Scheidingstrafo en fase op juiste plek

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 19 Feb 2023, 11:16

Wolf1 schreef:Je kan nu wel vreselijk eigenwijs zijn, en als je de "Marinco" wilt gebruiken zonder scheidingstrafo is daar ook geen enkel bezwaar tegen. Behalve dan dat je schip het niet zo leuk vindt.
Ga je voor een lachend schip en veiligheid, dan wordt het toch weer een scheidingstrafo zonder "Marinco" !
Gr. Wolf1

Wolf1 ik ben niet "vreselijk eigenwijs" hoor, bij mij aan boord een Victron Scheidingstrafo en aan de buitenkant geen Marinco walaansluiting. Wel een glimmend ding van plastic dat ik juist wilde vervangen door het RVS model van Ratio: https://www.acculaders.nl/ratio-walstro ... a-rvs.html dat overigens een goed geisloeerd plastic huis herbergt. In mijn eerdergenoemde reactie wilde ik slechts het klasseII verhaal weerleggen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 19 Feb 2023, 18:33

Kan het "Retio" ding niet, maar als er stroom geleidende delen aan zitten, die je met de hand aan moet raken, om te bedienen en het is geplaatst in de walvoeding voor de scheidingstrafo, moet het geaard zijn, naar deze bron !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 20 Feb 2023, 11:38

Wolf1 schreef:Kan het "Retio" ding niet, maar als er stroom geleidende delen aan zitten, die je met de hand aan moet raken, om te bedienen en het is geplaatst in de walvoeding voor de scheidingstrafo, moet het geaard zijn, naar deze bron !
Gr. Wolf1

Dan kom je natuurlijk op het punt waar ligt de grens. Het is een RVS buitenkant met daarin een ronde plastic doos waarin het contrastekkergedeelte. De RVS buitenkant plaats je met metaal schroeven M4 op (mijn metalen) schip. Zie het als het ware een Mennekes in een mooie metalen doosje.
Hier staan 5 foto's met alle aanzichten:
https://www.acculaders.nl/ratio-walstro ... -rvs.html#
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 20 Feb 2023, 12:41

Dat mooie metalen doosje is nu net het probleem, als je daar op geilt, is het jouw keus, veilig en volgens de regels of een natte broek !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 21 Feb 2023, 11:43

Wolf1 schreef:Dat mooie metalen doosje is nu net het probleem, als je daar op geilt, is het jouw keus, veilig en volgens de regels of een natte broek !
Gr. Wolf1

Nee, het metalen doosje is met schroeven M4 op het metalen casco geschroefd en is dus eigenlijk een voortzetting van het casco, of een afwerking van het casco. De zwarte plastic doos daarin is de eigenlijke contactdoos. Zou hetzelfde zijn als de door jou aanbevolen Mennekes beschermen met een RVS doosje geschroefd op het casco. Een los getrilde draad in het plastic doosje raakt eventueel het plastic kastje maar niet het metalen doosje.

Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 21 Feb 2023, 13:39

aadbloem schreef:De zwarte plastic doos daarin is de eigenlijke contactdoos. Zou hetzelfde zijn als de door jou aanbevolen Mennekes beschermen met een RVS doosje geschroefd op het casco. Een los getrilde draad in het plastic doosje raakt eventueel het plastic kastje maar niet het metalen doosje.

Nee, het Mennekes deksel is van plastic en niet van stroom geleidend materiaal, wat je aan moet raken als je de stekker er in of uit wilt doen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Kwokko » 21 Feb 2023, 16:07

Wolf1 schreef:Nee, het Mennekes deksel is van plastic en niet van stroom geleidend materiaal, wat je aan moet raken als je de stekker er in of uit wilt doen !
Gr. Wolf1

Weet je wat jij moet doen Wolf1?

Je moet je boot wegdoen ,en een polyester boot nemen ,want je huidige is van staal ,en is stroom geleidend.
Zo gauw jij je poot erop zet ,kun je wel eens een behoorlijke schok krijgen ,als je deze aan de walstroom hangt.

Waar jij in dit draadje over zeurt en steeds doorzaagt , is niet aan de orde.
Zo als jij het schetst is er niets meer mogelijk.
Maar voor hetzelfde geld ben je een chatbot ,die antwoorden geeft op basis van wat je input is en hoe je geprogrammeerd bent.

En het artikel waar @aadbloem het over heeft ,is niets anders dan een RVS plaat,waar een deksel op zit dat van RVS is .
En in die plaat zit een kunststof koker waarin de aansluitpunten van de spanningsvoorziening samen komen ,ieders in een aparte kunststof kokertje, totaal geïsoleerd t.o.v. de RVS plaat.
Er zal nooit een "stroompje" gaan lopen in de plaat ,tenzij het op een andere manier gebruikt ,dan waarvoor het bedoeld is te gebruiken.
Maar of jij dat snapt ,waag ik te betwijfelen.
In ieder geval draagt dit geëmmer niet bij ,tot het informeren van mensen die informatie zoeken op een openbaar platform, dat voor iedereen met of zonder account te lezen is op het World Wide Web over dergelijke zaken.

Ik begrijp niet hoe iemand tot op de draad door kan adviZEURen over iets , dat je met de hand kan aanraken,mogelijk onder spanning kan komen te staan.
Nogmaals , dat kan je Akant ook zijn.
Niets is onmogelijk.
Voor mij ben je i.i.g. geen adviseur meer ,maar een adviZEUR.

En even voor jou Wolf1.
Stroom kan er nooit op staan , wel spanning.
Jij wilt als Mister perfect overkomen ,wees dat dan ook. :mrgreen:

Hoe krijg je ellenlange threads?
Nou doodgewoon constant maar dooremmeren over dingen die totaal irrelevant zijn.
Kwokko
 

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2023, 14:59

Mijnheer Kwokko, ik moet helemaal niets !
Mijn boot voldoet ruimschoots aan alle eisen wat betreft de wateren waarvoor hij is gebouwd, keuring (C.v.O.) en sub keuringen bijgewerkt aanwezig !
Sinds 16-03-20 probeer ik uw mateloos ondeskundig en stompzinnige berichten op deze site te negeren, dat zou ik ook nu, gedaan hebben, maar na het nu blijkt, stop dan ook de discussie op de vraag: hoe om te gaan met metalen delen in de walvoeding naar de scheidingstrafo.
U heeft vele malen op deze site laten zien. dat uw intelligentie, geen meerwaarde aan gestelde vraag, zal toevoegen !
Het lijkt me voor een ieder, dan ook veel prettiger, dat u zich hier verder in het geheel van distantieert.
Rekenend op uw medewerking groet ik u.
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Frenzel » 18 Mrt 2023, 15:12

Goedemiddag samen,
Ik wil toch nog even terugkomen op het verhaal scheidingstrafo en fase walstroom.

Ik heb een proefopstelling gemaakt en de fase aangesloten zoals het zou moeten.
Primair fase op 'L' en nul op 'N', secundair fase op L1 en Nul op N1, alles prima en meet met mijn contactloze Fluke tester ook daadwerkelijk de fase op L1.

2e test (alsof de CEE stekker verkeerd zou zijn aangesloten, oftewel stekker andersom in het stopcontact)
Primair fase op 'N' en nul op 'L', secundair fase op ... en Nul op ...., zodra ik met mijn contactloze Fluke tester in de buurt kom van de scheidingstrafo geeft hij aan dat er overal fase is.

Dit zou betekenen dat ik altijd moet controleren in een andere haven of de fase op de juiste plaats zit.
Als de fase op een andere plek ligt heeft dit toch ook gevolgen voor mijn Multiplus want daar is het ook omgedraaid.
Tevens zou er dan een fase op mijn scheepshuid komen te zitten omdat op de secundaire kant de nul met de aarde is aangesloten.

Of zit ik nu helemaal verkeerd? :shock:
Laatst gewijzigd door Frenzel op 18 Mrt 2023, 15:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 18 Mrt 2023, 15:21

Helaas, je zit verkeerd.
De walstroom is in de ST elektrisch geheel gescheiden van de uitgang ST.
Er is geen enkele tastbare verbinding tussen in en uit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten