Inductie kookplaat op generator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 19 Sep 2022, 11:24

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste post.

Wij hebben voor de zomer een tweedehands Aquanaut Beauty 1400 gekocht en hebben daar ca. 10 weken mee gevaren. We hebben een lijst opgesteld met zaken die we willen veranderen/verbeteren. Een van die zaken is de keramische kookplaat vervangen door een inductie kookplaat zoals we thuis ook hebben omdat deze sneller kookt, minder restwarmte produceert en zelf ook minder warm wordt. Ik heb gisteren de keramische plaat vervangen door een ETNA inductie plaat met 2 fasen die op een fase van de Mastervolt 8000 Whisper generator is aangesloten. Nu valt mij op dat indien een kookzone op b.v. 50% vermogen staat de generator steeds meer/minder vermogen moet leveren in een takt van enkele seconden. De kookplaat regelt het vermogen blijkbaar met tijdpulsen zoals dat ook bij veel magnetrons het geval is.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met inductie op de generator en of hierdoor op termijn toch schade aan de generator kan ontstaan?

Met vriendelijke groeten,
Tonny
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2022, 11:34

Welkom op dit forum!

Wel, de keuze voor een 2-groepen (als ik het goed begrijp) kookplaat is in mijn optiek niet de handigste want, vermoedelijk vanwege de te beperkte accucapaciteit, moet je bij elk gebruik generator draaien.
Een 16A inductieplaat van Bosch/Siemens (4 zones) is dan een handiger keuze.

Deze plaat verdeeld de stroom over de pitten die in gebruik zijn maar komt nooit boven 16 tot 20A (instelbaar).
Wellicht kun je dan zelfs koken zonder altijd de generator aan te moeten zetten.

En het klopt, een inductieplaat vraagt wisselende stromen en dat zal je generatorloop beinvloeden.
Schade zal misschien niet snel ontstaan (maar dat weet ik niet zeker) maar je hoort/voelt dat de generator het gewoon niet lekker vindt.

Koken gebeurt hier dus gewoon op de accu's of walstroom en dat gaat al jaren prima (permanente bewoning).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 19 Sep 2022, 12:13

Hallo Yep,

Bedankt voor je antwoord. Het systeem is zo ontworpen dat er alleen gekookt kan worden op de generator, maar dat is geen probleem. Vaak is de walstroom maar 6 A en we liggen ook vaak op plaatsen waar er geen walstroom beschikbaar is. Dus starten we de generator om te koken, die laadt dan ook weer de accu's bij.

Je hoort inderdaad dat de generator pulseert.

Tonny
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor henkvd » 19 Sep 2022, 12:33

Alleen 1 pit op hoogste vermogen zou nog evt mogelijk zijn, probeer je 2 pitten, dan krijg je dat de kookplaat steeds van pit wisselt, zet je 1 pit op een lagere stand, zou het goed kunnen gaan.
Ervan uitgaande dat de generator ruim voldoende vermogen heeft op geen krimp te geven, bij het gebruiken van de kookplaat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 19 Sep 2022, 13:07

De pitten wisselen niet als we er meer dan een aanzetten. Het pulseren gebeurd alleen tijdens minder dan vol vermogen. Of dat dan afwisselend gebeurd met meerdere pitten op half vermogen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Als dat in/uitschakelen van de pitten gelijktijdig gebeurd hebben we dus een probleem want dan wordt het pulserend vermogen wel heel groot. In principe kunnen we pitten samen gebruiken tot 6.000 W (afgezekerd met 25 A) en de generator kan dat met 8kW ook aan. We kunnen dus niet alle pitten gezamenlijk op vol vermogen gebruiken want dat is 7.200 W, maar dat heb ik thuis ook nog nooit gedaan.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor henkvd » 19 Sep 2022, 14:27

vreemd.

normaal is 4 pitten waarvan geen één op het hoogste vermogen staat, normaal werkend.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Navigo » 19 Sep 2022, 14:52

HH,

Is het niet zo dat je generator nu scheef belast.
Een pulserende inductieplaat, in combinatie op 1 fase.

Wat het dus duidelijk hoorbaar maakt..

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2022, 15:38

Tonny schreef:De pitten wisselen niet als we er meer dan een aanzetten. Het pulseren gebeurd alleen tijdens minder dan vol vermogen. Of dat dan afwisselend gebeurd met meerdere pitten op half vermogen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Als dat in/uitschakelen van de pitten gelijktijdig gebeurd hebben we dus een probleem want dan wordt het pulserend vermogen wel heel groot. In principe kunnen we pitten samen gebruiken tot 6.000 W (afgezekerd met 25 A) en de generator kan dat met 8kW ook aan. We kunnen dus niet alle pitten gezamenlijk op vol vermogen gebruiken want dat is 7.200 W, maar dat heb ik thuis ook nog nooit gedaan.


Wat is je accu omvang?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor henkvd » 19 Sep 2022, 16:50

Hangt ook wel heel erg af van de techniek van de kookplaat, zelf een ATAG, oud ding die heel netjes regelt met een inverter, moet er alleen rekening mee houden dat op hoogste vermogen het alleen goed gaat als ik een linker en een rechter deel pak, voor en achter aan dezelfde kant gaat hij schakelen.
Heb je geen inverters, dan schakel je vermogen terug door de pit aan uit te schakelen en regel je met tijd aan / tijd uit het vermogen.

verkeerde kookplaat voor je generator ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Tonny » 19 Sep 2022, 18:29

De generator is volgens mij maar een fase, de keramisch kookplaat werkte ook op een fase (van 25 A). De accu's zijn 4 X 12 V 230 Ah. De omvormer is 3.500 W. Dus heeft geen zin om het hele systeem om te gooien en op de omvormer te gaan koken, dan kun je maximaal twee pitten gebruiken en belast je de accu's enorm. De Keramische kookplaat werkte prima op de generator maar wij vonden het alleen niet comfortabel koken, het duurt te lang voordat de pannen warm zijn.

Dat het vermogen door tijdpulsen geregeld wordt en niet door minder vermogen te creëren was mij niet bekend, thuis merk je daar immers niets van.

Inmiddels heb ik van Navex Elektro (Mastervolt Dealer) te horen gekregen dat het voor de generator niets uit zou mogen maken.......... Ik ga morgen nog eens even een paar dingen proberen met verschillende pitten aan en in verschillende standen.

Weet iemand welk merk inductie kookplaten wel met minder/meer vermogen en niet met tijdpulsen werken? Deze zullen dan waarschijnlijk een stuk duurder zijn?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten