Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor Biertje1985 » 05 Okt 2022, 08:12

Het idee bekruipt mij dat ik iets heb gedaan wat helemaal niet goed gaat komen.

Ik heb tussen de Accubank achterschip, waar eigenlijk alleen een (nood)lenspomp en een hekschroef van 12kw zijn aangesloten, en
de batterij in de MK voor waar de boegschroef, startmotor, acculader (20a) en instrumentenpaneel op aangesloten staat een Victron CT relais gezet middels een
10m lange 16mm2 kabel. Deze zet in principe als ik de startaccu laad de hekschroef accubank parallel.

Nou begrijp ik niet helemaal wat er gebeurt als ik of de boegschroef/hekschroef/beide gebruik of de motor start? Zal de CT dan de verbinding tijdelijk verbreken? Anders heb ik de kans dat de boel eruit gaat klappen want dan trek ik mogelijk de helft van de stroom via het CT relais als de accu,s paralel staan? Ik kan nergens terugvinden hoe het relais dit gaat behandelen omdat het zogezegd een Diodebrug vervanger is.

Wie kan mij adviseren?

Afbeelding
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor aadbloem » 05 Okt 2022, 09:40

Ik heb ook een Cyrix in dezelfde configuratie en het werkt al jaren prima. Tussen boeg- en hekschroefaccu waarbij de hekschroefaccu ook de startaccu is. Op deze accu's zijn geen andere gebruikers aangesloten. Ik heb alleen geen lange kabels op de Cyrix (30cm) maar dat zal niet veel uitmaken zolang je de kabels maar dik genoeg maakt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor Biertje1985 » 05 Okt 2022, 12:17

aadbloem schreef:Ik heb ook een Cyrix in dezelfde configuratie en het werkt al jaren prima. Tussen boeg- en hekschroefaccu waarbij de hekschroefaccu ook de startaccu is. Op deze accu's zijn geen andere gebruikers aangesloten. Ik heb alleen geen lange kabels op de Cyrix (30cm) maar dat zal niet veel uitmaken zolang je de kabels maar dik genoeg maakt.

Heb je enig idee of het relais zichzelf uit/vrij schakelt bij gebruik van boeg/hekschroef/startmotor? In mijn geval is de Cyrix 120A. Wat voor stromen gaan er door je boegschroef/Cyrix?, in mijn geval ongv, 600A dat red de kabel en de Cyrix ook niet. Daarom vraag ik me af of het "intelligente" relais hier wat mee doet? Want met een Victron Argofet heb ik ook weer een extra lader nodig.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor Navigo » 05 Okt 2022, 15:17

HH,

Zie; https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-120-A-NL.pdf

Onderaan op de eerste pagina staat bij welke spanning en tijdsduur hij koppelt of ontkoppelt.
Je spanningsdip is bij gebruik van boegschroef of startmotor dusdanig dat hij vlot ontkoppelt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor Biertje1985 » 09 Okt 2022, 21:10

Bedankt voor de reacties het zit me niet lekker dit systeem, Als de spanning opeens zoveel zakt, al is het een binnen een miliseconde zal er toch kortstondig een grote stroom door de Cyrix-CT gaan lopen, wat de
levensduur van de componenten denk ik niet ten goede komt. In ieder geval heb ik een Argofet besteld, ik maak een schakelaar tussen de lader met stand 1 en stand 2 om de boel te laden (optie 1) of ik laat de Cyrix ct er naast zitten, echter zo geschakeld dat de Cyrix alleen massa maakt als de lader op 240v bij staat/ de motor af staat, dan blijft deze tijdens varend bedrijf altijd open staan. (Optie 2) ik gebruik de boeg en hekschroef toch niet aan de wal, die werkt nu geen eens als het contactslot uit staat, echter kan de motor dan wel draaien want ik heb geen stop magneet maar een kabel.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Cyrix CT icm zeer grote gebruikers

Berichtdoor Amersfow » 10 Okt 2022, 19:59

Cyrix schakelt alleen als het stroomverschil > 1 V (oid) is én de bron ruim boven de 12,6V staat. Kan niet fout gaan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten