Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen
Geplaatst: 09 Aug 2022, 19:25
Kan ik helemaal beamen
Vriendelijke groet
Vriendelijke groet
Wolf1 schreef:Wat een boer niet kent dat vret ie nie !
Gr. Wolf1
Ivoisrood schreef:Vrachtschip of niet maar lijkt me ideaal om de boegschroef te kunnen doseren, scheelt sowieso een hoop herrie want bij goed manoeuvreren zelden het volle vermogen nodig.
R.C.Grootveld schreef:Je legt de vinger op de zere plek: Bij goed manoeuvreren heb je die boegschroef bijna niet nodig
Dus waarom investeren in iets wat je maar een paar seconden gebruikt?
Zeker, dat ding maakt een tering herrie, maar om er nu geld in te gaan stoppen voor die paar klappen die je met dat ding geeft.
Dan weet ik wel betere investeringen in mijn boot te bedenken.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik denk dat als ik de totale draaitijd van mijn boegschroef per vaardag op zou tellen ik amper aan één minuut kom
Wolf1 schreef:Het gebruik is zeer sterk afhankelijk van vaargebied en weersomstandig heden, daar kun je dan gelijk uit concluderen dat een aan te passen vermogen een logisch gevolg is !
Het instelbaar vermogen legt ook een veel kleinere belasting op de accu's.
De kleinere belasting vergroot de continuïteit van de motor enorm, van seconden naar minuten.
Dit geeft ook de mogelijkheid in combinatie met een accuconditie meter de boegschroef op de capaciteit van de dynamo te laten werken.
En dit maakt het alleen varen weer een stuk eenvoudiger, je kan je schip tegen de wal gedrukt houden en dan je touwwerk verzorgen.
RC. ik heb ook nog leuke Hydraulische telescoop sputpalen in de aanbieding, heb je, je boegschroef nog minder nodig, 2.5m onder het schip en ingebouwd onder het gangboord !
Gr. Wolf
elrenegado schreef:Maar 1400 euros per schroef vind ik toch serieus geld voor het ombouwen van de aansturen van aan/uit naar proportioneel.
Zijn daar nog andere oplossingen voor ?
R.C.Grootveld schreef:Wat is het voordeel van 'proportioneel aansturen'?
Bij een vrachtschip kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen, maar bij een gemiddelde motorkruiser van (pak hem beet) 12 meter?
Is dat nu echt de investering waard?