Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 13 Dec 2022, 20:58

Ik zag mooie setjes bij Drinkwaard https://www.drinkwaard.com/elektromotoren-voor-boten/ die best betaalbaar lijken. Betaalbaarheid van motor en electronica lijkt niet het grootste probleem. Betaalbaarheid van een accupakket valt misschien nog te overzien. Het opladen lijkt het grootste struikelblok.

Even grof gerekend (Yep bevestigd mijn berekening).

Bootje 11 x 3 meter. Je zou +/- 15m2 zonnepanelen kwijt kunnen (foeilelijk, maar goed). Zonnepanelen leveren 150W/m2 gedurende 12 uur. Opbrengst zonnepanelen per etmaal word dan 27 kWh.
Na het varen in de jachthaven 20 uur aan de Duitse landvast 3,5 kW. Dat vult de accu's dus met 70 kWh.

In het aller gunstigste geval kan er dus 27 + 70 = 100 kWh per etmaal geladen worden. Benodigd vermogen was 150 - 200 kWh/etmaal. De accu's lopen niet langzaam leeg, nee heel snel!

Toch heeft Aquaholic op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=BXxxZuf2EVE het hier over een 60ft jacht wat met 5 knopen genoeg heeft aan alleen de zonnepanelen.

Alle berekeningen staan of vallen met het vermogen wat nu werkelijk nodig is om op (bijna) rompsnelheid te blijven. Ik weet dat niet. Dat je de 40 of 50 pk-tjes nodig hebt om op snelheid te komen snap ik. Ik snap ook dat meer vermogen handig is in bepaalde situaties. Maar hoeveel pk is er nodig om op snelheid te blijven? Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

Edit - Sluizenfront was aan het typen terwijl ik dit bericht typte en stelt dat 75kWh/20pk een redelijke aanname is.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 14 Dec 2022, 10:38

Voor sloepen en kleinere motorboten is electrisch varen echt wel haalbaar. Voor sloepen is nieuw electrisch zelfs goedkoper dan een diesel van 12 tot 16 pk. Je verkijkt je op de kosten van de rand apperatuur bij een diesel. Dat dit geen loze kreet is.

Een boot tot 3.5 ton kan prima uit de voeten met een 6kw pod motor kost 3000 euro let op met handel display kabels en de hele rambam om te varen. Daar doen we een 9 kWh uur accu bij 4500 euro en een lader 500 euro totaal 8000 euro. Kan je 1.5 uur vol gas varen en voor boten die normaal 1 ltr per uur verbruiken kan je makkelijk 4 uur varen.

Ga je dit in diesel doen een 15pk 2 cylinder diesel betrouwbaar maar geen yanmar oid. Kost je een losse motor 6000 euro. Schroefas, schroef, schroefas koppeling, gas hendel, waterslot, uitlaatslang, diverse slangen t, kabels teleflex, dieseltank, accu, kabels etc je zal nog minimaal 4000 euro er bij moeten leggen . De installatie is lastiger en vereist iig een hijs mogelijkheid of 3 sterke mannen. Je moet uit lijnen en een hoop installatie doen kost je aan arbeid snel 1000 euro. En een stevige fundatie in de boot. Totaal 11000 euro

De elektrische installatie is veel meer plug en play. 3 gaten boren vlak verstevigen en de mee geleverde kabels aansluiten. En alle spullen zitten er voor 95% bij. Latennwe voor het gemak zeggen dat installatie ook 1000 euro kost ben je toch voor 2000 euro of bijna 20% goedkoper uit. De stroom of diesel zul je moeten betalen maar een een malige investering in een zonnepaneel wat je door de weeks de accu laat laden geeft je elk weekend gratis stroom ok te varen. Als je 100 uur per jaar vaart heb je die binnen een jaar terug verdient met de huidige stroom/diesel prijzen.

Ook voor boten met een een verbruik van rond de 2.5 ltr per uur ( 12 pk) kan een 15kw motor een prima alternatief zijn waarbij een acxu van rond de 50 kw een range van 5 uur geeft. Wellicht moet je minder haast hebben als je electrisch vaart omdat 8 of 9 kmh varen het verschil maakt in wel of niet aankomen. Je vaart een uur langer maar je komt wel aan
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor aquanaut » 14 Dec 2022, 10:45

ErikHa schreef:Je zou +/- 15m2 zonnepanelen kwijt kunnen (foeilelijk, maar goed). Zonnepanelen leveren 150W/m2 gedurende 12 uur. Opbrengst zonnepanelen per etmaal word dan 27 kWh.



Er kort door de bocht om het Wp vermogen met 12 uren te vermenigvuldigen...
Als in 2,2kWp in mijn rekenprogramma gooi geeft dit PV vermogen vlak liggend (want op een boot liggen panelen altijd vlak als je vaart) maximaal 9,5Kwh per etmaal in het begin van de juni maand ervoor en erna minder.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 14 Dec 2022, 18:04

We gaan vooruit met de ervaringsgetallen.

- Grofweg is dus de opbrengst zonnepanelen per etmaal (in kWh) het kWp vermogen gedeeld door 2.
- 20pk/15kW om vooruit te blijven varen lijkt me ook een redelijke aanname. Installeer het dubbele motorvermogen en je zit goed voor de noodgevallen en vaarcomfort.
- Wat FKZ schrijft over het installatiegemak van elektrisch snijdt hout, zeker als er fatsoenlijke buitenboordmotoren te vinden zijn.

Welk type accu zal geschikt zijn met een beetje fatsoenlijke levensduur van 10-15 jaar?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Rob Art » 14 Dec 2022, 23:02

Budget technisch is elektrisch varen voor sloepen (kleine) zeilboten wel rendabel te krijgen. Maar voor schepen zeg vanaf een ton of 8 zal het al een stuk lastiger worden, even afhankelijk wat je vaargebied en vaarafstand is.
Ik ben zelf Elec, maar ben zelf geen voorstander van elektrisch varen, zowel budget technisch als praktisch.
Stel dat iedereen elektrisch gaat varen, kijk eens wat er aan elektrisch vermogen er op de jachthavens aanwezig moet zijn om alle schepen weer geladen te krijgen na een regulier weekend. De infrastructuur op de gemiddelde jachthaven is daar totaal niet geschikt voor.
Zelf zie ik het ook niet zo zitten om een zeereisje op een acculading te doen, dan moet je buiten je tij berekening ook nog ff de accucapaciteits berekening meenemen en niet te veel wind tegen hebben....
Ik zet zelf in op alternatieve brandstoffen voor de dieselmotor. Het Belgische ABC-motoren is daar al heel ver mee. Ook zie ik een combinatie Diesel elektrisch wel weer zitten en dan de combi elektromotor / as-generator. Dan zou je bijvoorbeeld in steden elektrisch kunnen varen en op ruimer water over gaan op diesel. Die technieken worden ook redelijk betaalbaar, maar het zal uiteindelijk weer een flinke kostenpost voor de hobbyschipper worden.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor kajoe » 15 Dec 2022, 10:40

alles mooi en wel maar als je langer gat varen zeg 4 weken met een jacht is het heel wat anders dan een sloepje al die theorie van laden met zonnepanelen is leuk mits je erg veel zon hebt en dat heb je lang niet altijd op een hoop ligplaatsen berekeningen zijn leuk maar kloppen vaak niet en ja ik wil wel veilig varen niet dat plots mijn motortje stopt omdat de vonken op zijn dus dan moet je toch dat aggregaatje op voorhand hebben .
in de binnenvaart varen zoals gezegd al elektrisch aan gedreven schepen maar op het voorschip staan dan dikke aggregaten te draaien dus gewoon hybride maar dat is dus diesel elektrisch ,bij andere dozen boten worden zoals al gezegd die dozen vol acus gewoon gewisseld op de laad en losplekken lekker makkelijk anders zou de ligtijden enorm lang worden .
nee men gokt op rijn en binnenvaart meer op waterstof onafhankelijk .
ik probeer mij op de hoogte te houden van het hoe .dat gaat worden ,in amsterdam hadden ze goede ervaringen met dit spul in rondvaart boten hoorden we van enkele schippers alleen hebben die idiote groen partijen weer problemen gemaakt veels te gevaarlijk dus hoe dat afgelopen is ???.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 15 Dec 2022, 23:21

Opnieuw rekenen met 20pk/15kW 4 uur varen per etmaal; Dan moet er dus minimaal 60kWh per etmaal bijgeladen worden. Om een beetje marge te nemen moet er dan 75kWh per etmaal geladen kunnen worden.

Snel zoekresultaat bij Stroomwinkel levert een 400Wp paneel op van 1,7m x 1,15. Als het dan lelijk moet, dan maar lelijk en we kunnen 6 panelen kwijt (2 breed x 3lang = 2,3m x 5,1m). Totaal zonnepaneelvermogen is dan 2400Wp. Volgens het rekentooltje van Aquanaut laden de zonnepanelen dan 9kWh/etmaal. Met 20 uur laden aan de paal in de jachthaven met 3,6kW zouden we het dan net gaan redden.

Mijn conclusie is dat elektrisch varen voor ons soort boten de komende 20 jaar niet haalbaar is.
- Aan de kant van rompvorm en elektromotoren valt nog weinig winst te behalen, die zijn aardig uitontwikkeld. De electronica is aardig efficiënt, daar zijn hooguit nog enkele procenten te halen.
- Het rekenvoorbeeldje volgend zouden zonnepanelen pakweg een factor 10 moeten verbeteren wil ik opnieuw een rekenpoging wagen.
- Als zonnepanelen ooit een factor 10 beter worden dan zou een groot accupakket overbodig worden.
- Er is geen infrastructuur om (laat staan snel) te laden. Als er overal langs het water 30kW laadpalen zouden staan word dit een heel ander verhaal.
- Door het ontbreken van infrastructuur is er het bekende kip-ei verhaal.

De combi diesel-elektrisch of hybride moet iemand me nog eens uitleggen, daar snap ik geen snars van.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor bas » 16 Dec 2022, 02:57

Opnieuw rekenen met 20pk/15kW 4 uur varen per etmaal; Dan moet er dus minimaal 60kWh per etmaal bijgeladen worden.


Er van uitgaande dat een jachthaven de huidige gemiddelde elektraprijs hanteert van 0,80 euro moet je dus nog 60-9= 51 kWh *0,80= 40,80 euro aan elektra bijladen.
Huidige dieselprijs is 1,77 euro, verbruik bij 20 pk zal een liter of 4 zijn = 7,08 euro
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 16 Dec 2022, 09:56

bas schreef:
Er van uitgaande dat een jachthaven de huidige gemiddelde elektraprijs hanteert van 0,80 euro moet je dus nog 60-9= 51 kWh *0,80= 40,80 euro aan elektra bijladen.
Huidige dieselprijs is 1,77 euro, verbruik bij 20 pk zal een liter of 4 zijn = 7,08 euro


Moet je de diesel ook nog even 4x doen of even echt rekenen. Een diesel motor gebruik 250 gram diesel om 1 KWh te maken. 250*60=15000 gram = 17.63 ltr diesel advies prijs (lang het water zal het nog duurder zijn) 1.867 euro = 17.63*1.867= 33 euro. Het zelfde probleem hebben E auto op dit moment door de hoge prijzen is het niet goed koper om een E auto te rijden als je veel KM maakt.

De havens waar ik veel kom als passant rekenen of een vast bedrag of niks voor stroom zit bij lig geld in. Dit zal wel veranderen als er meer E boten komen maar voor nu nog "gratis stroom". IN je eigen haven hoef je niet aan de stroom je zonnepaneel laad door de week je accus op.

En een boot die 4,25 ltr per uur verbruikt is een flinke boot als ik het moet schatten een 15 tot 20 ton en een meter of 13 tot 15 lang.

Niet zo mooi maar wanner je stil ligt de panelen gaan richten gaat je opbrengst zomaar 2 tot 3 keer hoger. Muv de 4 uur die je vaart leveren je panelen nu een maximaal rendement. Wel een hoop gedoe na zons ondergang de panelen van west naar oost richten om de ochtend zon te pakken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 16 Dec 2022, 10:05

ErikHa schreef:
De combi diesel-elektrisch of hybride moet iemand me nog eens uitleggen, daar snap ik geen snars van.

Gr.

Erik


In de grote yachten en cruise schepen is er naast de aandrijving een enorm hotel verbruik. Dus dan is diesel electrisch rendabel.

De iets kleinere schepen (binnen vaart) een generator kan constant op het optimale toerental en belasting draaien wat op de lange duur en bij veel uren euros gaat opleveren. Of bij een lagere belasting kan b.v 1 generator draaien ipv 2 wat ook weer een hoger rendement geeft.

Er zijn een aantal sleepboten die als ze normaal varen electrisch varen deels accu deels diesel electrisch en die als ze moeten trekken een diesel inschakelen puur om de lage belasting van de motor te voorkomen brandstof verbruik gaat bij lage belasting omhoog
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten