electra 24Vdc en scheidingstrafo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

electra 24Vdc en scheidingstrafo

Berichtdoor Navigo » 11 Sep 2022, 12:33

HH,

Een aantal vraagjes met betrekking tot electra;

In een rijkswaterstaatvlet zit een verouderd en niet betrouwbaar electrisch systeem, er wordt dus het één en ander vernieuwd.
Vandaar een aantal vragen.

Is er een noodzaak om in een 24Vdc systeem, waarbij de min niet aan het schip ligt, een dubbelpolige zekering te gebruiken of mag dit ook een 1polige+nul zijn?
-Volgens mij kan het een 1polige+nul zijn, de plus is dan afgezekerd, dit lijkt mij afdoende.

Kun je hiervoor de zekering automaten gebruiken zoals in de "thuissituatie" of?
-Volgens mij zal er hoogstens een verschil zijn in de vlamboog bij aanspreken van de automaat, of zie ik iets over het hoofd?
Waarom de automaten en niet steekzekeringen, er is voldoende ruimte en het lijkt me overzichtelijker.

-Heeft het nut om de "aardfout" detectie te herstellen en in "gebruik te houden" of?
De kans op een "aardfout" in een goed uitgelegd systeem lijkt me niet of nauwelijks voor te komen. Een periodieke controle met multimeter lijkt me genoeg?

In het 220volt systeem kom een scheidingstrafo, waarna er een aardlek automaat wordt geplaatst.
In de scheidingstrafo wordt met een jumper de nul aan aarde gelegd.
Is het nog noodzakelijk om tussen de aansluitingen(uitgaande kant) van de scheidingstrafo en aardlek alsnog de aarde en nul aan elkaar te leggen, of volstaat de jumper.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: electra 24Vdc en scheidingstrafo

Berichtdoor ErikHa » 11 Sep 2022, 14:46

Navigo schreef:HH,
Is er een noodzaak om in een 24Vdc systeem, waarbij de min niet aan het schip ligt, een dubbelpolige zekering te gebruiken of mag dit ook een 1polige+nul zijn?
-Volgens mij kan het een 1polige+nul zijn, de plus is dan afgezekerd, dit lijkt mij afdoende.


Een zekering of automaat in de plus volstaat. 1-polig + nul kennen we niet in een DC systeem, dat zijn termen voor een wisselspanningsnet.

Navigo schreef:Kun je hiervoor de zekering automaten gebruiken zoals in de "thuissituatie" of?

Automaten of zekeringen is jou keuze. Als je voor automaten gaat (1-polig of 2-polig) kies er dan 1 die geschikt is voor DC, de nominale belasting en de te verwachten kortsluitstroom. De automaatjes voor thuis zijn niet zonder meer geschikt voor DC, kijk daarvoor in de datasheet.

Navigo schreef:-Heeft het nut om de "aardfout" detectie te herstellen en in "gebruik te houden" of?
De kans op een "aardfout" in een goed uitgelegd systeem lijkt me niet of nauwelijks voor te komen. Een periodieke controle met multimeter lijkt me genoeg?


Heb je het nu over aardfoutdetectie in het DC of AC systeem? In de elektra leg je normaal gesproken een systeem aan dat hufter- en foolproof is. Periodieke controles zijn niet hufter- en foolproof.

Navigo schreef:In het 220volt systeem kom een scheidingstrafo, waarna er een aardlek automaat wordt geplaatst.
In de scheidingstrafo wordt met een jumper de nul aan aarde gelegd.
Is het nog noodzakelijk om tussen de aansluitingen(uitgaande kant) van de scheidingstrafo en aardlek alsnog de aarde en nul aan elkaar te leggen, of volstaat de jumper.


Geen idee welk type scheidingstrafo je hebt, mijn kristallen bol is weer eens kapot. Heb je een datasheet of manual van de trafo?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: electra 24Vdc en scheidingstrafo

Berichtdoor Navigo » 11 Sep 2022, 16:43

HH,

Dat er in een dc systeem geen nul bestaat, dat snap ik ik, maar het staat eenmaal zo vermeld in de benaming van een zekeringautomaat(zoals in een thuissituatie.
Dus heb ik het ook zo voor de duidelijkheid benoemd.
Maw de min schakelt dan mee.

In de datasheets had ik ook al zitten neuzen, maar ik zag nu niet direct, behoudens de flamboog een reden waarom niet. Ondertussen me er even verder in verdiept.
Vlamboog en vooral de "aanspreektijd" zijn het grote verschil tussen ac en dc uitvoeringen, waarbij sommige uitvoerinegn geschikt zijn voor beide.

Ik zie inderdaad een niet volledig verhaal mbt de aardfout, het gaat hier om wel of geen detectie(in welke vorm dan ook) in het 24Vdc systeem.

Ik dacht dat het merk niet zo uitmaakt? Inwendig wordt namelijk door een jumper de nul aan aarde gelegd. Voor de duidelijkheid het gaat om de ITR3600 van Victron.
Heeft het dus nut om ondanks dat dit in de unit zelf wordt gedaan, het later met een fysieke draad op de klemstrook(uitgaande kant)tussen aarde en nul)nogmaals uit te voeren.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: electra 24Vdc en scheidingstrafo

Berichtdoor ErikHa » 11 Sep 2022, 18:38

Ik geloof niet dat ik het beter kan uitleggen dan in dit documentje staat; https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -ES-IT.pdf

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: electra 24Vdc en scheidingstrafo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Sep 2022, 21:12

Navigo schreef:Dat er in een dc systeem geen nul bestaat, dat snap ik ik,

Zoals een engelse politicus eens zei: I think there is room for disagreement

DC kent wel degelijk "NUL", wordt veel toegepast in elektronica, met name computers.

Neem 2 voedingen (accu, trafo met gelijkrichter) en knop de + van de ene aan de - van de andere.

Dan heb je + #V en - #V tov de 0
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten