ErikHa schreef:Ik denk dan aan een bootje van 9 - 11 meter met een 40 - 50pk motor erin die gemiddeld 4 - 5 uurtjes wil varen op een dag.
40 pk = 30kW, om 5 uur te varen hebben we dus een accupakket nodig van +/- 150kWh in ontladen toestand.
- Klopt de aanname van 150kWh? Of is er minder vermogen nodig eenmaal op snelheid?
- Hoe gaan we de boel weer opladen binnen 24 uur? Of ontkomen we niet aan een aggregaat waardoor een e-motor zinloos word?
- Welk betaalbaar type accu is hiervoor geschikt?
Volgens mij is je rekenmethode niet eens zo slecht maar.. heb je je wel eens afgevraagd hoeveel vermogen die dieselmotor van 40 -50 pk daadwerkelijk aan de dag legt tijdens je vaartocht. Ik neem aan dat je niet steeds vol-aan draait. Wellicht heb je voor jezelf al eens de berekening gemaakt hoeveel diesel jouw motor per uur verbruikt tijdens vaartochten. Dan heb je iets concreets in de hand. Als je van de veel gebruikte stelling uitgaat dat een dieselmotor voor iedere 5 pk die hij een uur lang levert ong. 1l. diesel gebruikt kun je terugrekenend een beeld krijgen van het vermogen wat je tijdens het varen gebruikt. Om even van mijn eigen situatie uit te gaan. Een boot van 11000 kg, 12,6 x 3,8 waarin 159 pk staat. Tijdens het varen draai ik meestal tussen de 1200 en 1300 rpm. waarbij de boot een snelheid van 10kmh heeft. Mijn brandstofverbruik is dan iets minder dan 4L. per uur. Omgerekend kun je dus stellen dat er maar ong. 20 pk. gebruikt wordt wat neer komt op iets minder van 15 kwh. Stel je wil 5 uur per dag varen dan zou je daar ong. 75 kwh. voor nodig hebben. In een Tesla zit vaak 100Kwh.
Ik denk dus dat het met bestaande techniek en kennis makkelijk zou kunnen voor niet te grote schepen. Hoe meer elektrische auto's er op de markt komen hoe vaker er ook een Total löss zal gaan en wellicht nog een goed accupakket hebben. Het zou natuurlijk geen klusje zijn voor meneer beun de haas want er komt best wel veel kennis van zaken bij kijken om zaken op een veilige manier te realiseren. En in het kader van de algehele energiebezuinigingen zou er ook wat langzamer gevaren kunnen worden dat scheelt ook. Ik heb me laten vertellen dat op een normale boot elke km. sneller varen ong. 25% meer energie kost.
Ik denk dat het grootste probleem nog het opladen gaat worden. Op dit moment kan dat nog in geen enkele jachthaven denk ik. Als er straks een stuk of 10 jachten de jachthaven binnenkomen die allemaal aan het infuus moeten dan hebben de netwerkbeheerders nog een vette klus.
Overigens zou je in de haven met een 11kwh-paal makkelijk geladen kunnen worden tijdens de nacht, aangenomen dat je niet te laat binnenkomt en ook niet voor dag en dauw weer wilt vertrekken.
O ja, en warm water aan boord wordt plotseling ook een dingetje want op de meeste boten wordt nu het water verwarmd met restwarmte van de dieselmotor. Dat zal dan niet meer kunnen en voor een boilertje van 40l. heb je al best wat kwh's nodig. Dat moet dus dan als het effe kan ook gebeuren als je aan het infuus hangt

Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan