Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 16 Dec 2022, 10:35

Ja idd, stom. Aantal vaaruren vergeten mee te nemen bij diesel.
Verschil is wat minder groot, al blijft het punt duidelijk. Zelfde idd als met e-autos , warmte pompen etc momenteel. Maar dat kan over een jaar allemaal heel anders zijn deze rekensom.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 16 Dec 2022, 12:17

bas schreef:Ja idd, stom. Aantal vaaruren vergeten mee te nemen bij diesel.
Verschil is wat minder groot, al blijft het punt duidelijk. Zelfde idd als met e-autos , warmte pompen etc momenteel. Maar dat kan over een jaar allemaal heel anders zijn deze rekensom.


Zolang je niet zelf opwekt is er geen pijl op te trekken wat voordelig is. Enige wat bij zelf met behulp van zonnepanelen opwekken veranderd is de terug verdien tijd. Wat met de huidige inflatie en prijzen enorm snel is.

Een thuis accu word zo snel rendabel Bij een Kwh prijs van 80 cent heb je een investering van 10K in 3.5 jaar terug verdient uitgaande van 10kwh verbruik per dag.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 16 Dec 2022, 13:55

Een thuis accu word zo snel rendabel Bij een Kwh prijs van 80 cent heb je een investering van 10K in 3.5 jaar terug verdient uitgaande van 10kwh verbruik per dag.


Uuuhm...Hoe dan precies? Een accu van 10.000 euro is ongeveer 10kWh, ofwel genoeg om 1 dag thuisgebruik te overbruggen. Hoe ga je die dan weer opladen? Dan moet je een aardig zonnepark hebben om in de donkere maanden aan voldoende capaciteit te komen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 16 Dec 2022, 18:10

Het is ook niet meer dan logisch dat elektra meer kost dan diesel (of aardgas). Momenteel word het totale Nederlandse verbruik voor 15-20% door zon of wind opgewekt. 70% word opgewekt door steenkool of aardgas te verstoken. Electriciteit is zo'n beetje de meest omslachtige manier om iets in een voer/vaartuig rond te laten draaien. Diesel is de meest makkelijke manier om iets in een voer/vaartuig rond te laten draaien.

Diesel - plof -beweging
vs.
Steenkool/aardgas - warmte - stoom - turbine - hoogspanning - middenspanning - laagspanning - acculader - accu - electronica - e-motor - beweging.

Die thuisaccu kan pas interessant worden als het salderen word afgeschaft. Wat ik ervan begrepen heb veranderd er niets aan de salderingsregeling zoals die nu is zolang je jaarlijkse PV-opbrengst ongeveer gelijk is aan je jaarlijkse verbruik.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 16 Dec 2022, 21:20

ErikHa schreef:Diesel - plof -beweging
vs.
Steenkool/aardgas - warmte - stoom - turbine - hoogspanning - middenspanning - laagspanning - acculader - accu - electronica - e-motor - beweging.

En toch ontlopen de rendementen van de moderne dieselmotor en een electriciteitscentrale elkaar niet ver. Waar de dieselmotor een rendement van tot wel 55% kan hebben doet de electriciteitcentrale er nog een klein schepje bovenop; 60%. En als je de electrische verliezen benoemd tussen centrale en stopcontact is het wel zo netjes om dat ook bij de dieselmotor te vermelden. De koppeling bijvoorbeeld. Die heeft een electromotor niet nodig want schroef stil wil zeggen, motor uit. Dus nul verbruik terwijl de diesel rustig blijft doordrinken. Ik neem tenminste aan dat jij geen direct omkeerbare in je boot hebt staan ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2022, 00:05

Ik heb daar op de Hiswa in Lelystad bewust naar gekeken (puur uit interesse), maar mijn conclusie is: Nog een lange weg te gaan

Gekeken naar en gesproken over de volgende aspecten:

Motorvermogen:
Welk vermogen heeft een E-Motor nodig in vergelijking met een brandstof motor?
Voorbeeld: Ik vaar met 11 ton, kruissnelheid 11kmh en verstook daarbij ca 3.5L/h (langjarig gemiddeld).
In een liter Diesel zit ca 11 Kw aan aan energie en een Dieselmotor heeft een rendement van gemiddeld 25% (en zeker geen 50+ zoals elders gesteld).
Ik verstook dus 3.5 x 11 = (afgerond) 40 Kw aan energie waarvan effectief maar 25% ofwel 10 Kw op de as terecht komt.

Nu is 10 Kw 10 Kw ongeacht of die van een stel zuigers, een ronddraaiende spoel of een stel kabouters komt.
Dus moeten we 10 Kw door een E-Motor laten leveren . .
En laten die nu een rendement hebben van boven de 90% . . .
Ofwel: Waar ik bij een Diesel 40Kw nodig heb, volstaat bij een E-Motor amper 12 Kw . . .

