Scheidingstrafo en fase op juiste plek

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Frenzel » 18 Mrt 2023, 15:39

Yep schreef:Helaas, je zit verkeerd.
De walstroom is in de ST elektrisch geheel gescheiden van de uitgang ST.
Er is geen enkele tastbare verbinding tussen in en uit.


dank je voor je snelle reactie. zou je me dat aub iets anders kunnen uitleggen :?
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 18 Mrt 2023, 15:54

Kijk maar naar dat plaatje op pagina 1, 3e bericht.
Mocht L en N gewisseld worden op de ingang, dan heeft dit geen effect op de uitgang.
Bij de secundaire winding wordt a.h.w. een 'nieuwe' L en N 'aangemaakt'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Frenzel » 18 Mrt 2023, 16:18

Yep schreef:Kijk maar naar dat plaatje op pagina 1, 3e bericht.
Mocht L en N gewisseld worden op de ingang, dan heeft dit geen effect op de uitgang.
Bij de secundaire winding wordt a.h.w. een 'nieuwe' L en N 'aangemaakt'.

En die 'nieuwe' L en N liggen altijd op dezelfde plaats?
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Navigo » 18 Mrt 2023, 16:55

HH,

Ja

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor henkvd » 19 Mrt 2023, 10:59

Frenzel schreef: En die 'nieuwe' L en N liggen altijd op dezelfde plaats?


Daar hoef je geen zorgen over te maken, jij bepaalt, ten minste als je een van de draden aan "aarde" legt is dat de N draad geworden.
Doe je dat laatste niet is het een zwevend net , iemand zal de L en de N draad zijn, maar daar kijken we verder niet naar.

Verder niet over nadenken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Biertje1985 » 19 Jun 2023, 10:44

Eigenlijk kan je ook simpel een walkabel gebruiken met 2 aders. Dus geen PE erin. Kan je nooit een verbinding maken met de walaarde via je huid. (WEL DE KABEL EN STEKKERS MARKEREN!)
Uiteraard alleen toepassen waneer je direct in je sceidingstrafo aansluit. Wil je aan de primaire kant ook een aardlek dan gaat dat niet, maar dat is dan ook niet nodig wanneer de afstand naar de scheidingstrafo simpel
goed en kort is. L en N omgedraaid en dergelijke, dan ben je juist blij dat je een scheidingstrafo hebt! jij heb je eigen spanningsbron die je N bepaald, mits correct aangesloten heb je dus een heel veilig systeem.

Nadeel is wel, dat je veel meer van de wal gebruikt, ik kwam er achter dat mijn 5000VA scheidingstrafo in rust toch nog 35 watt trekt, en dat tikt lekker aan per jaar. Continue aan-uit zetten is ook niet optimaal voor je trafo en
(hopelijk aanwezige) softstarter.

Ik heb overigens een heel betaabare 5000VA Bronson++ trafo, met zelfgemaakte softstarter (Dikke NTC en tijderelais) werkt als een trein en stuk prettiger geprijsd dan een versie van het blauwe of het groene merk.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Navigo » 19 Jun 2023, 14:27

HH,

Eigenlijk kan je ook simpel een walkabel gebruiken met 2 aders. Dus geen PE erin. Kan je nooit een verbinding maken met de walaarde via je huid. (WEL DE KABEL EN STEKKERS MARKEREN!)
Uiteraard alleen toepassen waneer je direct in je sceidingstrafo aansluit. Wil je aan de primaire kant ook een aardlek dan gaat dat niet, maar dat is dan ook niet nodig wanneer de afstand naar de scheidingstrafo simpel
goed en kort is. L en N omgedraaid en dergelijke, dan ben je juist blij dat je een scheidingstrafo hebt! jij heb je eigen spanningsbron die je N bepaald, mits correct aangesloten heb je dus een heel veilig systeem.

Nadeel is wel, dat je veel meer van de wal gebruikt, ik kwam er achter dat mijn 5000VA scheidingstrafo in rust toch nog 35 watt trekt, en dat tikt lekker aan per jaar. Continue aan-uit zetten is ook niet optimaal voor je trafo en
(hopelijk aanwezige) softstarter.

Ik heb overigens een heel betaabare 5000VA Bronson++ trafo, met zelfgemaakte softstarter (Dikke NTC en tijderelais) werkt als een trein en stuk prettiger geprijsd dan een versie van het blauwe of het groene merk.


Is dit dan allemaal zo veilig als het maar kan zijn?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 19 Jun 2023, 14:46

Nee, dat is het niet.
Het traject walstroom tot aan ST is dan niet beveiligd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Navigo » 19 Jun 2023, 15:30

HH,

Nee en erna ook niet. Daar mist nog iets.
Dus een advies of optie wat je beter niet kunt uitdragen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 19 Jun 2023, 17:50

Navigo schreef:en erna ook niet. Daar mist nog iets.Navigo

Tenzij er een schedingstrafo wordt geplaatst.
Het deel tot de ST is dan niet beveiligd, het deel erna wel.

Btw: Volgens mij is geen randaarde alleen toegestaan bij dubbel geisoleerde apparatuur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten