scheidingstrafo doorverbinden walaarde

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

scheidingstrafo doorverbinden walaarde

Berichtdoor jkb » 16 Sep 2022, 17:56

Ik heb een dubbel geïsoleerde scheidingstrafo in rubber/bakelietenkast. Met een 2 polig aansluitsnoer zonder randaarde.
De walaarde loopt normaal tot de scheidingstrafo. Hooguit verbinden met de weekijzerkern. Dus niet naar de boot-aarde. Oké. Er wordt geadviseerd -als de boot uit het water is- de walaarde wel met de boot te verbinden. Zo ook in de Victron scheidingstrafo's. Maar wat is de reden daarvan? Normaal heb je na de scheidingstrafo de nul met de scheepsaarde verbonden en een aardlekschakelaar tussen gebouwd. Dan is het veilig. Uit het water blijft dat toch veilig?

Maar: nu heb ik een dubbel geïsoleerde scheidingstrafo (ringkern). De wal aarde komt daar normaal niet eens binnen. Nu zou ik de kern toch wel kunnen aarden (doen??). Kan nut hebben als er sluiting in de wikkelingen komt naar de kern. Andere sluitingen in de wikkelingen vang je daar niet mee op.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo doorverbinden walaarde

Berichtdoor henkvd » 16 Sep 2022, 19:14

Maar: nu heb ik een dubbel geïsoleerde scheidingstrafo (ringkern). De wal aarde komt daar normaal niet eens binnen. Nu zou ik de kern toch wel kunnen aarden (doen??). Kan nut hebben als er sluiting in de wikkelingen komt naar de kern. Andere sluitingen in de wikkelingen vang je daar niet mee op.
Mvg Jan


Hier doe je in het water verder niets mee, de binnen komende walaarde zit nergens aan de ringkern trafo, die heeft ook geen metalen blote delen zoals een gewone trafo, is het kastje van staal dat maak je de aarde daar aan vast, zo niet dan houd de wal aarde daar gewoon op, tot je de wal op gaat dan maak je de wal aarde vast aan scheeps aarde.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: scheidingstrafo doorverbinden walaarde

Berichtdoor ErikHa » 16 Sep 2022, 20:58

De installatie achter de trafo is veilig, met of zonder de jumper tussen wal en scheepsaarde, hij moet er alleen in om de laatste schakel veilig te maken, de kabel tussen wal en schip tot de primaire kant van de trafo, anders zou bij beschadiging van de walstroom kabel een onveilige situatie kunnen ontstaan.

Dat komt er op neer dat als je op de grond naast de boot staat en deze vast pakt en de fase zou door een beschadiging van de kabel aan boord aan het schip liggen, geen opsodemieter krijgt bij aan raken van de boot.


Quote van Henk van een jaar of 2 geleden ;) .

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten