door R.C.Grootveld » 17 Dec 2022, 00:05
Ik heb daar op de Hiswa in Lelystad bewust naar gekeken (puur uit interesse), maar mijn conclusie is: Nog een lange weg te gaan
Gekeken naar en gesproken over de volgende aspecten:
Motorvermogen:
Welk vermogen heeft een E-Motor nodig in vergelijking met een brandstof motor?
Voorbeeld: Ik vaar met 11 ton, kruissnelheid 11kmh en verstook daarbij ca 3.5L/h (langjarig gemiddeld).
In een liter Diesel zit ca 11 Kw aan aan energie en een Dieselmotor heeft een rendement van gemiddeld 25% (en zeker geen 50+ zoals elders gesteld).
Ik verstook dus 3.5 x 11 = (afgerond) 40 Kw aan energie waarvan effectief maar 25% ofwel 10 Kw op de as terecht komt.
Nu is 10 Kw 10 Kw ongeacht of die van een stel zuigers, een ronddraaiende spoel of een stel kabouters komt.
Dus moeten we 10 Kw door een E-Motor laten leveren . .
En laten die nu een rendement hebben van boven de 90% . . .
Ofwel: Waar ik bij een Diesel 40Kw nodig heb, volstaat bij een E-Motor amper 12 Kw . . .
Accu capaciteit:
Stel ik wil 5 uur varen per dag, met die 12 KW heb ik daar dus 60 Kw aan accu capaciteit voor nodig, exclusief de 10% reserve
Bij een loodaccu praat je dan al snel over 24 accu's a 60kilo, ca 1500 kg
Alleen mag je een loodaccu niet tot 10% ontladen, althans niet te vaak.
Blijft de LiOn accu zoals die ook een auto's zit.
Nu rij ik toevallig elektrisch en zit er een accu in van 50 KW
Die weegt ca 400 kilo, ca 25% van het gewicht van een loodaccu en die kan wél tegen ontladen tot 10%
Laden
Tja, het laden . . .
Stel je wilt elke dag 5 uur varen, dan heb je dus elke dag 60KW nodig.
Neem twee uur speling (bruggen, sluizen, treuzelen) en er blijft 18 uur over om die 60 Kw te laden.
Komt neer op 3.5 Kw/uur, ofwel 16A het maximum haalbare op een havenaansluiting.
Hoeveel havens hebben 16A aansluitingen?
Daarbij is dit nog optimistisch, want we weten allemaal dat het laden van accu's (en zeker de laatste 10-15 %) steeds langzamer gaat.
De beroepsvaart klaagt al dat er onvoldoende walstroomaansluitingen voor ze zijn, ik zie het nog niet gebeuren dat jachthavens dit soort investeringen gaan doen.
Mijn conclusie:
Het is technisch zeker haalbaar, maar de implementatie in de praktijk zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Ik verwacht dat wij onze motoren tzt met synthetische brandstoffen zullen (moeten) gaan stoken.
Rob