Scheidingstrafo en fase op juiste plek

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2023, 13:03

De "Marinco" wandcontact stekkercontact glimp erg mooi en is abnormaal duur.
De criteria's om in de jachtbouw te gebruiken.
Voor de tijd, dat het gebruik van een scheidingstrafo aan boord nog niet vanzelf sprekend was, voldoet het Marinco stekkercontact prima.
In combinatie met een scheidingstrafo, is het een hopeloos ding !
Het zit in het stuk dat walvoeding heet en het metaal hiervan dient aan de walaarde te liggen, daar voldoet hij aan, met de standaard lip, maar dan, moet het geheel weer geïsoleerd van het schip zijn, kortweg een onmogelijk geheel !
Er bestaat ook nog een gedrocht van "Vetus" wat walaansluiting wordt genoemd maar met de labiele klep en haak ook geen aanrader.
Gewoon een "Mennekens" of soort gelijke fabrikant in of opbouw stekkercontact voldoet prima.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Navigo » 17 Feb 2023, 14:56

HH,

Zou het een optie zijn om op de plaats van het verwijderde lipje de “ verbinding “ te herstellen met een diode?
Lijkt mij in ieder geval een mogelijkheid, of is de spanningsval die een diode veroorzaakt te groot?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Frenzel » 17 Feb 2023, 17:04

ErikHa schreef:En nu heb je een onveilige situatie gecreëerd, die lip zat er niet voor niets. Rvs van die dekaansluiting kan nu onder spanning komen.

Gr.

Erik

Het RVS is verbonden met de romp en bij een scheidingstrafo is na het secundaire deel de 'aarde' toch verbonden met de romp. Naar mijn mening is het dan toch weer veilig.
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2023, 17:09

Frenzel schreef:Het RVS is verbonden met de romp en bij een scheidingstrafo is na het secundaire deel de 'aarde' toch verbonden met de romp. Naar mijn mening is het dan toch weer veilig.

Nee, dit zit voor de scheidingstrafo !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 18 Feb 2023, 12:56

https://www.acculaders.nl/ratio-walstro ... a-rvs.html
Weliswaar van RVS maar de zwarte aansluitdoos en aansluitpunt is geheel van plastic. Voor €59,95 Voldoende geisoleerd lijkt mij. Mooier dan volledig plastic van Mennekes, dat meer voor op de tractor of in de bouw is. Schappelijke prijs en zowel in rond als vierkant model.

Deze walaansluitdoos is exact het zelfde ook te koop met "Victron" op het dekseltje en dan kom je in de prijscategorie die Wolf1 noemt: Victron adviesprijs €128,- bij George Kniest €95,- aldus Kniest. https://www.georgekniest.nl/artikel/353 ... g-rvs.html
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Tonny » 18 Feb 2023, 13:09

Wolf1 schreef:De "Marinco" wandcontact stekkercontact glimp erg mooi en is abnormaal duur.
De criteria's om in de jachtbouw te gebruiken.
Voor de tijd, dat het gebruik van een scheidingstrafo aan boord nog niet vanzelf sprekend was, voldoet het Marinco stekkercontact prima.
In combinatie met een scheidingstrafo, is het een hopeloos ding !
Het zit in het stuk dat walvoeding heet en het metaal hiervan dient aan de walaarde te liggen, daar voldoet hij aan, met de standaard lip, maar dan, moet het geheel weer geïsoleerd van het schip zijn, kortweg een onmogelijk geheel !
Er bestaat ook nog een gedrocht van "Vetus" wat walaansluiting wordt genoemd maar met de labiele klep en haak ook geen aanrader.
Gewoon een "Mennekens" of soort gelijke fabrikant in of opbouw stekkercontact voldoet prima.
Gr. Wolf1


Een Marinco walaanluiting was al door Aquanaut bij de bouw van de boot voorzien, bij de stuurstand. Omdat ik af wilde van die kabels op het achterdek heb ik er een tweede bijgeplaatst bij het zwemplatform. Om er geen twee nieuwe te moeten plaatsen, waarvan een gat dan waarschijnlijk niet gepast had en een nieuwe kabel te moeten kopen heb ik dus dezelfde Marinco ingebouwd. Lijkt me logisch.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 18 Feb 2023, 17:21

Logisch of niet, als het maar goed is !
Vertel je alleen mijn ervaringen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor ErikHa » 18 Feb 2023, 18:43

Tonny schreef:Dat lijkt me nogal moeilijk, alleen de buitenkant is RVS, binnenin is het geheel van kunststof, ook aan de achterkant waar de aansluitingen zitten kan er niets in aanraking komen met het metaal, zelfs als de kabels loskomen niet. De stekker die er in gaat is volledig van kunststof, behalve de contacten natuurlijk.

aadbloem schreef:https://www.acculaders.nl/ratio-walstroom-invoer-inlet-16a-rvs.html
Weliswaar van RVS maar de zwarte aansluitdoos en aansluitpunt is geheel van plastic. Voor €59,95 Voldoende geisoleerd lijkt mij. Mooier dan volledig plastic van Mennekes, dat meer voor op de tractor of in de bouw is. Schappelijke prijs en



Voldoet de contactdoos aan KlasseII ? Alleen dan is het goed volgens de regeltjes. Randaarde aansluiten bij KlasseII apparatuur mag niet eens.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 18 Feb 2023, 23:04

ErikHa schreef:Voldoet de contactdoos aan KlasseII ? Alleen dan is het goed volgens de regeltjes. Randaarde aansluiten bij KlasseII apparatuur mag niet eens.
Gr.
Erik

Welke regeltjes?? Volgens mijn indruk zijn dat regeltjes voor apparaten, niet voor wandcontactdozen.
Apparaten/snoeren/stekkers die in deze groep vallen zijn dubbel-geïsoleerd of hebben een extra sterke isolerende behuizing en geen veiligheidsaarde.
Deze klasse is herkenbaar aan het verplichte dubbel-isolatie teken dat erop staat. Het dubbele vierkantje. Veiligheidsaarde mag niet aangesloten zijn.

Ik vraag mij dat af voor de contactdozen waarover hier gesproken wordt, bijvoorbeeld: zonder scheidingstrafo zal je toch veiligheidsaarde volledig moeten koppelen en kan je niet eens KlasseII regeltjes toepassen. Je kan een stalen schip niet vergelijken met een dubbel-geisoleerde boormachine met plastic extra sterke isolerende behuizing.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2023, 01:18

aadbloem schreef:Ik vraag mij dat af voor de contactdozen waarover hier gesproken wordt, bijvoorbeeld: zonder scheidingstrafo zal je toch veiligheidsaarde volledig moeten koppelen en kan je niet eens KlasseII regeltjes toepassen. Je kan een stalen schip niet vergelijken met een dubbel-geisoleerde boormachine met plastic extra sterke isolerende behuizing.

Je kan nu wel vreselijk eigenwijs zijn, en als je de "Marinco" wilt gebruiken zonder scheidingstrafo is daar ook geen enkel bezwaar tegen. Behalve dan dat je schip het niet zo leuk vindt.
Ga je voor een lachend schip en veiligheid, dan wordt het toch weer een scheidingstrafo zonder "Marinco" !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten