Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Dec 2022, 22:11

bas schreef:Er is maar 1 punt waarop diesel het wint t.o.v. elektriciteit en dat is de energieopslag. 11kW vermogen in een volume van een melkpak en daar komen accu's nog niet in de buurt.
Op alle andere vlakken lig je er met een verbrandingsmotor gelijk uit als het op rendement aankomt.

Iemand die wel heeft opgelet!
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Dec 2022, 22:26

Rene schreef:Grappig om te lezen dat niemand het heeft over de verliezen die er zijn voordat we de accu kunnen laden, vraag me af hoe het rendement er dan uitziet ten opzichte van diesel.....
Zou er een biertje om kunnen verwedden dat het rendement wat bij de centrale wordt ingevoerd, versus diesel dan wel eens heel anders uit zou komen...

Steenkool/aardgas - warmte - stoom - turbine - hoogspanning - midden spanning - laagspanning.

René

Ik zou die weddenschap maar niet aangaan, want die verlies je.

De centrale die jij schetst is van het oude type . .

Steeds meer centrales zijn STEG-WKK: SToom En Gas met Warmte Kracht Koppeling
Gas > Turbine > Warmte > Stoom > Turbine > Restwarmte voor stadsverwarming
Rendement 80%+
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rene » 21 Dec 2022, 23:35

Steeds meer centrales zijn STEG-WKK: SToom En Gas met Warmte Kracht Koppeling
Gas > Turbine > Warmte > Stoom > Turbine > Restwarmte voor stadsverwarming
Rendement 80%+

Dus daar al 20% verlies, dan transport van elektriciteit (verliezen), verliezen in transformatoren, enz, voor dat het bij het wiel of schroefas is........

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2022, 01:01

Rene schreef:Dus daar al 20% verlies, dan transport van elektriciteit (verliezen), verliezen in transformatoren, enz, voor dat het bij het wiel of schroefas is........René

Verlies heb je altijd, maar bij die keten valt het verlies in het niet tov het verlies in een verbrandingsmotor.
Waarom denk je dat treinen elektrisch worden aangedreven ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rene » 23 Dec 2022, 01:32

Mijn eerste gedachte is dat een elektromotor in deze toepassing direct max. koppel heeft, echt niet om zuinigheid.

Maar goed, ieder geeft er zijn eigen draai aan, zo ik ook, laten we daarin elkaar respecteren.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor chaea » 23 Dec 2022, 09:26

[/quote]
Verlies heb je altijd, maar bij die keten valt het verlies in het niet tov het verlies in een verbrandingsmotor.
Waarom denk je dat treinen elektrisch worden aangedreven ?[/quote]

Om de vooral primaire reden dat deze niet afhankelijk zijn van een accupakket, was dit wel het geval geweest hadden deze treinen tot op de dag van vandaag ook een verbrandingsmotor gehad.
Is dus geen vergelijkingsmateriaal, behalve als je zelf ook in een voer/vaartuig wil zitten die met een kabel vastzit aan het stroomnet, de routes zullen op den duur erg saai worden.
chaea
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 23 Dec 2022, 10:22

Om de vooral primaire reden dat deze niet afhankelijk zijn van een accupakket, was dit wel het geval geweest hadden deze treinen tot op de dag van vandaag ook een verbrandingsmotor gehad.
Is dus geen vergelijkingsmateriaal, behalve als je zelf ook in een voer/vaartuig wil zitten die met een kabel vastzit aan het stroomnet, de routes zullen op den duur erg saai worden.

Maar daar ging de hele discussie inmiddels al niet meer over :lol:
.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Dec 2022, 14:24

chaea schreef:Om de vooral primaire reden dat deze niet afhankelijk zijn van een accupakket, was dit wel het geval geweest hadden deze treinen tot op de dag van vandaag ook een verbrandingsmotor gehad.
Is dus geen vergelijkingsmateriaal, behalve als je zelf ook in een voer/vaartuig wil zitten die met een kabel vastzit aan het stroomnet, de routes zullen op den duur erg saai worden.

Is wel degelijk vergelijkingsmateriaal.

Die dieselmotor wordt nl niet gebruikt om de trein aan te drijven maar om elektriciteit op te wekken die vervolgens gebruikt wordt om de tractiemotoren voor de aandrijving te voeden.

Ofwel, het is kennelijk dus efficiënter om eerste elektra op te wekken en dát vervolgens gebruiken voor de aandrijving.
Anders zouden ze er wel gewoon een versnellingsbak in gezet hebben.
Hebben ze in de jaren 50 geprobeerd, prachtige locs, rijden nog steeds, alleen ingehaald door de DE aandrijving.

Gebeurt overigens ook op cruise schepen en ook de eerste binnenvaartschepen met DE aandrijving zijn er inmiddels: 15-20 hoger rendement!
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 23 Dec 2022, 15:20

Gebeurt overigens ook op cruise schepen en ook de eerste binnenvaartschepen met DE aandrijving zijn er inmiddels: 15-20 hoger rendement!

Dat klopt wel maar die rendementswinst zit voornamelijk in het punt dat je je dieselgenerator optimaal kunt laten draaien t.o.v. de vermogensvraag, niet zozeer omdat het spul erna elektrisch is.

Is overigens ook weer een heel ander verhaal dan de eerdere discussie of elektrisch nu al dan niet een hoger rendement heeft dan diesel over de gehele keten. Ook dan verliest DE het t.o.v. 100% elektrisch.
Niets kan op fossiel zo efficiënt draaien als een elektriciteitscentrale en transportverliezen zijn in NL 5% voordat het uit je stopcontact komt. Als dat niet zo zou zijn dan had iedereen wel een generator op zijn balkon staan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor chaea » 23 Dec 2022, 17:58

[/quote]
Is wel degelijk vergelijkingsmateriaal.

Die dieselmotor wordt nl niet gebruikt om de trein aan te drijven maar om elektriciteit op te wekken die vervolgens gebruikt wordt om de tractiemotoren voor de aandrijving te voeden.

Ofwel, het is kennelijk dus efficiënter om eerste elektra op te wekken en dát vervolgens gebruiken voor de aandrijving.
Anders zouden ze er wel gewoon een versnellingsbak in gezet hebben.
Hebben ze in de jaren 50 geprobeerd, prachtige locs, rijden nog steeds, alleen ingehaald door de DE aandrijving.

Gebeurt overigens ook op cruise schepen en ook de eerste binnenvaartschepen met DE aandrijving zijn er inmiddels: 15-20 hoger rendement![/quote]

Ik schrijf ook niet voor niks primair!
Het ging hier om elektrisch varen en of dit haalbaar is, qua rendement/koppel/efficiëntie etc is het allemaal geweldig maar toch zitten we met een giga probleem en dat is opslag.
En dan mag jouw auto superieur zijn aan de mijne met verbrandingsmotor qua efficiëntie maar ik heb binnen 5 minuten weer genoeg energie om mijn reis voort te zetten, overal in Europa, terwijl je met je loodzware accuauto gebonden bent aan snellaadpalen die nog lang niet overal zijn. Dan mag de elektromotor qua aandrijving efficiënter zijn maar qua mobiliteit nog totaal niet.
En in dat opzicht mbt primair is een trein dat wel omdat die continu aan "de stroom" zit en is daarom geen vergelijkingsmateriaal. Dat het perfect werkt is een ander onderwerp en natuurlijk zet je daar geen zinloze versnellingsbak tussen.

Een ander punt heb ik aan het begin al aangehaald, en dat is het brandgevaar van de accu's waardoor bouwers van schepen er nog huiverig om zijn. Toyota en Panasonic waren bezig met een vaste stof batterij die veel problemen kan oplossen, al zal waterstof ook een grote impact op de samenleving geven.
chaea
 
Berichten: 748
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten