ongeveer een jaar geleden zijn we het project begonnen om een spitsgatter op te knappen. Destijds heb ik hier nog advies ontvangen voor het toe te passen tekenprogramma voor de elektrische schema's.
Inmiddels is de 'verbouwing' een heel eind en is het echt tijd om over de elektra na te gaan denken.
Onderstaand ontwerp hebben we gemaakt voor de hoofdstroom - hierachter hangen dan de verbruikers.
Om bij het begin te beginnen leek het me verstandig om dit schema eerst goed uitgewerkt te hebben en vanuit hier de stuurstroomschema's voor de verbruikers verder uit te werken.
Nu hebben we zelf wel ervaring met het aanleggen van elektra aan boord maar veel minder met het ontwerpen van de elektrische installatie.
Is er iemand met kennis van zaken die eens met ons mee zal willen kijken? Ik heb het schema hieronder ingevoegd.
Alle commentaar is welkom, daar leren we alleen maar van.

Enkele gegevens:
MPPT: Victron blue solar charge controller 12|24|30A
Dynamo: 90A
Omvormer: MultiPlus 12/3000
Batterijlader: Victron 12V 60A
Enkele vragen op voorhand:
- Er zijn zowel 12/24 als 230v afnemers aan boord. Is dit mogelijk?
- Welke beveiligingen moeten in het elektrisch schema toegepast worden?
- Welke kabeldiameters moeten toegepast worden? Voor de onderlinge afstand kan max 3 meter aangehouden worden.
- Is het mogelijk de accu's op de getekende manier te schakelen om zodoende 12v en 24v te creëren?