opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor Festina.Lente » 20 Nov 2022, 19:07

Off-topic
Beste 'Watersporters',
Mijn eerste post als nieuw lid op dit forum na een aantal maanden van zoeken, lezen, 'sponzen', leren en onderzoeken met name in het elektra hoekje.
Allereerst wil ik mijn complimenten uitspreken voor dit forum waar -zover ik heb kunnen lezen- overwegend op een constructieve respectvolle manier word gecommuniceerd. Zonder verder namen te noemen of te wijzen zijn er andere fora waar een kleine groep gebruikers een zeer bepalende en zeg maar intimiderende bijdrage leveren op het forum.
Sedert Juni'22 ben ik eigenaar van een bijna 50 jaar oude motorzeiler die door de vorige eigenaar goed onderhouden is maar.... na een paar maanden het schip hebben leren kennen komen er zoals te verwachten wat verbeter- en onderhouds punten aan het licht. Waaronder de elektrische installatie.


On-topic
Het voornemen en de noodzaak bestaat om de elektrische installatie in zijn geheel aan te pakken. Na vijftig jaar zitten er waarschijnlijk zo'n 1111 kroonsteentjes en vele soorten apparaat- en huishoud elektra snoeren in het schip.
Ik had voor mezelf het elektra project in drie onderdelen opgesplitst om een en ander beheersbaar en overzichtelijk te houden.
    1) de voedende kant;
    onder andere een degelijke walstroom aanleggen ter vervanging van de aan/uit garage acculader die er nu in zit en die ik eigenlijk niet durf te gebruiken en het vereenvoudigen van de zonnepaneel aansluiting; lees verwijderen want de huidige configuratie neemt mijns inzien op een een nogal storende en prominente wijze ruimte in beslag op het krappe maar sierlijke spitsgat achterschip.
    2) de opslag;
    met twee 105AH accu's en een 105AH start accu alles weerszijden van de motor gemonteerd. Ik kan ze zien maar zonder extensief schroef- en demontage werk zijn niet alle accu polen te bereiken en waar vorige eigenaren toch meer draadjes rechtstreeks op hebben weten aan te sluiten dan verstandig acht en waarvan ik vermoed dat een en ander waarschijnlijk ook niet afgezekerd zijn.
    Ik denk ook een betere ruimte voor de accu's gevonden te hebben en waar ze eenvoudiger bereikbaar zijn en gevrijwaard van de warmte van de motor. Helaas echter is die ruimte net te klein voor 3 traditionele accu's en zit een LION pakket er dit jaar nog niet in, dus een kwestie van nog even sparen en prioriteiten stellen. Ik ken ook de geschiedenis en leeftijd van de huidige accu's niet dus dat is wel een beetje een onzekerheid waar ik in mijn achterhoofd rekening mee moet houden.
    3) de gebruikers kant;
    die bestaat uit een 50 jaar oude spaghetti van stroom draden. Gebruikt, ongebruikt, aangesloten, losliggend, sommige gemerkt maar de meeste niet.
    De realiteit geeft me geen andere keuze dan met 3) te beginnen mede ingegeven doordat de 12V spaghetti de toegang tot de huidige 230V aansluiting eenvoudigweg onmogelijk maakt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik in dit deelplan geen rekening ga houden met de opslag en de voedende kant.

Ik ben voornemens om het gehele schakelpaneel onder handen te nemen (dus de hele cockpit met schakelaars, meters en instrumenten, etc). Ik wil geen gebruik maken van seriematige schakelpanelen vanwege dat ik ze niet mooi en relatief veel te duur vind en dat is - vergeef me mijn mening- inderdaad een subjectief oordeel.
Dus ik ga zelf hoogwaardige waterdichte schakelaars, LED controle lampjes, zekeringen etc inbouwen. Een hoop werk maar wel met wat ik verwacht een mooi en goed resultaat.
Na veel lezen, studeren op fora, youtube filmpjes en dergelijke denk ik een redelijk begrip te hebben hoe een en ander in elkaar gezet dient te worden.

Echter...... ik ben een goede IT-er met gezond verstand en inzicht en dus geen volleerd elektrotechnicus en besef me dat ik wel iets gemist zou kunnen hebben in mijn plannen dus ik zou gek zijn om mijn ideeën en veronderstellingen niet in dit forum te delen en te hopen dat er onder jullie watersporters zijn met relevante kennis en ervaring die een en ander kunnen beoordelen, mogelijk aanvullen en verbeteren of anders adviseren.
Door voor een aanpak van het allereerste begin tot het eindplan te kiezen en alles hier vast te leggen hoop ik ook een soort van handleiding cq draaiboek voor anderen na mij aan te leggen.
Goed, tot zover de introductie.



Alvorens een volledig plan en diagram met een volle uitwerking voor mijn schipje te maken lijkt het me verstandig een aantal uitgangspunten te staven aan de alhier beschikbare kennis en dus heb ik in onderstaande fictieve diagram een aantal zaken weergegeven waar ik graag een second-opnion over zo hebben.
Verder naar beneden werk ik deze punten voor alle duidelijkheid een voor een uit.
Afbeelding

    In dit voorbeeld zijn twee lichten 'voor' en 'achter'. Vanuit de cockpit is licht 'voor' in te schakelen terwijl vanuit de kuip niet alleen licht 'achter' in geschakeld kan worden maar tegelijkertijd ook licht 'voor'.
    De schakelaars schakelen over de 'plus' de lampen aan en parallel word er een diode met een 600Ohm weerstand geschakeld als waarschuwing dat de stroomkring is gesloten en de verlichting aan staat.
    Voor wat betreft de massa wil ik busbars (verdeelstrips) plaatsen die de stroomkring sluiten naar de massa. De kabels waarmee deze busbars aan de massa verbonden zijn moeten vanzelfsprekend steeds zwaarder zijn om de totale stroombelasting veilig te kunnen verwerken.

Berekening kabeldikte.
Deze formule heb ik op diverse fora gevonden gevonden. Voor zover ik kan nagaan ligt de bron ergens op een Duits camper forum (ook camper fora zijn nuttige informatie bronnen omdat die met een vergelijkbare 12V installaties werken)
Afbeelding


Als voorbeeld de belasting en kabeldikte voor een water pomp:
de kabellengte van plus distributie via schakelaar naar de pomp is fictief 8 meter. De belasting van de pomp 5A. met de formule toegepast en een verlies in de kabel van 4% is de berekening (5Ax0.0175x8x2):(4%x12V)=2.917mm2.Daarna afronden naar boven dus dikte minimaal 3.2mm2.
zie https://camper-style.nl/de-correcte-kab ... motorhome/
Het moge duidelijk zijn dat de berekende kabeldiktes in dit voorbeeld vanwege geringe belasting en fictief gekozen lengtes misschien niet realistisch zijn. In werkelijkheid zullen kabels naar de accu's toe steeds dikker moeten worden.
De vraag is of de logica achter mijn berekening klopt?
Afbeelding

Bepalen af te zekeren waarden.
Wat is een goede juiste leidraad om de zekering waarde te kiezen?
Afbeelding Afbeelding
Stel er word gekozen voor het systeem van vlakzekeringen of steekzekering (normaal formaat).
De eerste overmaat zekering van 5A om de waterpomp te zekeren is 7,5A (donkerbruin).
Om een 3.2W (circa 0.3A) te zekeren zou dan een 0,5A (blauw) of 1A (zwart) zekering moeten worden gebruikt.
Is dat veilig in geval van korstsluiting of loop ik dan risico om alsnog mijn stroomkabels te laten smelten?
zie https://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_(automotive)



Gebruik van LED's als 'aan' verklikker.
volgens mijn berekening is een weerstand van 600Ohm noodzakelijk om een 20mW LED netjes te laten branden en niet te laten doorbranden.
Omdat de LED parrallel staat en niet in serie gaat het niet ten koste van de gebruiker zelf. Er is geen noodzaak de LED als controle te gebruiken om te laten zien dat de lamp ook daadwerkelijk brand, doel is aan te geven dat de schakelaar 'aan' staat.

Gebruik van de juiste Diode
om het gedifferentieerd en gecombineerd inschakelen lichten 'voor' en 'achter' mogelijk te maken.
De schakelaar 'deklicht voor' schakelt alleeen het deklicht 'voor'
De schakelaar 'deklicht voor & achter' schakelt parrallel drie stroomkringen.
1) het controle LED-je
2) het deklicht 'achter'
3) het deklicht 'voor'
Middels een diode in de stroomkring tussen 'schakelaar voor & achter' en deklicht 'voor' moet ik volgens mij kunnen voorkomen dat 'schakelaar deklicht voor' het deklicht achter kan laten branden.
Klopt deze gedachte gang?
en.... Wie kan me zeggen/uitleggen wat voor soort diode hiervoor gebruikt moet worden en welke waarden deze dan moet hebben? Hierover heb ik nog niet de juiste informatie en kennis kunnen verkrijgen.
Afbeelding Afbeelding
    PS. deze functionaliteit is dus fictief en misschien niet geheel logisch maar krijgt wel meer betekenis in bijvoorbeeld het schakelen van de navigatie lichten als zeilboot versus motorboot. Vandaar dit vereenvoudigde principe concept rondom deklichten.


De blauwe LED 'BusBar circuit ingeschakeld' heeft als enige doel te laten zien dat de BusBar die in de cockpit het schakelpaneel bedient ook daawerkelijk een voedingsstroom heeft. Met andere woorden de hoofdschakelaar bij de accu staat dicht en de zekering is in orde.
Festina.Lente
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Aug 2022, 13:40
ligplaats: Muiderzand
info:

Re: opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor heuvels » 20 Nov 2022, 20:25

Voor de goede beeldvorming is het belangrijk om eerst te weten hoe het te verwachten stroomgebruik aan boord zal zijn. Wat zijn de gebruikers? Bijvoorbeeld een elektrische koelkast zal wel wat lusten. Veel en lang tv kijken? Vaar je van walstroom naar walstroom of wil je dagenlang in de bush liggen? Heb je een zware dynamo die de accu's in no-time vol vaart? Of zeil je meestal?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor Festina.Lente » 20 Nov 2022, 20:31

heuvels schreef:Voor de goede beeldvorming is het belangrijk om eerst te weten hoe het te verwachten stroomgebruik aan boord zal zijn. Wat zijn de gebruikers? Bijvoorbeeld een elektrische koelkast zal wel wat lusten. Veel en lang tv kijken? Vaar je van walstroom naar walstroom of wil je dagenlang in de bush liggen? Heb je een zware dynamo die de accu's in no-time vol vaart? Of zeil je meestal?

Dank je,
Daar heb ik een beeld over dat is het probleem niet.
ik heb een koelkast, ik heb een zonnepaneel, ik heb geen TV en ga niet op wereldreis en zal geen dagen op de zee of aan het anker liggen.

Ik wil -voordat ik dat alles tot in het detail uitwerk en uitreken- graag weten of de methodiek die ik beschrijf klopt.
Festina.Lente
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Aug 2022, 13:40
ligplaats: Muiderzand
info:

Re: opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor Joson » 21 Nov 2022, 18:22

Ik heb een aantal jaren geleden de gehele installatie van onze motorkruiser vervangen.
Kijk eens op http://www.ms-sunshine.nl onder de kop elektra daar vind je ook de rekentool voor de draaddikte.

succes John
Gebruikers-avatar
Joson
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Mei 2022, 20:58
ligplaats: Den Helder
info:

Re: opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor Festina.Lente » 21 Nov 2022, 18:34

Joson schreef:Ik heb een aantal jaren geleden de gehele installatie van onze motorkruiser vervangen.
Kijk eens op http://www.ms-sunshine.nl onder de kop elektra daar vind je ook de rekentool voor de draaddikte.

succes John

Dank je John,
Handig met die draaddikte erbij :-) . Ik was nog aan het werken aan een excel sheet maar dit is prima.

Omdat je duidelijk ook een hele zekering kast hebt opgebouwd en als ik het goed zie ook met vlakzekeringen
Welke vuistregels heb jij genomen voor het afzekeren van je verschillende circuits?
Festina.Lente
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Aug 2022, 13:40
ligplaats: Muiderzand
info:

Re: opnieuw aanleggen 12V installatie moterzeiler

Berichtdoor Joson » 24 Nov 2022, 00:02

Nadat ik de spanning had berekent in het draaddikte tooltje heb ik een zekering genomen die er het dichts bij lag maar wel er boven.
Bij zwaardere apparaten koelkast ruitenwissers enz heb ik gekeken naar de aanloopstroom / vermogen.

John
Gebruikers-avatar
Joson
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 Mei 2022, 20:58
ligplaats: Den Helder
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten