Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 19 Dec 2022, 00:11

Niet alleen de transport- en trafoverliezen. Ook heb je dan op school geleerd dat elke omzetting van energie rendementsverliezen heeft, daarom dat ik dit al eerder aanhaalde;

ErikHa schreef:Diesel - plof -beweging
vs.
Steenkool/aardgas - warmte - stoom - turbine - vertraging? - generator - hoogspanning - middenspanning - laagspanning - acculader - accu - electronica - e-motor - beweging.


Ok, als we steenkool/aardgas - warmte - stoom uit dat laatste kunnen elimineren gaat het een heel eind de goede kant op. Maar ik krijg van niemand antwoord op de vraag hoe we de elektriciteit gaan opwekken op een windstille decemberavond.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 19 Dec 2022, 10:22

Even wat getallen:
Ik rij elektrisch en verstook ca 18 Kw/100km
Energetisch gezien is dat ca anderhalve liter fossiele brandstof
Een E-Motor heeft een rendement van 90% (en dan zit ik aan de lage kant!)
Er wordt dus ca 16 Kw op de as gezet.

Komt overeen met 1.4 Liter fossiel
Om het een beetje bij de ronde getallen te houden, rij ik energetisch gezien dus 1 op 60
Een vergelijkbare auto met een vergelijkbaar gewicht rijdt tussen de 1 op 15 en 1 op 20

Ofwel, verstookt 3-4 keer zo veel.
En mijn E-Motor heeft een rendement van 90%


Volgens mij gaan er nu wat zaken door elkaar heen.
Een dieselmotor an sich heeft een rendement van +/- 42% ( de kleine modellen waar wij mee te maken hebben). In een auto blijft daar inderdaad een 30% van over door allerlei rolweerstanden, wrijvingsverliezen, etc...en niet in de laatste plaats het rechtervoetje.

Uw E-motor kan een rendement van 90% hebben, wat idd veel hoger is dan een diesel, maar de verliezen die daarna optreden zijn voor een EV nagenoeg gelijk als die van een ieder andere auto. Als auto in het geheel heeft een EV een rendement van ongeveer 80%.
Dus het rendementsverlies van grofweg 10% hebben beide in dit geval.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor kajoe » 19 Dec 2022, 11:21

nou dat opwekken van stroom is niet o een probleem we zetten alle D66 /groen linksers en pvda lui op een fiets met fikse dynamo en dan mogen zij een rondje trappen ja toch zij zijn tenslotte de veroorzakers van dit gebeuren .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2022, 12:30

bas schreef:Volgens mij gaan er nu wat zaken door elkaar heen.
Een dieselmotor an sich heeft een rendement van +/- 42% ( de kleine modellen waar wij mee te maken hebben). In een auto blijft daar inderdaad een 30% van over door allerlei rolweerstanden, wrijvingsverliezen, etc...en niet in de laatste plaats het rechtervoetje.

Uw E-motor kan een rendement van 90% hebben, wat idd veel hoger is dan een diesel, maar de verliezen die daarna optreden zijn voor een EV nagenoeg gelijk als die van een ieder andere auto. Als auto in het geheel heeft een EV een rendement van ongeveer 80%.
Dus het rendementsverlies van grofweg 10% hebben beide in dit geval.

Nee hoor . . . ik kijk alleen naar de vraag: Hoever kom je met een KW aan energie, want daar gaat het uiteindelijk in deze (als we het over rendement hebben).

Ofwel:
Hoeveel km kan een conventionele resp. elektrische auto rijden op 1 KW

Conventionele auto:
In een liter brandstof zit ongeveer 11KW aan energie en daar komt hij ca 18 km ver mee.
11 KW voor 18 km . . .

Elektrische auto:
18 KW voor 100 km . . .

De rest mag je zelf berekenen.

Het is al in meerdere wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat energetisch gezien de E-Auto over de hele keten(!) superieur is boven de conventionele auto.
En hoewel veel EV tegenstanders durven te stellen dat dat niet zo is, heeft niemand mij (ondanks herhaalde verzoeken daartoe) een erkend onderzoek kunnen leveren dat het tegendeel aantoont.
Met de op dit moment ter beschikking staande technologie is de accu auto zowel energetisch als qua uitstoot over de hele linie de beste (je mag het minst slechte noemen) oplossing.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 19 Dec 2022, 13:29

U stelde dat er een 18Kw accu in de auto zat en dat je dan met een E-motor met 90% rendement 16Kw op de wielen heeft, dat is dus pertinent niet zo. Die 16Kw heeft u op de uitgaande as van de E-motor, niet op de wielen.
Dan is het prima om zo te rekenen maar dan moet je dat bij de diesel ook zo doen.

Het is al in meerdere wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat energetisch gezien de E-Auto over de hele keten(!) superieur is boven de conventionele auto.
En hoewel veel EV tegenstanders durven te stellen dat dat niet zo is, heeft niemand mij (ondanks herhaalde verzoeken daartoe) een erkend onderzoek kunnen leveren dat het tegendeel aantoont.
Met de op dit moment ter beschikking staande technologie is de accu auto zowel energetisch als qua uitstoot over de hele linie de beste (je mag het minst slechte noemen) oplossing.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat valt inderdaad slecht te ontkennen met alle onderzoeken die er inmiddels liggen en is verder ook een oeverloze discussie waarin ik helemaal geen trek heb
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Dec 2022, 23:22

bas schreef:U stelde dat er een 18Kw accu in de auto zat en dat je dan met een E-motor met 90% rendement 16Kw op de wielen heeft, dat is dus pertinent niet zo. Die 16Kw heeft u op de uitgaande as van de E-motor, niet op de wielen.
Dan is het prima om zo te rekenen maar dan moet je dat bij de diesel ook zo doen.

Ik wil in het midden laten of ik het verkeerd geformuleerd heb of dat jij met verkeerd begrijpt, maar dat doe ik ook.

Daarbij is dat eigenlijk niet eens zo interessant, het gaat mij er om wat ik terug krijg voor de energie die in de vorm van brandstof resp. elektra in de tank resp accu stop.

Conventionele auto:
Verbruik 1 op 18, energetische waarde Otto/Diesel ca 11 KW/L
Ofwel: 100 / 18 * 11 = 61 KW/100km

E-Auto:
18 KW/100km (lange termijn gemiddelde)

Effectief heb je het dus over een factor 3 en dat komt toch aardig in de buurt van het verschil in rendement tussen de verbrandingsmotor en de E-Motor
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rene » 20 Dec 2022, 00:24

Grappig om te lezen dat niemand het heeft over de verliezen die er zijn voordat we de accu kunnen laden, vraag me af hoe het rendement er dan uitziet ten opzichte van diesel.....
Zou er een biertje om kunnen verwedden dat het rendement wat bij de centrale wordt ingevoerd, versus diesel dan wel eens heel anders uit zou komen...

Steenkool/aardgas - warmte - stoom - turbine - hoogspanning - midden spanning - laagspanning.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor henkvd » 20 Dec 2022, 00:42

@ Rene Die verliezen zijn in de diesel keten ook, maar die wil je dan niet benoemen. blijven allen de verliezen over van verbruiksmeter tot in de accu, daar win je het niet mee.

Persoonlijk heb ik niets met accu's of zij niet met mij, zijn sneller stuk dan ik wens.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rene » 20 Dec 2022, 11:50

Brandstof is brandstof Henk, brandstof wordt in de centrale gekiepert, even zoals brandstof in de motor wordt gekiepert, het gaat tenslotte om het rendement van brandstof tot aan het wiel / schroef.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 20 Dec 2022, 12:21

Er is maar 1 punt waarop diesel het wint t.o.v. elektriciteit en dat is de energieopslag. 11kW vermogen in een volume van een melkpak en daar komen accu's nog niet in de buurt.
Op alle andere vlakken lig je er met een verbrandingsmotor gelijk uit als het op rendement aankomt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten