Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor sjokotofken » 13 Dec 2022, 15:47

Ik heb al sinds enige tijd problemen met mijn Webasto Dual Top EVO 6, na een tijd branden (soms eens 30 min, soms eens tot ongeveer een uur) en correct te werken
komt er op het display (geen digitale versie) 4 rode "flashes". De Webasto gaat daarna in een soort van veiligheid, meteen wordt de verbranding stopgezet en wordt er koude lucht ingeblazen tot alles is afgekoeld en dit stopt ongeveer na 10 minuten. Als ik de Webasto terug wil opstarten heb ik al wisselende resultaten gehad, soms lukt het om na 5 minuten de Webasto terug aan te schakelen zodat deze weer een half uur tot uur kan branden, soms is het al na 5 tot 15 minuten dat dezelfde foutmelding via het display verschijnt.

Dit zegt de manual van de Webasto dual top EVO 6 bij deze foutcode (4 rode flashes):
Fuel pump disconnection/short circuit/overheating.
Check fuel pump cable and connectors, check for overheating (see faults 06 and 07), reset heater (by
switching off for at least 5 sec.)


En dit is "fout 06" waar ze naar refereren:
Overheating or exceeding gradient water temperature sensor.
Check water level, reset heater (by switching off for at least 5 sec.) or select winter mode, heating
without hot water production


En dit is "fout 07"
Overheating or exceeding gradient hot air temperature sensor.
Ensure that hot air can flow freely, air intake and outlets are not blocked.
Reset heater (by switching off for at least 5 sec.)


Nu heb ik al reeds het volgende geprobeerd:
- De diesel slang gecontroleerd op luchtbellen.
- De slangverbindingen van de diesel slang gecontroleerd zodat alles goed vast gedraaid zit.
- De kabel van de dieselpomp gecontroleerd, was in goede staat.
- Er ontbrak een dieselfilter bij de installatie (ik heb deze niet zelf geplaatst), dus deze heb ik nu wel voor de dieselpomp geplaatst.
- De Webasto laten draaien op Tunap 134 (ergens gelezen op een ander forum indien er wat vuil in de leidingen zou zitten).

Aan de dieselkant lijkt dus alles correct te zijn, mijn gedachte gaat nu uit naar de sensor van de lucht temperatuur (binnenin de Webasto, niet de thermostaat sensor) en de oververhittingsensor die ook binnenin de Webasto zit.
Na wat onderzoek blijkt namelijk dat zowel de dieselpomp, als de luchtemperatuur sensor, de oververhittingsensor en de watertemperatuur sensor namelijk allemaal op hetzelfde circuit zitten en dus steeds dezelfde foutcode zou geven (al vind ik het dan wel weer gek waarom er dan een foutcode 06 en 07 bestaat..).

1 keer in de afgelopen verschillende pogingen is het mij wel gelukt om de Webasto meer dan 2 uur (en langer, heb deze uiteindelijk zelf handmatig uitgeschakeld) normaal te kunnen doen draaien.
En dat was toen ik 1 van de 2 warme luchtuitlaat slangen aan de Webasto ontkoppelt heb. Nochtans is er niets dat de warme luchtuitlaat blokeerd, de warme lucht kan vrij stromen.

Het logische lijkt me dus dat oftewel de luchtsensor of de oververhittingsensor "kapot" is en dus te pas en te onpas het circuit onderbreekt.

Maar vooraleer ik de kosten daaraan doe, wil ik eens horen of er nog iemand hetzelfde probleem heeft en hoe hij dit heeft kunnen oplossen?
Ook andere denkpistes zijn zeker welkom!
sjokotofken
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Dec 2022, 15:09
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor Wolf1 » 13 Dec 2022, 16:46

Het ziet er naar uit dat je een lucht flow probleem hebt.
Kan de kachel vrij lucht aanzuigen ? Hij zit niet ingebouwd in een gesloten ruimte ?
Er is altijd minimaal 1 uitstroom opening open ?
De uitgaande slang diameter is groot genoeg ?
De stroom spanning is boven de normale accu spanning ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor sjokotofken » 13 Dec 2022, 17:06

De kachel is gemonteerd onder het voertuig (nog vergeten bij te plaatsen, het betreft over camper).
Dus de lucht om te koelen kan de Webasto vrij aanzuigen via de buitenlucht. De lucht die de Webasto moet verwarmen komt vanuit het "garage" gedeelte onder het bed. Ook hier kan hij vrij aanzuigen.
Die laatste luchtinlaat heb ik ook al eens afgekoppelt om uit te sluiten dat dit het probleem was maar helaas kwam dezelfde foutcode opnieuw terug.

Er is inderdaad steeds 1 uitstroom open. Ik las nu bij de manual dat zelfs beide uitstroom eigenlijk moeten openstaan.
Dit had ik in het begin niet gedaan, er stond altijd maar 1 uitstroom open. Al gaf dat nooit problemen in de afgelopen twee jaar.
Nu heb ik beide beide uitstroom open gezet maar gaf helaas geen verandering. Enkel die ene keer toen ik de tweede uitstroom volledig had afgekoppeld.

De slangdiameter is inderdaad de aangeraden 80mm papk luchtslang van Webasto.

De stroomspanning heb ik niet gemeten maar zou mij verbazen aangezien de Lithium batterij ook maar 2 jaar oud is en deze is volgeladen met een capaciteit van 400 Ah, alle andere elektrische aparaten werken prima.
sjokotofken
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Dec 2022, 15:09
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor Kwokko » 13 Dec 2022, 18:01

sjokotofken schreef:De kachel is gemonteerd onder het voertuig (nog vergeten bij te plaatsen, het betreft over camper).

Wat een geluk dat het een voertuig is.
Kun je in ieder geval een fatsoenlijke servicepunt bereiken.
Ook die dingen hebben onderhoud nodig,en niet door "knutselaars" ,maar door servicepartners van Webasto.
Waar je domicilie is ,vermeld je abusievelijk niet ,maar een goede service adres en een kundig persoon van Webasto zit in Waskemeer,namelijk Kruizinga Service.
Kwokko
 

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor sjokotofken » 13 Dec 2022, 23:31

Ik zal inderdaad naar een servicepunt gaan als ik het probleem zelf niet kan oplossen. Ik beschouw mijzelf zeker niet als een expert, maar een knutselaar zou ik mijzelf ook niet bestempelen :D

Klop wat je zegt over het onderhoud, al staat dit natuurlijk ook in verhouding met hoelang en hoeveel je de Webasto gebruikt. Na 2 jaar en de paar keren dat deze gebruikt wordt zou het al echt te snel zijn.
Zeker als ik de verhalen hoor vanop andere fora over Webasto toestellen die al 5-8 jaar in gebruik zijn zonder enig onderhoud. Anderen gebruiken dan weer enkel de Tunap 134 twee/drie jaarlijks om eens te "cleanen".
En als je Webasto zelf mag geloven zijn deze kachels dan weer "maintenance-free".
sjokotofken
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Dec 2022, 15:09
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor aadbloem » 14 Dec 2022, 10:49

Een Webasto servicepunt kan een computer of laptop aan je kachel koppelen en uitgebreide analyse opvragen inclusief historie en met fouten enzo. In principe kan je dat zelf ook met het juiste programma en de kabelaansluiting maar dat is nog wat werk.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor heuvels » 14 Dec 2022, 11:50

En als je de kachel een tijdje op een laag pitje laat draaien? Als het dan goed gaat weet je in welke richting je moet zoeken. Dan kan hij waarschijnlijk zijn warmte niet goed kwijt..
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor sjokotofken » 14 Dec 2022, 16:22

aadbloem schreef:Een Webasto servicepunt kan een computer of laptop aan je kachel koppelen en uitgebreide analyse opvragen inclusief historie en met fouten enzo. In principe kan je dat zelf ook met het juiste programma en de kabelaansluiting maar dat is nog wat werk.


Klopt, heb een verbindingsstuk gevonden voor 50 Euro, dat valt wel nog mee aangezien een Webasto servicepunt zo goed als hetzelfde bedrag zal aanrekenen wegens het gebruik ervan zoals ze met andere uitlees computers ook doen. Enige wat ik nog moet terugvinden of mijn kachel W-Bus versie 3.5 heeft, het verbindingsstuk werkt namelijk niet vanaf W-Bus 4.0. Al vind ik niet meteen terug waar ik die W-Bus versie kan controleren..
De Webasto software heb ik al online teruggevonden, alleen moet ik het nog eens instaleren om te kijken of het al dan niet een licentie vraagt.
sjokotofken
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Dec 2022, 15:09
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor sjokotofken » 14 Dec 2022, 16:27

heuvels schreef:En als je de kachel een tijdje op een laag pitje laat draaien? Als het dan goed gaat weet je in welke richting je moet zoeken. Dan kan hij waarschijnlijk zijn warmte niet goed kwijt..


Dan werkt de kachel enkele minuten langer maar ook niet meer dan dat. Versterkt dus inderdaad mijn piste dat het oververhitting geralteerd is.
Alleen is er dan de vraag waarom nu plots na 2 jaar goed te werken? Ik heb niets veranderd noch is er in de warme luchtuitlaat een verstopping merkbaar.
Is het een foutieve oververhitting sensor, foutieve lucht verwarming sensor, ventilator van de koude luchtinlaat dat mischien minder snel draait, toch nog iets anders?..
sjokotofken
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 Dec 2022, 15:09
ligplaats:
info:

Re: Foutmelding Webasto Dual Top EVO 6

Berichtdoor heuvels » 14 Dec 2022, 17:49

Ik ken het hele apparaat niet, maar voelt de luchtstroom wel aan als vanouds? Zonder rare geluiden? En zit er onderweg niet ergens een verstopt filter? Bijvoorbeeld onder de camper bij de luchtinlaat?
Ik ben het met Wolf eens dat het iets te maken moet hebben met de luchtstroom. Zo niet dan is het een sensor.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten