Elektrisch varen haalbaar?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Yep » 17 Dec 2022, 14:55

FKZ schreef:[

Uuuhm...Hoe dan precies? Een accu van 10.000 euro is ongeveer 10kWh, ofwel genoeg om 1 dag thuisgebruik te overbruggen. Hoe ga je die dan weer opladen? Dan moet je een aardig zonnepark hebben om in de donkere maanden aan voldoende capaciteit te komen.

Door gebruik te maken van het energie overschot. Prijzen zijn variabel laden bij goedkope stroom verbruiken uit eigen middelen bij dure stroom. In goede dagen zelf opwekken


En als je kiest voor een contract met tarieven per uur kun je ook nog eens gebruik maken van de goedkope uren en dan accu's optoppen.
Zie bv. https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven.
Soms zijn tarieven zelf 0 of 1 cent gedurende een bepaalde periode.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2022, 17:58

Het Sluizenfront schreef:Dit is mijn bron https://www.wikiwand.com/nl/Dieselmotor
Ik vond dat zelf ook nogal hoog maar ik wilde de diesel in de vergelijking die ErikHa maakte niet onnodig afkraken.
25% is echt te laag daar zit een benzinemotor nog boven en die heeft een lager rendement dan een diesel.
Ik kwam ook dit nog tegen https://www.beci.be/nl/diesel-oorzaak-van-alle-problemen/#:~:text=Diesel%20heeft%20een%20veel%20beter,25%25%20lager%20dan%20bij%20benzine. waar gesteld wordt dat een diesel ong. 42% rendement heeft. Dit lijkt mij meer realistisch.

1: Die eerste link is maar een deel van het verhaal, dat is het theoretisch rendement
2: Een Diesel kan zeker een hoog rendement halen, maar dan moet hij wel onder constante en nominale belasting draaien zoals dat bij schepen en locomotieven gebeurt.

Even wat getallen:
Ik rij elektrisch en verstook ca 18 Kw/100km
Energetisch gezien is dat ca anderhalve liter fossiele brandstof
Een E-Motor heeft een rendement van 90% (en dan zit ik aan de lage kant!)
Er wordt dus ca 16 Kw op de as gezet.

Komt overeen met 1.4 Liter fossiel
Om het een beetje bij de ronde getallen te houden, rij ik energetisch gezien dus 1 op 60
Een vergelijkbare auto met een vergelijkbaar gewicht rijdt tussen de 1 op 15 en 1 op 20

Ofwel, verstookt 3-4 keer zo veel.
En mijn E-Motor heeft een rendement van 90%

Kom ik voor die op en neer gaande zuigers toch echt dichter in de buurt van de door mij genoemde 25-30% dan door door jou genoemde 50%

Is geen kwestie van wat ik wel of niet geloof, maar een kwestie van gewoon rekenen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 17 Dec 2022, 18:04

R.C.Grootveld schreef:kruissnelheid 11kmh en verstook daarbij ca 3.5L/h (langjarig gemiddeld).
........

Dus moeten we 10 Kw door een E-Motor laten leveren . .


Kosten per uur varen;
Diesel - 3,5l x €1,80 = €6,30 per uur.
Elektrisch - 10kW x €0,50 = €5,00 per uur. Aanname, geen idee wat de jachthavens gaan rekenen per kWh komend seizoen. Kan me voorstellen dat de kWh-prijs richting € 1,- gaat worden waardoor het sommetje in het voordeel van diesel uit gaat vallen.

Alternatieve brandstoffen zijn er verschillende keren voorbij gekomen. Ik weet nu niet of we daar beter van worden in de portemonnee.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor PARO » 17 Dec 2022, 18:50

Ofwel kijk er over, maar de prijs daargelaten: hoeveel Kwh is er nodig aan accu en vermogen motor om een polyester kajuitsloep van 2,5 ton 5 uur te laten varen met een gemiddelde snelheid van 10 Kmh. Inboard of outboard?

Gr
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2022, 19:34

ErikHa schreef:Alternatieve brandstoffen zijn er verschillende keren voorbij gekomen. Ik weet nu niet of we daar beter van worden in de portemonnee.

Volgens mij ging het hier primair om de technische resp. praktische haalbaarheid, niet om het kostenaspect.

Als dát je enige drijfveer is, moet je gaan zeilen (of helemaal geen boot nemen, laat staan een auto)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor FKZ » 17 Dec 2022, 20:23

PARO schreef:Ofwel kijk er over, maar de prijs daargelaten: hoeveel Kwh is er nodig aan accu en vermogen motor om een polyester kajuitsloep van 2,5 ton 5 uur te laten varen met een gemiddelde snelheid van 10 Kmh. Inboard of outboard?

Gr


Ligt er aan hoe dicht de 10kmh bij rompsnelheid ligt. Met mij sloep van 6.5 meter had ik 2 kw nodig voor 9,5 kmh maar 4.5 kw voo 10.8 wat romp snelheid was. Met 1.5 kw voer ik nog 8.5 kmh. Dus grof gzegt 10kwh om 5 uur te varen in mijn geval.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor ErikHa » 17 Dec 2022, 22:03

R.C.Grootveld schreef:Als dát je enige drijfveer is, moet je gaan zeilen (of helemaal geen boot nemen, laat staan een auto)


Dit soort innovatie kan alleen maar succes worden als het ook kostentechnisch interessant is. Kijk bijvoorbeeld naar zonnepanelen op huizen met tegenwoordig een terugverdientijd van een paar jaar. Of groter, de grote bedrijven die investeren in windmolenparken op zee, die bedrijven doen dat niet zonder degelijk verdienmodel. Alleen gekke Henkie doet investeringen voor het milieu waar hij zelf slechter van word.

Voorlopig zie ik alleen nog maar nadelen aan e-varen. Beperkte actieradius, beperkte laadmogelijkheden, grote investering in accucapaciteit en als klap op de vuurpijl financieel niet interessant.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Dec 2022, 00:27

ErikHa schreef:Alleen gekke Henkie doet investeringen voor het milieu waar hij zelf slechter van word.

Gelukkig zijn er veel 'gekke Henkies' in de wereld, anders is het snel afgelopen met dit niets voorstellende bolletje in het heelal.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Kwokko » 18 Dec 2022, 01:36

R.C.Grootveld schreef:Gelukkig zijn er veel 'gekke Henkies' in de wereld, anders is het snel afgelopen met dit niets voorstellende bolletje in het heelal.

Prietpraat.
Zolang alle kapitalistische landen hun ouwe zooi nog exporteren naar derde wereldlanden, helpen alle zogenaamde milieutaxen geen moer om het milieu op orde te brengen, en dienen ze alleen ter leniging van de tekorten van een land en/of EU-moloch.
Alle milieu bijdragen belanden gewoon in de pot van algemene middelen.
En de milieufreak maar denken dat hiermede de aarde wordt gered.
Je kan het boter beter op een plak brood smeren, i.p.v. op je hoofd. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Elektrisch varen haalbaar?

Berichtdoor Yep » 18 Dec 2022, 03:09

Je hebt je overduidelijk niet verdiept in het inkomsten/ en uitgavenpatroon van de overheid.
Heel, heel, heel veel geld verdwijnt niet in de algemene middelen maar wordt ingezet in de energietransitie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: adejong en 88 gasten