Inductie kookplaat op generator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Navigo » 19 Sep 2022, 22:32

HH,

Ik moest even zoeken waar ik het gezien had.
Victron heeft in 2008 een vergelijkingstest gedaan van meerdere generatoren, ook van mastervolt.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/VE_Marine_generator_test_RVA_07-jan-2008.pdf

Wat vooral opvalt is de spanningsdrop bij belasting van de generator, houdt weliswaar keurig zijn toerental.
De AVR is niet instaat om een mooie gelijkmatige spanning af te geven bij wisselende belastingen.

Op basis van de gegevens in de link denk ik dat de aan/uit schakeling van de temperatuurregeling en/of de pulserende werking om overbelasting van de fase te voorkomen de oorzaak is.
Snelle wisselende belasting van de generator werkt ook door op je lagers van de diesel. Lijkt mij niet iets wat je wilt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor FKZ » 20 Sep 2022, 07:55

Ik kook zowel thuis als op de boot met inductie. Ook op de accu's dmv een 3kw omvormer. Zoek in de gebruiksaanwijzing of je de kookplaat op vermogen kan instellen. Bij een aantal kook platen kan je dat doen door de connectie box juist aan te sluiten. Door anders aansluiten krijgt de kookplaat 1,2 of 3 fase en daar mee een vermogens beperking. Bij de 1 pits kook platen op de boot kan ik het max vermogen instellen. Ik heb eerst wel 1 ingesteld op max 1000w en de andere op 1800w van de max 2200w. Zeg maar een klein en een grote pit. In de praktijk gebruik je even veel vermogen om water te koken en dan gaat het vermogen naar 2 tot 400w veel meer dan 1000 watt voor koken gebruik ik niet wel voor bakken dan staat die even op max voor een minuut of 5 even aan bakken en dan gaat het vermogen ook lager. Ik verwacht dat de Generator de wisselende vermogens vraag niet goed aan kan.

Thuis kook ik met een max 12.9KW plaat op een 8.4KW aansluiting (kookgroep) Ik kan de linker en de rechter plaat max aan sturen de middelste en de rechter plaat kan ik niet beide in boost stand zetten. De plaat zorgt zelf vee distributie van het vermogen die hoor ik dan schakelen tussen de platen. Mogelijk ziet de generator dat niet als een constante belasting en gaat dan de AVR varieren. Mogelijk eerst via de omvormer koken en dmv power assist bij victron producten van mastervolt weet ik het niet of die een zelfde functie hebben de generator laten bij leveren. dan zou je het vermogen van de generator dmv de imput op de multi opeen lager niveau kunnen zetten.

Een keramische kookplaat is een heel andere elektrische belasting dan een inductie plaat. Een keramische is een oudewetse Ohmse belasting (weerstand) deze is niet verschillend bij verschil in frequentie . Bij inductie is er sprake van een inductieve belasting die is gevoelig voor verschil in frequentie omdat daar mee het vermogen word bepaald.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Yep » 20 Sep 2022, 09:52

Ik ga weer even terug naar de basis.
Het draaien van een generator gebeurde 'vroeger' meestal vanwege het koken (naast laden natuurlijk).
Op zich een werkend systeem waar ik overigens wel mijn bedenkingen tegen heb.
Ik kan me bv. niet voorstellen dat de generator in dit soort situaties netjes warm gedraaid wordt (kost toch een minuut of 10).
Daarna kwamen de Multi, Quattro en anderen die grotere verbruiken toestaan door aanvulling van walstroom door een omvormer (power assist).

Terug naar jouw situatie.
Je hebt dus eigenlijk nog het oude systeem.
Dat zie je ook aan de relatief grote generator (via power assist ben je met een bruto 5 kW generator meer dan klaar).

Weliswaar kost het wederom centjes maar ik denk dat je beter af bent met een 16A plaat.
Je accu's kunnen het hebben, je bent vrijer in gebruik en je generator vindt het prettiger.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2022, 11:03

Tonny schreef:Hallo allemaal, Ik heb gisteren de keramische plaat vervangen door een ETNA inductie plaat met 2 fasen die op een fase van de Mastervolt 8000 Whisper generator is aangesloten.
Met vriendelijke groeten,Tonny

Begin eens te vertellen hoe het nu echt zit ?
Hoeveel fase gebruikt de kookplaat en hoeveel fase is de generator ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Biertje1985 » 21 Sep 2022, 12:56

Ik doe precies het zelfde, een 1-fase inductieplaat die gemaakt is voor een fornuisgroep ofwel 2 losse groepen totaal vermogen 4600watt. Dit moet je niet verwarren met 2 fasen,
want deze spanningen liggen geen 120graden uit elkaar. Het zijn gewoon 2 groepen ofwel een fornuisgroep. Dit kan prima op een 1-fase generator uiteraard, als deze maar het benodigde vermogen kan leveren.

Bij mij is het hunten van de generator bij de wisselende belasting bijna helemaal weg, door de Victron de pieken eruit te laten halen met (ESS)powerassist, welke setting dat precies
is weet ik niet, in ieder geval heb je naast een Quattro of Multiplus omvormer de Victron USB kabel er voor nodig met een laptop met de benodigde VE.Configure software.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 21 Sep 2022, 14:17

De generator is een fase, de kookplaat heeft twee groepen die samen op de enkele fase van de generator aangesloten zijn, conform de gebruiksaanwijzing. Als ik slechts een fase of groep aansluit zullen er maar twee pitten functioneren.
Laatst gewijzigd door Tonny op 21 Sep 2022, 14:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 21 Sep 2022, 14:43

Bij Mastervolt bestaat er zoiets als "Load on inverter", dit laat toe de belasting via de omvormer te laten lopen terwijl de acculader de accu's oplaad. Zodoende kan de lader ingesteld worden op b.v. max. 6 of 10 A, als de walaansluiting niet meer toelaat en knalt de zekering aan de wal er niet steeds uit als de belasting soms toch hoger is. Dit werkt dus in mijn geval tot 3.500 W. Volgens mij werkt dit alleen met de walstroom en niet met generator.

Intussen heb ik trouwens nog geen enkele inductie kookplaat gevonden die niet pulseert. Overal lees je op forums dat de platen aan/uit schakelen in lagere standen met als antwoord van de leveranciers dat dat normaal is.........
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Wolf1 » 22 Sep 2022, 10:30

Yep schreef:Je hebt dus eigenlijk nog het oude systeem.
Dat zie je ook aan de relatief grote generator (via power assist ben je met een bruto 5 kW generator meer dan klaar).
Weliswaar kost het wederom centjes maar ik denk dat je beter af bent met een 16A plaat.
Je accu's kunnen het hebben, je bent vrijer in gebruik en je generator vindt het prettiger.

Maar je accu's niet
Tonny schreef: Als dat in/uitschakelen van de pitten gelijktijdig gebeurd hebben we dus een probleem want dan wordt het pulserend vermogen wel heel groot. In principe kunnen we pitten samen gebruiken tot 6.000 W (afgezekerd met 25 A) en de generator kan dat met 8kW ook aan. We kunnen dus niet alle pitten gezamenlijk op vol vermogen gebruiken want dat is 7.200 W, maar dat heb ik thuis ook nog nooit gedaan.

In principe, als je de kookplaat af zou zekeren met 32A zou de generator alle platen vol vermogen kunnen voeden !
De temperatuur wordt inderdaad pulserend geregeld en dat zal je best aan de generator horen, maar is volkomen normaal.
Gaat de generator door z'n knieën, dat is voor je gehoor een overtreffende trap van hunten en geeft grote toerental wisselingen (Je regulateur kan het niet meer bij houden), dan hebben we een te groot blind vermogen.
Hoe hoog is de Cosinus Phie van de nu gebruikte kookplaat en bestaan er kookplaten met een hogere C.P. of platen die werken volgens het principe van fase aansnijding ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 25 Sep 2022, 09:44

Ik heb het deze week eens getest. Vanaf stand 7 pulseert de kookplaat niet meer, maar wordt op een andere manier het vermogen van de pitten geregeld. Het aan/uit schakelen van de pitten gebeurd dus ook niet met vol vermogen. Dat is op zich al gunstig natuurlijk. We kunnen 3 pitten op vol vermogen gebruiken, op de huidige zekering van 25 A, die ik ook niet ga verzwaren want dan moeten ook de kabels dikker. Bovendien voedt de generator nog andere gebruikers (acculader en boiler) en zou de gezamenlijke belasting toch weer meer zijn dan 8 kW. We kunnen nu immers ook al op 4 pitten koken maar er maar 3 gelijktijdig op vol vermogen zetten en dan moet er een uit staan. Ook hoor je duidelijk dat als er 3 pitten b.v. op stand 5 staan ze niet alle 3 gezamenlijk aan/uit pulseren. Conclusie: De wisselende belastingen zijn niet erg groot (waarschijnlijk max 50% van de zwaarste pit = 1.200 W. Bovendien geeft de dealer aan dat de generator dit goed aan kan dus gaan we het voorlopig zo laten. Volgende zomer kan ik er nog eens op terug komen als we we wat meer praktijk ervaring hebben. Iedereen bedankt voor zijn input.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Wolf1 » 25 Sep 2022, 11:49

De vraag over de hoogte van de Cosinus Phie, was te moeilijk ?
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten