bas schreef:Volgens mij gaan er nu wat zaken door elkaar heen.
Een dieselmotor an sich heeft een rendement van +/- 42% ( de kleine modellen waar wij mee te maken hebben). In een auto blijft daar inderdaad een 30% van over door allerlei rolweerstanden, wrijvingsverliezen, etc...en niet in de laatste plaats het rechtervoetje.
Uw E-motor kan een rendement van 90% hebben, wat idd veel hoger is dan een diesel, maar de verliezen die daarna optreden zijn voor een EV nagenoeg gelijk als die van een ieder andere auto. Als auto in het geheel heeft een EV een rendement van ongeveer 80%.
Dus het rendementsverlies van grofweg 10% hebben beide in dit geval.
Nee hoor . . . ik kijk alleen naar de vraag: Hoever kom je met een KW aan energie, want daar gaat het uiteindelijk in deze (als we het over rendement hebben).
Ofwel:
Hoeveel km kan een conventionele resp. elektrische auto rijden op 1 KW
Conventionele auto:
In een liter brandstof zit ongeveer 11KW aan energie en daar komt hij ca 18 km ver mee.
11 KW voor 18 km . . .
Elektrische auto:
18 KW voor 100 km . . .
De rest mag je zelf berekenen.
Het is al in meerdere wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat energetisch gezien de E-Auto over de hele keten(!) superieur is boven de conventionele auto.
En hoewel veel EV tegenstanders durven te stellen dat dat niet zo is, heeft niemand mij (ondanks herhaalde verzoeken daartoe) een erkend onderzoek kunnen leveren dat het tegendeel aantoont.
Met de op dit moment ter beschikking staande technologie is de accu auto zowel energetisch als qua uitstoot over de hele linie de beste (je mag het minst slechte noemen) oplossing.