Accu capaciteit:
Stel ik wil 5 uur varen per dag, met die 12 KW heb ik daar dus 60 Kw aan accu capaciteit voor nodig, exclusief de 10% reserve
Bij een loodaccu praat je dan al snel over 24 accu's a 60kilo, ca 1500 kg
Alleen mag je een loodaccu niet tot 10% ontladen, althans niet te vaak.

Blijft de LiOn accu zoals die ook een auto's zit.
Nu rij ik toevallig elektrisch en zit er een accu in van 50 KW
Die weegt ca 400 kilo, ca 25% van het gewicht van een loodaccu en die kan wél tegen ontladen tot 10%

Laden
Tja, het laden . . .
Stel je wilt elke dag 5 uur varen, dan heb je dus elke dag 60KW nodig.
Neem twee uur speling (bruggen, sluizen, treuzelen) en er blijft 18 uur over om die 60 Kw te laden.
Komt neer op 3.5 Kw/uur, ofwel 16A het maximum haalbare op een havenaansluiting.
Hoeveel havens hebben 16A aansluitingen?
Daarbij is dit nog optimistisch, want we weten allemaal dat het laden van accu's (en zeker de laatste 10-15 %) steeds langzamer gaat.

De beroepsvaart klaagt al dat er onvoldoende walstroomaansluitingen voor ze zijn, ik zie het nog niet gebeuren dat jachthavens dit soort investeringen gaan doen.

Mijn conclusie:
Het is technisch zeker haalbaar, maar de implementatie in de praktijk zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
Ik verwacht dat wij onze motoren tzt met synthetische brandstoffen zullen (moeten) gaan stoken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 17 Dec 2022, 00:30

R.C.Grootveld schreef: een Dieselmotor heeft een rendement van gemiddeld 25% (en zeker geen 50+ zoals elders gesteld).

Dit is mijn bron https://www.wikiwand.com/nl/Dieselmotor
Ik vond dat zelf ook nogal hoog maar ik wilde de diesel in de vergelijking die ErikHa maakte niet onnodig afkraken.
25% is echt te laag daar zit een benzinemotor nog boven en die heeft een lager rendement dan een diesel.
Ik kwam ook dit nog tegen https://www.beci.be/nl/diesel-oorzaak-van-alle-problemen/#:~:text=Diesel%20heeft%20een%20veel%20beter,25%25%20lager%20dan%20bij%20benzine. waar gesteld wordt dat een diesel ong. 42% rendement heeft. Dit lijkt mij meer realistisch.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 17 Dec 2022, 10:06

Die 42% klopt beter ja.
Rendement wordt berekend en aan de hand daarvan wordt het specifieke brandstofverbruik bepaald. Dat laatste staat in de manual van de motor hoogstwaarschijnlijk en zal iets in de regio van 250gr/kWh zijn.

Dus met een gemiddeld verbruik van 3.5 l/uur zal de gemiddelde vermogensafname tegen de 12 kW zijn.

Maar dit is een gemiddelde en volgens mij kun je daar niet meer rekenen voor dit soort berekeningen en moet je de piekvermogens hebben. Dus meer in de richting van de 5pk/ton waterverplaatsing vuistregel maar het fijne weet ik daar ook niet van.

Enniewee...ik geloof voor de korte termijn ook meer in de aternatieve brandstoffen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Amersfow » 17 Dec 2022, 10:34

grote wereldproblemen komen door het ophopen van energie, er komt meer energie bij dan eraf gaat. Het meeste (90%) zit opgeslagen in de oceanen. Als we nu eens iets uitvinden dat die energie kan omzetten naar kracht lossen we wereld problemen op. Een warmtewisselaar die energie ontrekt uit het water en daarmee de opwarming en verhoging oceanen tegengaat. Ik hoop dat iemand daar mee bezig is. Door daardoor minder CO2 uit te stoten verminder je ook het grote issue dat de pH waarde van de oceaan te hard stijgt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 17 Dec 2022, 14:06

[

Uuuhm...Hoe dan precies? Een accu van 10.000 euro is ongeveer 10kWh, ofwel genoeg om 1 dag thuisgebruik te overbruggen. Hoe ga je die dan weer opladen? Dan moet je een aardig zonnepark hebben om in de donkere maanden aan voldoende capaciteit te komen.[/quote]

Door gebruik te maken vannhet energie overschot. Prijzen zijn variabel laden bij goedkope stroom verbruiken uit eigen middelen bij dure stroom. In goede dagen zelf opwekken
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten