Nieuw dashboardpaneel (follow up)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor killerpiraat » 07 Jan 2023, 19:35

Ik heb een tijdje geleden iets geplaatst over het (laten) maken van een nieuw dashboardpaneel voor mijn Curtvenne. Nu kwam ik per toeval weer langs dit topic en het leek mij leuk om de resultaten eens te laten zien.

Allereerst: Het materiaal
De 3 dingen die ik kon bedenken waren:
-RVS
-(Geanodiseerd) Aluminium
-Plexiglas

In eerste instantie wilde ik het paneel maken van Roestrvrij staal (RVS). Ondanks dat het glimt, is dit toch niet het mooiste materiaal voor een dashboard, ook is het erg duur bleek toen ik de offerte aanvroeg bij de lokale snijder. Dus dat was van de baan

Vervolgens leek geanodiseerd aluminium mij wel grappig. Beschikbaar in vele kleuren, maar het had er toch nog niet echt een lekker gevoel bij. Vooral omdat de randen na het snijden wel de aluminium kleur behouden en de randjes toch vaak wel scherp zijn. Ik had liever iets glimmends.

Bij meerdere bedrijven geïnformeerd en offertes opgevraagd. Omdat mijn kennis van elektra niet al te denderend is, was ik bang dat ik een scheeps-elektronicus / monteur in moest huren. En inderdaad, dat is net zo duur als dat het klinkt.
In eerste instantie heb ik zelf een ontwerpje gemaakt van het dashboard van het duitse bedrijf Schaeffer AG. Daar kun je opzich relatief makkelijk een paneeltje ontwerpen, echter het plaatsen van de graveringen vond ik een ramp. Ook de installatie van de software ging niet vlekkeloos. Ik stond eigenlijk op punt om daar een paneel te bestellen toen ik werd gewezen op het bedrijf Custom Switch Panels (klinkt amerikaans, maar zit gewoon in Zuid-Holland)
Voor de geispireerden: http://www.customswitchpanels.com

Zij maken dus complete dashboarden en schakelpanelen puur en alleen voor de watersport. Na even via de telefoon contact te hebben gehad en informatie te hebben opgevraagd was het duidelijk. Zij ontzorgen de klant (ik dus) volledig en leveren complete panelen, inclusief schakelaars, zekeringen en graveringen.
De meeste panelen maken ze van plexiglas, wat ik persoonlijk erg mooi vond. Heeft toch net iets uniekers dan aluminium in mijn optiek. Bovendien worden de graveringen gemaakt in de achterzijde van het paneel en zullen daarom nooit beschadingen, zoals het bij aluminium wel mogelijk is.

Al met al, ik heb mijn afmetingen doorgegeven, de diameter van de klokken en mijn raddio, een foto van mijn boot opgestuurd en verteld hoeveel en welke schakelaars er in moeten en welke graveringen er in moeten komen. Een dag later kreeg ik een ontwerp toegestuurd en ben ik keurig geadviseerd rondom het type schakelaars en hoe het project verloopt.

Afbeelding Afbeelding

Hierbij kon gedurende de hele fase wijzigingen doorgeven. Echter was dat eigenlijk niet nodig, zij hebben de hele indeling voor mij bedacht, waar ik direct zeer content mee was.
Ontwerp goedgekeurd en vervolgens konden ze gaan snijden en graveren

En om een lang verhaal korter te maken, dit kreeg ik na 2 weken op de mat!

Afbeelding Afbeelding

De graveringen zijn inderdaad op de achterkant van het paneel gemaakt, waardoor ze doorschijnend worden en de voorkant van het paneel mooi vlak blijft. Hierdoor is het mogelijk om ze te verlichten. En ik hoor jullie denken, dat is fel! Gelukkig is alle verlichting aan- en uit te schakelen.
Alle schakelaars zijn aangesloten door middel van solderen, dus die blijven goed vast zitten. ALleen schakelaars vervangen wordt wat lastiger, maar ik heb toch gekozen voor solderen. Andere optie was gebruik maken van connectoren. Solderen zit toch net wat beter vind ik.

https://www.customswitchpanels.com/projecten
Hier staat mijn paneel ook tussen met een korte toelichting.

Ondertussen heb ik het alweer even geleden geïnstalleerd en is het project allang weer achterwege, maar ik vond het toch leuk om even met jullie te delen.
Wat mij betreft krijgt Custom switch panels een dikke pluim en ik kan het zeker aanbevelen voor wie een nieuwe schakelpaneel zoekt.
Laatst gewijzigd door killerpiraat op 07 Jan 2023, 19:53, in totaal 3 keer gewijzigd.
killerpiraat
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Feb 2021, 20:39
ligplaats: sliedrecht
info: Prins 580 80 pk suzuki
Curtvenne GSAK

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor killerpiraat » 07 Jan 2023, 19:39

PS*

Ik kan geen afbeeldingen uploaden (althans, het lijkt niet gelukt te zijn?), dus klik op de link onder de afbeeldingen om de fotos te bekijken.

EDIT: is gelukt
killerpiraat
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Feb 2021, 20:39
ligplaats: sliedrecht
info: Prins 580 80 pk suzuki
Curtvenne GSAK

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor Rob Art » 07 Jan 2023, 22:40

Bedankt voor het delen, ziet er keurig uit.
Ik begrijp dat de knoppen verlichting hebben, maar hoe werkt dat met de verlichting achter de plaat? Zitten daar diverse Ledjes achter? Is het ook een beetje te dimmen?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor gewoonmich » 08 Jan 2023, 09:37

Doortrapte manier van reclame maken voor je bedrijf
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor Navigo » 08 Jan 2023, 11:11

HH,

Daar heeft het wel alle schijn van, gezien de achtergrond van de foto’s.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor kajoe » 08 Jan 2023, 11:18

zou voor mij niets zijn al dat te veel verlichte spul .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor Yep » 08 Jan 2023, 11:48

Tekstueel heeft het alles van reclame.
Schaeffer wordt afgekat maar niets dan lof over dit product en de wijze waarop de software werkt (viewtopic.php?f=3&t=6334&start=130).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor Kwokko » 08 Jan 2023, 17:56

killerpiraat schreef:En om een lang verhaal korter te maken, dit kreeg ik na 2 weken op de mat!

Leuk , maar alleen op basis van dat zou ik dat nog niet bestellen.
Het mag dan zijn @killerpiraat , dat je Schäfer een ramp vind , ik vind je Algemene Voorwaarden een "ramp".
Lees de Algemene voorwaarden er maar eens goed op na.
Het "bedrijf" weet het verschil amper tussen 'gebruiker' , 'klant' en 'leverancier'.
En als het bedrijf het beroerd verpakt, en/of de koerier veroorzaakt schade aan het object,dan komen de retourkosten onder elk beding voor rekening van de klant. M.a.w , de verzender kan het ten allen tijde beroerd verpakken, want deze sluit elke retourzending op zijn of haar kosten uit via de Algemene Voorwaarden (AV).
Het lijkt mij beter voor je ,@killerpiraat om de AV eens te gaan herschrijven,en daarin allereerst de definities van klant en leverancier te gaan formuleren, zonder gebruik te maken van het woord "gebruiker".
De gebruiker is de klant of koper , en nooit de fabrikant of leverancier.
En bepaalde zaken iets minder expliciet te gaan dichtspijkeren ,komt i.i.g. de klantvriendelijkheid ten goede.
In ieder geval is het je gelukt ,hier een relaas neer te zetten ,om op die manier je "bedrijfje"( lees huisvlijt) te promoten. :mrgreen: :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor chaea » 08 Jan 2023, 21:29

Ik ben het met mijn medeforumers eens mbt reclame maken.
In je eerste postings heb je het over een Prins en een Saga, en voor deze laatste zoek je een paneel, vervolgens link je meerdere malen naar Custom Switch terwijl je geen linkjes van de andere bedrijven plaatst.
In je nieuwe kicking heb je het plots over een Curtevenne ipv Saga en wederom linkjes naar CS, nadat je eerst "negatief" over de alternatieven bent geweest.

Je oplossing is goedkoop en ik kom hier veel verschillende aanbieders tegen met andere doelgroepen, bijv voor mancaves of liefhebbers van tractoren/auto's/brommers etc etc waarbij dit soort creaties in alle vormen en maten voorbij komen. Ik kraak je oplossing niet af, kan mooi zijn maar wel de manier je het hier verkoopt.

Wees gewoon net zo transparant als het plexiglas ipv zogenaamd tevreden te zijn, we zijn hier echt niet gek en je roept nu zelf negativiteit over je product af.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Nieuw dashboardpaneel (follow up)

Berichtdoor killerpiraat » 08 Jan 2023, 22:52

Ach nu ik toch door de mand gevallen bent maakt het ook niet meer uit!
Na het aandachtig lezen van jullie reacties ben ik inderdaad tot inkeer gekomen en is het mij duidelijk dat dit niet de juiste manier van adverteren (of in ieder geval niet de juiste plek) van de panelen is.
Mijn excuses hiervoor en het zal niet nogmaals gebeuren.
Ik hoop dat jullie CSP niet te veel afrekenen op de manier van adverteren, maar ook de kwaliteit van de eindproducten meenemen. (dit laatste zinnetje lijkt ook weer op reclame :P)

Deze topic kan wat mij betreft een slotje op of zelfs verwijderd worden, indien in strijd met de regels. Ook neem ik het de mods niet kwalijk als ze mijn account verwijderen. Niet dat hen dat wat interesseert :)
killerpiraat
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Feb 2021, 20:39
ligplaats: sliedrecht
info: Prins 580 80 pk suzuki
Curtvenne GSAK

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten