4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jul 2022, 11:05

Vaar zelf met 11m zonder gebruik van walstroom, in volle tevredenheid met 5280W.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor funnyric » 04 Jul 2022, 17:25

Toch nog een vraagje.

Zelf denk ik dat mijn leef accu's defect zijn maar wil het toch zeker weten.

Ik heb 4 x Universal Power semitractie UPA12-100 12V 100 Ah gekocht in 2020 die paralel gekoppeld zijn. Deze accu's zitten nu 2 jaar op de boot en kunnen maar maximaal 50% ontladen. Volgens de leverancier heb ik theoretisch 328 AH nodig en mijn accu's kunnen dus maar 200AH (50% ontlading). Het valt op dat als ik een dagje stil heb gelegen (genieten) dat voordat ik ga slapen de Victron Batterij Monitor BMV-712 Smart 80% aangeeft. Als ik de volgende dag wakker wordt zie ik de stroom van 12,5 naar 7,5 volt heen en weer gaan. Wel blijft de perecentage hoog staan (70%).

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpend heb uitgelegd. Klopt het dat de accu's dan defect zijn?

Mvg,
Eric
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor Beemer » 04 Jul 2022, 17:39

Dankzij 2 stuks zonnepanelen (totaal 640 WP), een Victron MPPT regelaar 100/30 en een goed accu-conditiemeter lig ik nooit aan de walstroom (ook niet in thuishaven). Ook bij slecht weer voldoende stroom, bij mooi weer zou ik volop kunnen 'terugleveren' :lol: :lol: . Huishoud-accuset: 2 x Zenith AGM Deep cycle accu 260 ampere 12 volt (al ca 12 jaar oud). Accu's komen zelden onder de 60% lading.
Stroomverbruik is niet gering: grote standaard huishoud-koelkast via 12-230v omvormer, stofzuiger van 1600 watt, koffie-apparaat, boordcomputer, dekwaspomp, tv’s, ventilators, haardroger etc.
Koken en warmwater voor douchen e.d. gebeurt al 25 jaar op dat ‘heel gevaarlijke gas’, wees gerust is goed aangelegd.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor Beemer » 04 Jul 2022, 18:09

funnyric schreef:........ zie ik de stroom van 12,5 naar 7,5 volt heen en weer gaan. Wel blijft de percentage hoog staan (70%). .........Klopt het dat de accu's dan defect zijn?....

"Accu's dan defect", dat weet ik niet. Testen met accu-tester.
Maar ik heb meer vragen bij de meetresultaten van je accu-conditiemeter. Bij een SPANNING van 7,5 volt is je accu(-set) hardstikke plat en kan de meter dus nooit 70% aangeven. :o :o.
Is de meter juist aangesloten? Juist geprogrammeerd?
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor funnyric » 04 Jul 2022, 18:17

[/quote]
"Accu's dan defect", dat weet ik niet. Testen met accu-tester.
Maar ik heb meer vragen bij de meetresultaten van je accu-conditiemeter. Bij een SPANNING van 7,5 volt is je accu(-set) hardstikke plat en kan de meter dus nooit 70% aangeven. :o :o. Is de meter juist aangesloten? Juist geprogrammeerd?[/quote]

Dat de spanning zakt is werkelijk een seconde of 2 dan schiet hij weer naar 12 volt. Dat is te snel om de percentage te laten zakken neem ik aan. Meter is juist aangesloten en ingesteld.
De omvormer Victron geeft aan dat de spanning te laag is en het rode lampje knippert. Excuses voor het woord stroom dat had inderdaad spanning moeten zijn.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor Beemer » 04 Jul 2022, 18:38

funnyric schreef:Dat de spanning zakt is werkelijk een seconde of 2 dan schiet hij weer naar 12 volt. Dat is te snel om de percentage te laten zakken neem ik aan.

Waarschijnlijk heb je gedurende die "seconde of 2" een incidentele grote stroomafname waardoor die spanning even wegvalt. Maar naar 7 volt is wel heel extreem, bij jouw accu-pakket, denk je dan aan stroom afname van ver boven de 100 Amp.
Moeilijk om op je afstand hier te helpen. Vooral als je aangeeft een spanning van 7 volt te hebben en dit dan weer nuanceert met "dat is maar voor 2 seconden". Geef dit dan direct aan!
Overigens is 12,0 volt een dode accu en zou je acciconditiemeter ook een percentage van ver onder de 50% moet geven.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: 4 x 6 volt accu's of 2 x 12 volt accu's ?

Berichtdoor funnyric » 04 Jul 2022, 18:47

Beemer schreef:Waarschijnlijk heb je gedurende die "seconde of 2" een incidentele grote stroomafname waardoor die spanning even wegvalt. Maar naar 7 volt is wel heel extreem, bij jouw accu-pakket, denk je dan aan stroom afname van ver boven de 100 Amp.
Moeilijk om op je afstand hier te helpen. Vooral als je aangeeft een spanning van 7 volt te hebben en dit dan weer nuanceert met "dat is maar voor 2 seconden". Geef dit dan direct aan!
Overigens is 12,0 volt een dode accu en zou je acciconditiemeter ook een percentage van ver onder de 50% moet geven.


Excuses dat ik dat niet gelijk aangaf.

Fijne avond.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten