Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor helenakruiser » 09 Aug 2022, 19:25

Kan ik helemaal beamen

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2022, 21:51

Wolf1 schreef:Wat een boer niet kent dat vret ie nie !
Gr. Wolf1

Los van het feit dat ik geen boer ben: Daarom verwacht ik van een ober dat hij/zij mij kan vertellen wat een menu inhoudt en waarom ik nu juist dat gerecht zou moeten kiezen.

Dus ik beschouw jou nu als ober en mag jij mij vertellen wat de de toegevoegde waarde van proportionele besturing van een boegschroef is :-D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor chaea » 09 Aug 2022, 22:03

@rc, je krijgt zelfs een uitnodiging om bij de chefkok in de keuken te komen kijken. Is toch veel beter dan een ober.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor Ivoisrood » 09 Aug 2022, 22:12

Vrachtschip of niet maar lijkt me ideaal om de boegschroef te kunnen doseren, scheelt sowieso een hoop herrie want bij goed manoeuvreren zelden het volle vermogen nodig.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2022, 10:51

Ivoisrood schreef:Vrachtschip of niet maar lijkt me ideaal om de boegschroef te kunnen doseren, scheelt sowieso een hoop herrie want bij goed manoeuvreren zelden het volle vermogen nodig.

Je legt de vinger op de zere plek: Bij goed manoeuvreren heb je die boegschroef bijna niet nodig
Dus waarom investeren in iets wat je maar een paar seconden gebruikt?

Zeker, dat ding maakt een tering herrie, maar om er nu geld in te gaan stoppen voor die paar klappen die je met dat ding geeft.
Dan weet ik wel betere investeringen in mijn boot te bedenken.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik denk dat als ik de totale draaitijd van mijn boegschroef per vaardag op zou tellen ik amper aan één minuut kom
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor Wolf1 » 10 Aug 2022, 16:23

R.C.Grootveld schreef:Je legt de vinger op de zere plek: Bij goed manoeuvreren heb je die boegschroef bijna niet nodig
Dus waarom investeren in iets wat je maar een paar seconden gebruikt?

Zeker, dat ding maakt een tering herrie, maar om er nu geld in te gaan stoppen voor die paar klappen die je met dat ding geeft.
Dan weet ik wel betere investeringen in mijn boot te bedenken.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik denk dat als ik de totale draaitijd van mijn boegschroef per vaardag op zou tellen ik amper aan één minuut kom

Het gebruik is zeer sterk afhankelijk van vaargebied en weersomstandig heden, daar kun je dan gelijk uit concluderen dat een aan te passen vermogen een logisch gevolg is !
Het instelbaar vermogen legt ook een veel kleinere belasting op de accu's.
De kleinere belasting vergroot de continuïteit van de motor enorm, van seconden naar minuten.
Dit geeft ook de mogelijkheid in combinatie met een accuconditie meter de boegschroef op de capaciteit van de dynamo te laten werken.
En dit maakt het alleen varen weer een stuk eenvoudiger, je kan je schip tegen de wal gedrukt houden en dan je touwwerk verzorgen.
RC. ik heb ook nog leuke Hydraulische telescoop sputpalen in de aanbieding, heb je, je boegschroef nog minder nodig, 2.5m onder het schip en ingebouwd onder het gangboord !
Gr. Wolf
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2022, 23:33

Wolf1 schreef:Het gebruik is zeer sterk afhankelijk van vaargebied en weersomstandig heden, daar kun je dan gelijk uit concluderen dat een aan te passen vermogen een logisch gevolg is !
Het instelbaar vermogen legt ook een veel kleinere belasting op de accu's.
De kleinere belasting vergroot de continuïteit van de motor enorm, van seconden naar minuten.
Dit geeft ook de mogelijkheid in combinatie met een accuconditie meter de boegschroef op de capaciteit van de dynamo te laten werken.
En dit maakt het alleen varen weer een stuk eenvoudiger, je kan je schip tegen de wal gedrukt houden en dan je touwwerk verzorgen.
RC. ik heb ook nog leuke Hydraulische telescoop sputpalen in de aanbieding, heb je, je boegschroef nog minder nodig, 2.5m onder het schip en ingebouwd onder het gangboord !
Gr. Wolf

OK, helder; dank voor de uitleg.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor jkb » 11 Aug 2022, 08:59

Grappig om te zien dat telkens als iemand een technische vraag stelt over een boegschroef er ook reacties over de vereiste vaar- en manouvreerkwaliteiten van de schipper komen. Die mensen hebben nooooit een probleem bij het aanleggen?? Gemak dient de mens toch? Waarom zouden ze eigenlijk geen boeg - en hekschroef in de autos bouwen? Juist: ook met veel wind makkelijk parkeren. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor Wolf1 » 11 Aug 2022, 09:56

elrenegado schreef:Maar 1400 euros per schroef vind ik toch serieus geld voor het ombouwen van de aansturen van aan/uit naar proportioneel.
Zijn daar nog andere oplossingen voor ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor Rob Art » 13 Aug 2022, 00:12

R.C.Grootveld schreef:Wat is het voordeel van 'proportioneel aansturen'?
Bij een vrachtschip kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen, maar bij een gemiddelde motorkruiser van (pak hem beet) 12 meter?

Is dat nu echt de investering waard?

Hoi Rob,

Ik heb zelf een Cupa CP 90 boegschroef proportioneel geregeld (zelf aangepast), ik kan je vertellen, er gaat een wereld voor je open.
Je hebt een flinke geluids reducering, ik kom nagenoeg niet boven de 20% aansturing uit, dan hoor je hem ook nagenoeg niet. Tuurlijk als er meer wind staat heb je ff wat meer vermogen nodig en dan begin je hem wel te horen.
Ik moet wel zeggen, een Cupa CP 90 op een Barkas 1100 is ook geen kleintje natuurlijk.

Het is wel een prijzig systeem wat ik heb, een Sevcon regelaar i.c.m. een proportionele joystick (binnen en buiten), maar erg betrouwbaar en erg lief voor je accu's en omkeer relais.
Je schakelt nooit onder belasting en het vermogen word ook rustig opgebouwd, vinden je accu's weer fijn.
Denk dat ik mag zeggen dat ik aardig kan varen, maar met de proportionele boegschroef is het wel zo makkelijk om ook in de krapste plekjes te manoeuvreren, zonder al te veel herrie. Leuke is ook dat men komt vragen hoe je dat doet omdat ze niks horen :lol:
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten