat niet gebruikelijk is, dan zouden er toch - normaal gesproken - externe scheidingsdiodes zitten. Als je gelijk hebt doet die cyrix idd natuurlijk niets. Ik zal alle bedrading los halen en dan met een multimeter gaan meten.

De ampèremeters zijn types die alleen een positieve stroom kunnen aangeven (tussen 0 en 25 A, met uitloop naar 50A). Dat zou natuurlijk een x beter kunnen, voor nu wil ik ze er maar zo inhouden om in elk geval te zien met hoeveel stroom de accu's vanuit de dynamo geladen worden. Helaas nu dus nog 0 :(.

Mijn kennis over dynamo's en spanningsregelaars is minimaal, en het exacte aansluitschema heb ik ook nog niet in kaart; vandaar ook wel de vraag hoe ik in eerste instantie kan constateren of de dynamo 't wel doet.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor Navigo » 30 Mei 2023, 18:17

HH,

Ziet er inderdaad uit dat de dynamo een tweetal accubanken gescheiden kan laden.

Je laadspanning stijgt niet, ik zou het in eerste instantie in de koolborstels zoeken.
Vanaf pagina 17 staat redelijk uitgelegd hoe de dynamo te controleren. Mocht je dit niet 123 kunnen of zien zitten?, neem hem mee naar een "dynamoboer". Deze kunnen hem gemakkelijk testen.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 30 Mei 2023, 19:47

Dank,

Ik denk dat 't inderdaad maar een gang naar een "dynamoboer" gaat worden, te veel onzekerheid aan mijn kant.
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 02 Jun 2023, 23:52

update: De dynamo was overleden, morgen gaan we een gereviseerd exemplaar (exact 't zelfde type) plaatsen. Inmiddels is 't schema toe aan versie 10. Mochten jullie hier nog wat bedenkingen bij hebben: ik hoor 't graag!

Afbeelding
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2023, 00:42

blb schreef:update: De dynamo was overleden, morgen gaan we een gereviseerd exemplaar (exact 't zelfde type) plaatsen.

Krijg je spijt van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd renovatie elektra Zeeschouw

Berichtdoor blb » 03 Jun 2023, 23:35

Dat gaan we zien, of we er spijt van krijgen. Waarom zullen we dat? Hij zit er nu in elk geval in en alles werkt! Natuurlijk was 't ook dit x weer niet simpel, de gereviseerde dynamo bleek toch andere maat, de pully zat zo'n 18mm fout. Dit met nieuwe bouten en ringen op weten te lossen. Ook bleek 't laden niet op gang te komen zonder laadstroomcontrolelampje tussen D+ en B+, deze dus geplaatst (zie schema) en nu doet alles 't! Vandaag ook nog weer wat stukjes van de bestaande bedrading voor het starten van de motor uitgezocht en de bilgepomp opniew bedraad; die doet 't nu ook, wel zo'n prettig idee. De laatste versie van 't schema:

Afbeelding
blb
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 20:26
ligplaats: overal en nergens
info: zeilboten in allerlei vormen

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten