Inductie kookplaat op generator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Het Sluizenfront » 25 Sep 2022, 12:42

Toen wij zo'n 25 jaar geleden onze inductiekookplaat aanschafte, heb ik me enigszins in de werking van het apparaat verdiept.
Een paar dingen die ik daar toen heb opgestoken kunnen hier wellicht wat toevoegen aan de discussie.
In een vierplaats inductiekookplaat zitten meestal 2 "generatoren" voor het genereren van de hoge frequenties die de inductiespoelen vragen.
Elke generator stuurt 2 spoelen/verwarmingsvlakken aan. Die generator is zo ontworpen dat hij bij vollast rond de 16A opgenomen vermogen heeft, het max. voor 1 huisgroep. Daarom wordt de kookplaat ook op 2 groepen aangesloten middels een Perilex-stekker. (bij voorkeur worden de afzonderlijke groepen van verschillende fases afgenomen om het net gelijkmatiger te belasten.)
De 2 kookzones die door die generator worden aangestuurd hebben gezamenlijk meestal een hogere capaciteit (bijv. elk 2000W. elk). Daarom zal de regel-elektronica bij een te hoge totaalvraag, een of allebei de kookvlakken knijpen.
Bij lage instelling zal de spoel oscillerend worden aangestuurd wat een tikkend geluid veroorzaakt. Bij hoge instellingen gebeurt dat ook maar zo snel dat het niet meer als een tikkend geluid wordt ervaren maar meer als een brom/zoem/fluit geluid, afhankelijk van het soort pan (metaal) zich op de kookzone bevindt.
Tot zo ver deze lezing! ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Kwokko » 25 Sep 2022, 13:13

Wolf1 schreef:De vraag over de hoogte van de Cosinus Phie, was te moeilijk ?
Wolf1

Als jij het wel weet ,waarom zou een ander het dan nog uit moeten rekenen?
O ja , die e achter Phi ,kun je er wel achter vandaan halen hoor?
Het is Cos phi en geen Cos Phie
Kwokko
 

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2022, 19:58

Kwokko schreef:Als jij het wel weet ,waarom zou een ander het dan nog uit moeten rekenen?
O ja , die e achter Phi ,kun je er wel achter vandaan halen hoor?
Het is Cos phi en geen Cos Phie

Kwakko, bedankt voor de taalkundige correcte. Je antwoord laat ook duidelijk zien dat jij, van deze materie geen barst begrijpt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Biertje1985 » 05 Okt 2022, 13:07

Een inductieplaat heeft een PF van ongeveer 1. Dus ik begrijp niet waar die Cos Phi vandaan komt die is niet belangrijk in dit verhaal.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Wolf1 » 28 Nov 2022, 14:35

Biertje1985 schreef:Een inductieplaat heeft een PF van ongeveer 1. Dus ik begrijp niet waar die Cos Phi vandaan komt die is niet belangrijk in dit verhaal.

Sorry, even over het hoofd gezien vandaar een beetje late reactie.
Een inductie kookplaat is een inductieve belasting
Dit soort belas­tingen veroor­zaken dat de stroom I na-ijlt op de span­ning U en de cos phi kleiner is dan 1. Dit heeft een directe invloed op het vermogen dat zich opdeelt in een werke­lijk, een reac­tief vermogen en een schijn­baar opge­nomen vermogen. Als er een hoog blind­ver­mogen in een installatie is zal de stroom onnodig hoog zijn. En een kleine generator hier moeite mee hebben.
Daar kwam de vraag vandaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Biertje1985 » 01 Jun 2023, 08:45

Wolf1 volgens mij hoor je een belletje rinkelen maar weet je niet waar de klepel hangt, want uit onderzoek is gebleken :
Zie:
Evaluation by EPRI (CEC 2014) found the current harmonics of induction cooking technology to be relatively low, below 6% THD (of current) for all load levels. In addition, power factor was measured at 0.98 and above. This performance is unlike that of switching power supplies, which draw current in large spikes. Although induction cooking makes use of high-frequency switching power electronics, these devices do not naturally exhibit poor power factor like switch-mode power supplies because their voltage is unregulated. Rather, power flow is controlled by varying the switching frequency of the resonant converter driving the magnetic coil.

Het probleem is van andere aard, dat een genset een bepaald vermogen kan leveren hoeft niet te betekenen dat er een hoog vermogen kortstondig aan en uit geschakeld kan worden,
dat is wat het pendelen veroorzaakt, de AVR of slechter nog capacitor gestuurde genset kan het regelen niet meer bijbenen. Ik moet zeggen nu alles via de Victron loopt, dat die met de juiste instellingen het grootste deel van de pendeling weghaald. Ik heb een 3HM35 motor die veel koppel heeft op 1500RPM aan een relatief lichte 7.5kva genset hangen en dat gaat prima. Ik heb hier aan boord proefondervindelijk onderzoek gedaan.

Ook zijn er grote verschillen tussen inductieplaat aansturingen, de ene plaat is vriendelijker voor het net dan de andere in het bij en af schakelen. De Wirlpool plaat van 4.6kw aan boord mag ik gelukkig vrij vriendelijk noemen in het schakelen tov een 3kw losse plaat die we ook nog hebben.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Inductie kookplaat op generator

Berichtdoor Biertje1985 » 02 Jun 2023, 13:54

Biertje1985 schreef:Wolf1 volgens mij hoor je een belletje rinkelen maar weet je niet waar de klepel hangt, want uit onderzoek is gebleken :
Zie:
Evaluation by EPRI (CEC 2014) found the current harmonics of induction cooking technology to be relatively low, below 6% THD (of current) for all load levels. In addition, power factor was measured at 0.98 and above. This performance is unlike that of switching power supplies, which draw current in large spikes. Although induction cooking makes use of high-frequency switching power electronics, these devices do not naturally exhibit poor power factor like switch-mode power supplies because their voltage is unregulated. Rather, power flow is controlled by varying the switching frequency of the resonant converter driving the magnetic coil.

Het probleem is van andere aard, dat een genset een bepaald vermogen kan leveren hoeft niet te betekenen dat er een hoog vermogen kortstondig aan en uit geschakeld kan worden,
dat is wat het pendelen veroorzaakt, de AVR of slechter nog capacitor gestuurde genset kan het regelen niet meer bijbenen. Ik moet zeggen nu alles via de Victron loopt, dat die met de juiste instellingen het grootste deel van de pendeling weghaald. Ik heb een 3HM35 motor die veel koppel heeft op 1500RPM aan een relatief lichte 7.5kva genset hangen en dat gaat prima. Ik heb hier aan boord proefondervindelijk onderzoek gedaan.

Ook zijn er grote verschillen tussen inductieplaat aansturingen, de ene plaat is vriendelijker voor het net dan de andere in het bij en af schakelen. De Wirlpool plaat van 4.6kw aan boord mag ik gelukkig vrij vriendelijk noemen in het schakelen tov een 3kw losse plaat die we ook nog hebben.

Om nog even aan te vullen er zijn ook inductieplaten met een SCR regeling en die werken proportioneel, geen ervaring mee dus die laat ik buiten beschouwing.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten