Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Dec 2022, 10:53

Kwokko schreef:Prietpraat.
Zolang alle kapitalistische landen hun ouwe zooi nog exporteren naar derde wereldlanden, helpen alle zogenaamde milieutaxen geen moer om het milieu op orde te brengen, en dienen ze alleen ter leniging van de tekorten van een land en/of EU-moloch.
Alle milieu bijdragen belanden gewoon in de pot van algemene middelen.
En de milieufreak maar denken dat hiermede de aarde wordt gered.
Je kan het boter beter op een plak brood smeren, i.p.v. op je hoofd. :mrgreen:

Het zou veel mensen sieren als ze hun informatie eens uit wat meer serieuzere nieuwsbronnen zouden halen als FeestBoek, JoeTroep, een stapel papier voor wakker Nederland die alleen maar schrijven van de lezer wil lezen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor quichot » 18 Dec 2022, 13:33

We gooien nu alle aspecten van elektrisch varen op één hoop.
Ik vind dat @kwokko een punt heeft als hij stelt dat, als wij hier elektrisch gaan rijden en varen, de milieuwinst globaal gezien nihil is.
Als de globe een onbeduidend bolletje is, is ons land een vliegenpoepje. Als wij hier honderd boeren uitkopen houden de Chinezen echt niet op met kolencentrales bouwen.

Nu hoor ik de tegenwerping 'moeten we dan helemaal niets doen?'
Tuurlijk niet, maar dat doen we al. Nog even los van het feit dat onder de streep een E-auto niet veel schoner is dan een brandstofauto, is de brandstofmotor op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling. Veel efficiënter kan het niet.
Helaas wordt die efficiency niet gebruikt om zuiniger te rijden, maar om sneller te kunnen rijden en optrekken dan de buurman.
En dat is een gemiste kans.

De Peugeot 403 van mijn vader reedt met 50 pk gemiddeld 1 op 12. Destijds zuiniger dan de norm 1 op 10. De topsnelheid was 135 km/h. Maar in plaats van automotoren met 50 pk nu 1 op 30 te laden rijden (haalbaarheid bewezen met proefmodellen) rijdt een 4-deurs sedan vergelijkbaar met mijn vaders 403 nu nog steeds 1 op 12, maar beschikt het over 150 a 200 pk, en kan hij 230 km/h.
Dáár zit de waanzin.

Met elektrisch varen heeft dit allemaal niks te maken! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor heuvels » 18 Dec 2022, 13:50

Korte samenvatting: Elektrisch varen is leuk voor kortere dagtochtjes en ondoenbaar voor langere tochten of vakanties.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 18 Dec 2022, 14:12

Mijn vraag werd getriggerd door Aquaholic. Nu heeft alles wat die man verteld een hoog "It's amazing" gehalte, maar het verhaal wat hij hier verteld klinkt plausibel; https://youtu.be/BXxxZuf2EVE?t=211. Bij 5 knopen zelfvoorzienend. De verbruikscijfers die hij gebruikt komen aardig overeen met wat hier langs komt aan cijfertjes. Behalve het aankoopbedrag, maar het ging me in dit filmpje over de techniek. Ander groot verschil aan de cijfers; 60ft catamaran, 210 kWh accu's, 17kW solar. Ik denk dat de catamaran-romp een wezenlijk verschil zal maken. Het zal een aardige duit kosten.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Kwokko » 18 Dec 2022, 14:24

R.C.Grootveld schreef:Het zou veel mensen sieren als ze hun informatie eens uit wat meer serieuzere nieuwsbronnen zouden halen als FeestBoek, JoeTroep, een stapel papier voor wakker Nederland die alleen maar schrijven van de lezer wil lezen.

Als ik het begaan was met het milieu als jij, dan had ik mijn boot al lang en breed naar de sloper gebracht , i.p.v. verkopen zodat een ander met mijn vervuilende diesel boot verder kon gaan ,en de grote rivieren verder bevaren.

Dat jij geen dunk hebt van anderen,was al langer bekend, wijsneus
Wel electrisch rijden ,maar vanaf Noord Holland de Nederlandse en Europese water bevaren met een stinkende diesel.
Heb jij er een Stage V motor in liggen?
Heb jij er een motor in staan met een AdBlue systeem?

Als je zo begaan bent met milieu vraagstukken,waarom vaar je dan nog met een dieselstinkbak?
Anderen de kast uitvegen ,die op kosten let en dat te veel vinden , en zelf hetzelfde doen.
Deed Lucas Reinders ook ,mister Milieu. Ging er prat op ,dat hij geen geen auto had .
Werd helaas betrapt toen hij zich liet rijden in een BMW 7 serie.
Viel daarmee door de mand.

Je kunt wel een waffel open trekken naar anderen toe, maar als je zelf niet aan de gestelde voorwaarden voldoet,waar anderen aan moeten voldoen volgens jou , kun je beter je waffel houden.

Maar voor jou en je vriendjes , de kogel is door de kerk.
Europa heeft het voor elkaar,we gaan allemaal een CO2 heffing betalen voor de uitstoot van CO2 als we niet overstappen naar een warmtepomp ,electrisch rijden ,electrisch varen etc etc.
Er worden bedragen genoemd van 10 eurocent per getankte liter brandstof.
Bron: een internationale nieuwssite.

Het feit dat jij op feestboek je info niet haald ,wil nog niet zeggen dat ik dat wel zou doen meneer Märklin?
Kwokko
 

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 18 Dec 2022, 15:30

En als je kiest voor een contract met tarieven per uur kun je ook nog eens gebruik maken van de goedkope uren en dan accu's optoppen.
Zie bv. https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven.
Soms zijn tarieven zelf 0 of 1 cent gedurende een bepaalde periode.


Dat is een slimme idd, dan wordt het interessant. Zover had ik er nog niet over gedacht.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 18 Dec 2022, 15:41

[quNog even los van het feit dat onder de streep een E-auto niet veel schoner is dan een brandstofautoote][/quote]
Dat is inmiddels wel een achterhaald verhaal. Het is van veel variabelen afhankelijk maar onder aan de streep is een EV echt wel een stuk schoner.

De Peugeot 403 van mijn vader reedt met 50 pk gemiddeld 1 op 12. Destijds zuiniger dan de norm 1 op 10. De topsnelheid was 135 km/h. Maar in plaats van automotoren met 50 pk nu 1 op 30 te laden rijden (haalbaarheid bewezen met proefmodellen) rijdt een 4-deurs sedan vergelijkbaar met mijn vaders 403 nu nog steeds 1 op 12, maar beschikt het over 150 a 200 pk, en kan hij 230 km/h.
Dáár zit de waanzin.

Dat is ten dele waar inderdaad. Ik weet niet om wat voor jaar het ging bij deze auto's maar kijk een wat de maten en gewichten van auto's gedaan hebben de laatste decennia. De eerste 403 zat wss niet vol met luxe snufjes en veiligheidssystemen die er vandaag de dag meegesleept worden op weg.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rob Art » 18 Dec 2022, 16:57

R.C.Grootveld schreef:Ik heb daar op de Hiswa in Lelystad bewust naar gekeken (puur uit interesse), maar mijn conclusie is: Nog een lange weg te gaan

Gekeken naar en gesproken over de volgende aspecten:

Motorvermogen:
Welk vermogen heeft een E-Motor nodig in vergelijking met een brandstof motor?
Voorbeeld: Ik vaar met 11 ton, kruissnelheid 11kmh en verstook daarbij ca 3.5L/h (langjarig gemiddeld).
In een liter Diesel zit ca 11 Kw aan aan energie en een Dieselmotor heeft een rendement van gemiddeld 25% (en zeker geen 50+ zoals elders gesteld).
Ik verstook dus 3.5 x 11 = (afgerond) 40 Kw aan energie waarvan effectief maar 25% ofwel 10 Kw op de as terecht komt.

Nu is 10 Kw 10 Kw ongeacht of die van een stel zuigers, een ronddraaiende spoel of een stel kabouters komt.
Dus moeten we 10 Kw door een E-Motor laten leveren . .
En laten die nu een rendement hebben van boven de 90% . . .
Ofwel: Waar ik bij een Diesel 40Kw nodig heb, volstaat bij een E-Motor amper 12 Kw . . .

Accu capaciteit:
Stel ik wil 5 uur varen per dag, met die 12 KW heb ik daar dus 60 Kw aan accu capaciteit voor nodig, exclusief de 10% reserve
Bij een loodaccu praat je dan al snel over 24 accu's a 60kilo, ca 1500 kg
Alleen mag je een loodaccu niet tot 10% ontladen, althans niet te vaak.

Blijft de LiOn accu zoals die ook een auto's zit.
Nu rij ik toevallig elektrisch en zit er een accu in van 50 KW
Die weegt ca 400 kilo, ca 25% van het gewicht van een loodaccu en die kan wél tegen ontladen tot 10%

Laden
Tja, het laden . . .
Stel je wilt elke dag 5 uur varen, dan heb je dus elke dag 60KW nodig.
Neem twee uur speling (bruggen, sluizen, treuzelen) en er blijft 18 uur over om die 60 Kw te laden.
Komt neer op 3.5 Kw/uur, ofwel 16A het maximum haalbare op een havenaansluiting.
Hoeveel havens hebben 16A aansluitingen?
Daarbij is dit nog optimistisch, want we weten allemaal dat het laden van accu's (en zeker de laatste 10-15 %) steeds langzamer gaat.

De beroepsvaart klaagt al dat er onvoldoende walstroomaansluitingen voor ze zijn, ik zie het nog niet gebeuren dat jachthavens dit soort investeringen gaan doen.

Mijn conclusie:
Het is technisch zeker haalbaar, maar de implementatie in de praktijk zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Ik verwacht dat wij onze motoren tzt met synthetische brandstoffen zullen (moeten) gaan stoken.


Hoi Rob,

Ik kan mee gaan in je reken som, maar de paramaters zijn wel in de meest mooie situatie, wij maken vaardagen van soms 8 uur en laat dit nou net de dagen zijn dt we ook op stromend water zitten naar boven of dat het tij of wind op zee net even niet mee zit. Dan ga je het niet meer redden met een accupakket van 60kW.
De accu techniek zal gerust beter worden, maar het grootste probleem zal echt de wal installaties zijn, ga voor de gein nu eens kijken hoeveel MW er nu al op de grote jachthavens verbruikt word (alleen al voor Hotel bedrijf), als daar ook nog laadvermogen van de diverse passanten en eigen liggers bij komt, dan kan er flink wat meer koper worden gemonteerd onder de steigers. Ik denk niet dat de havens die extra infrastructuur willen betalen, ga je ook niet snel terug verdienen.
Dan hebben we in Nederland nog een ander groot probleem (speelt al een paar jaar) die nu steeds duidelijker word, er is geen vermogen meer op het (steeds instabieler wordende) net. Als je als bedrijf in de randstad een aansluiting wil verzwaren of een trafo wil hebben ga je op een wachtlijst van een paar jaar.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 18 Dec 2022, 20:33

Rob Art schreef:er is geen vermogen meer op het (steeds instabieler wordende) net.


Dat hebben ze er nooit bij verteld toen alle groene plannen werden gepresenteerd, dat kwam niet zo mooi uit in het verkoopverhaal. Nu komen we achter de problemen die techneuten 10 jaar geleden al zagen aankomen. En we staan nog maar aan het begin van de zgn. energietransitie. 1 ding weet ik wel; Het aanpassen van de infrastructuur gaat vele miljarden kosten en de rekening betalen wij. Dit nog los van de vraag hoe ze de groene stroom willen gaan opwekken als er geen wind of zon is. Op dat punt vind ik het angstvallig stil.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rob Art » 18 Dec 2022, 21:18

ErikHa schreef:Op dat punt vind ik het angstvallig stil.


Exact Erik,
even of topic; wij leerde vroeg op school hoe we een woonwijk trafo moesten berekenen en de berekening zo uit te breiden tot en met de diverse centrales verspreid over het het land, volgende stap was de transportverliezen aantonen en berekenen.
Dan kan je je misschien een beetje voorstellen hoe ik me voel als een goochem in Den Haag (omringd door adviseurs zonder technische kennis) vertellen dat alle vervuilende centrales zoals dat de Hem centrale dicht kunnen, zonder daar een vergelijkbaar vervangend alternatief neer te zetten, terwijl de energie vraag toe neemt. En dan moeten we ook nog van het gas, dus die energiebron zijn we ook kwijt en halen we ook uit het net.
Windmolens zetten we verweg op zee, die moeten dan zogenaamd Limburg gaan voeden (lees transport verliezen).

Lang verhaal kort, binnen nu en 15 jaar is elektrisch varen nog niet haalbaar en betaalbaar voor de plezier jachten (behalve de sloepen en dag schippers <5Ton en minder dan 5 uur per dag varen).
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten