Gasloos

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Gasloos

Berichtdoor Wolf1 » 23 Okt 2022, 21:16

Yep schreef:Professor Dr Wolff komt niet met ideeën

Was die fiets dan geen idee ?

Dacht dat de slang niet langer dan 50cm mocht zijn, en dan zie ik hem nog het liefst met een geperste koppeling aan reduceer en leiding!
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor Solita74 » 23 Okt 2022, 21:49

Frietkot kan ook heel lekker zijn of de kibbeling van de visboer ik heb dat heel veel gedaan ,weet nog wel een paar adressen in het land
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Gasloos

Berichtdoor eagle » 24 Okt 2022, 00:56

Spiritus: Origo.
Petroleum, of Diesel: Wallas.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor FKZ » 24 Okt 2022, 08:54

In bootjes land zijn we veel te bang! Gooi die agms er uit en koop een chineese Lifepo accu van in jou geval 24 volt en 200Amp zoek op inet naar goede reviews en je vind er genoeg in prijzen waar je in NL AGMs voor koop. In de off grid camper wereld is er genoeg te vinden en die zijn met een veel grotere groep dan wij bootje vaarders.

Ik kook op een 12 volt 250Ah lifepo accu gekoppeld aan een victron multi van 3kw met 2 losse inductie plaatjes van elk 2200 watt max. Dit gaat goed omdat ik eigenlijk nooit het max vermogen van de plaatjes gebruik. Als ik thuis kook (ook op inductie) dan gebruik ik hoogste stand enkel om water snel te laten koken. Water langzamer laten koken is de enige aanpassing op de boot tov thuis. Een simpele pasta koken kost ongeveer 0.35 Kwh en aardappels vlees en groente 0.55Kwh dus respectievelijk 30Ah en 46Ah uit de accu. De piek ontlaad stroom van 133A kan de lifepo makkelijk leveren. Met een netto capaciteit van 250Ah in mijn accu kan ik makkelijk 3 dagen liggen zonder externe laad bron. Dus ook zonder de zonnepanelen.

Geen gas geen diesel en door de grote omvormer doet de waterkoker en de nespresso het ook goed.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor kajoe » 24 Okt 2022, 09:13

als het onder keuring moet mag je nooit langer dan die 50 cm .alles geperst en met klem koppelingen solderen is niet toe gestaan en zoals bekend slangklemmen ook niet bij ons mochten de slangen net ouder zijn dan 5 jaar op de passagiers vaart niet ouder dan 2 jaar en uiteraard moesten alle toestellen beveiligd zijn flessen in een volledig afgesloten kist met afvoer aan de onderkant liefst buitenboord reserve flessen ook in stalen kisten .
ik weet nog goed hoe het vroeger ging alles werd zowat aan elkaar geknoopt met slangen koelkast ,geiser kooktoestel en ev ook nog een gaslamp en dat alles met de slangen van vroeger die rubberen zwarte slangen nee heerlijk was dat ,,maar langzaam gingen de schippers toch over naar koperen leidingen en kwam het uiteindelijk wel heel langzaam redelijk goed ,tot dat de scheepvaart inspectie er zich mee ging bemoeien en iedereen een atest moest hebben zowel in Nederland ls het hele onder her rijn vaart gebied toen moest men wel .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor LammertP » 24 Okt 2022, 13:53

Dag allen,

Op onze skagerrak 900 S zit de campinggasfles ( 907) keurig in een
kunstof bun met afvoer naar buiten en deze wordt met 4 klemmen
goed afgesloten voorts in dezelfde ruimte nog een gasdetector.
Campinggas is duur maar heeft een hoge calorische waarde.
Het zijn lekker handzame flessen en overal verkrijgbaar.
Voor de normale bootjesvaarder ruim voldoende. Thuis heb ik inductie
ook prima, maar aan boord? Al die extra accu's hoeven voor mij niet en daar kun je
net zo goed problemen mee krijgen denk aan accu's voor el. fietsen etc.
LammertP
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Apr 2021, 11:33
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900S

Re: Gasloos

Berichtdoor benE » 24 Okt 2022, 14:11

Gasslang mag 100cm zijn,en moet onder de Hiswa norm elke drie jaar vervangen worden.
Moet aan beide zijden RVS aangeperste koppelingen hebben.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Gasloos

Berichtdoor quichot » 24 Okt 2022, 14:25

Lees zo gauw niks over je warmwatervoorziening. Als je dat ook nog uit die 200Wp solar + 140 Ah buffer moet trekken wordt het wel erg krap allemaal. En een boilertje verwarmd met koelwater is mooi, maar je ligt ook wel eens een paar daagjes tegen de kant.
Ik snap die weerstand tegen gas ook niet zo goed. Simpel, efficiënt en relatief goedkoop, en het maakt je onafhankelijk van walvoorzieningen. Die weerstand ertegen is hier al tientallen malen eerder langsgekomen. Beetje koudwatervrees denk ik. Of eigenlijk wármwatervrees! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Gasloos

Berichtdoor Lotte » 24 Okt 2022, 21:30

FKZ schreef:
Ik kook op een 12 volt 250Ah lifepo accu gekoppeld aan een victron multi van 3kw met 2 losse inductie plaatjes van elk 2200 watt max.

Geen gas geen diesel en door de grote omvormer doet de waterkoker en de nespresso het ook goed.


Precies, dus kan goed. De moeite waard om te onderzoeken. Als je de elektrische installatie opkrikt, dan maar goed doen.

@Quichot, we willen eigenlijk gewoon geen gas, heb ook geen gasbun, dus kan het ook niet zo makkelijk ergens veilig neerzetten. Wij hebben/willen ook geen douche. Dus warm water hebben we alleen nodig voor afwas/koffie wat we koken en voor sanitair gebruiken we koud water. Ja het zal altijd voor en nadelen hebben en een prijskaartje. Maar ja, dan moet je……….
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Gasloos

Berichtdoor Amersfow » 28 Okt 2022, 13:00

Waarom wil je geen douche aan boord? Dat is altijd het eerste wat ik doe. Als het binnen niet past, dan op het dek. Is toch wel het minste aan comfort dat je nodig hebt denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten