Scheidingstrafo en fase op juiste plek

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 20 Jan 2023, 00:10

Het is al wat jaren geleden
Je zoek je rot, checkt 10 x hetzelfde en de meter slaat steeds uit naar 0 ohm, om gek van te worden.
Ik ben er zeker een volle dag mee bezig geweest en ineens Eureka.
Je verwacht niet dat het uit deze hoek kan komen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aatv » 29 Jan 2023, 04:34

aardbloem,
Belangrijk advies is om bij een installatie met scheidingstransformator, de boot die zich (tijdelijk) niet in het water bevindt, de secundaire kant te verbinden met de aarde van het 230 V net door middel van een tijdelijke aardverbinding.

om het simpel te zeggen neem ik dus de aarde draad van de walkabel en verbind deze tijdelijk met het sterpunt?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aadbloem » 29 Jan 2023, 14:52

aatv schreef:aardbloem,
Belangrijk advies is om bij een installatie met scheidingstransformator, de boot die zich (tijdelijk) niet in het water bevindt, de secundaire kant te verbinden met de aarde van het 230 V net door middel van een tijdelijke aardverbinding.

om het simpel te zeggen neem ik dus de aarde draad van de walkabel en verbind deze tijdelijk met het sterpunt?

greetzz aat

Dat is juist, overigens zit er in de Victron scheidingstrafo een voorziening om dat met een draad twee kabelschoenen te doen. Zoals afgebeeld op het schemaatje.
Ik doe dat nooit want ik sluit nooit de walspanning aan en ik zet nooit de omvormer aan wanneer de boot op de wal staat. De boot staat om de zoveel tijd kort in een loods voor schilder en antifouling werk en dan gebruik ik verlengsnoeren in de loods.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aatv » 31 Jan 2023, 21:46

aardbloem, gebruik ook verlengsnoeren maar ik moet toch ff mijn elektra testen voor ie
het water in gaat. zal dus ff een tijdelijke verbinding moeten maken.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Tonny » 15 Feb 2023, 21:44

Naar aanleiding van deze post heb ik vandaag, toen ik bezig was met het aansluiten van een paar nieuwe stopcontacten voor mijn TV en TV-lift en ik de Multimeter toch bij de hand had maar eens even de aarding van de walaansluiting gecheckt. En wat denk je? Inderdaad, de door Aquanaut, voor vele duizenden Euries ingebouwde scheidingstransformator heeft tot nu toe niets uitgehaald want de wal-aarding lag inderdaad aan de romp van het schip.......

Blijkt dat de originele (door Aquanaut geïnstalleerde) MARINCO walaansluiting bij de buitenstuurstand zowel als de, onlangs door mij geïnstalleerde tweede MARINCO walaansluiting bij het zwemplatform (omdat ik de kabels op het achterdek beu was) ook zo'n verbindingslip hebben tussen de aardingspen en de RVS behuizing. Zie onderstaande foto's. Ik heb deze verbindingen verwijderd en probleem opgelost. Omdat de post van Yep dit al beschreven had was dit gelukkig in een half uurtje opgelost. Bedankt daarvoor!

Koop je voor dik EURO 140,- zo'n walaansluiting en wordt er nergens in de handleiding melding gemaakt dat deze verbinding bij een stalen schip met scheidingstransformator verwijderd moet worden........

Ik raad iedereen aan om eens de aarding te checken want anders heeft je dure scheidingstrafo inderdaad geen enkele zin.

[url]Afbeelding[/url]

[url]Afbeelding[/url]
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Yep » 15 Feb 2023, 22:16

Graag gedaan.
Je bedoelt met 'Aquanaut' de jachtwerf neem ik aan...
Niet lang gelden failliet gegaan overigens.

Dat Marinco systeem vind ik ruk.
Ik heb de Marinco dozen en stekkers vervangen door de ronde pen CEE versie nadat er eentje bloedheet werd en geblakerd bleek...
Die ronden pennen hebben volgens mij wat meer contactoppervlakte.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor aatv » 16 Feb 2023, 07:08

al mijn stopkontakten inclusief die van de walstroom aansluiting zijn op hout gemonteerd.
zodoende is wal aarde kontakt met het schip totaal onmogelijk. zo gemaakt omdat ik geen
gat voor een stopkontakt in het stuurhuis wilde maken mede daar mijn gangboord toch al
vrij smal is. zou daar nog een stekker zitten dan is de kans er steeds tegenaan te lopen groot.
aansluiting binnen in de kuip naast de bank gemaakt. misschien minder mooi maar dat boeit
me niet zo.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor ErikHa » 16 Feb 2023, 20:42

En nu heb je een onveilige situatie gecreëerd, die lip zat er niet voor niets. Rvs van die dekaansluiting kan nu onder spanning komen.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Navigo » 17 Feb 2023, 08:44

HH,

Ik kan de gedachtegang van Erik volgen, maar daarmee; kan bij een kunststof romp de behuizing onder spanning komen te staan of bij een metalen schip alles onder spanning.

Hoe los je dit dan op? Behoudens een geheel uit kunststof bestaande aansluiting te monteren?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Scheidingstrafo en fase op juiste plek

Berichtdoor Tonny » 17 Feb 2023, 09:46

En nu heb je een onveilige situatie gecreëerd, die lip zat er niet voor niets. Rvs van die dekaansluiting kan nu onder spanning komen.

Dat lijkt me nogal moeilijk, alleen de buitenkant is RVS, binnenin is het geheel van kunststof, ook aan de achterkant waar de aansluitingen zitten kan er niets in aanraking komen met het metaal, zelfs als de kabels loskomen niet. De stekker die er in gaat is volledig van kunststof, behalve de contacten natuurlijk.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten