Probleem met MPPT of Multiplus ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2022, 14:19

Steve,

Wat is die haven van jullie belachelijk duur geworden.....ik was er onlangs en schrok me rot maar dat terzijde.
De product sticker zit op de zijkant van de koelribben, niet achterop, het product nummer is niet via de app uit te lezen.
Ik kan het wel adhv het serienummer opzoeken.

De MPPT:

De SCC01..... is de eerste serie BlueSolar MPPT's deze serie krijgt zijn voeding vanaf de zonnepaneel kant.
M.a.w. 's nachts (of met losgenomen panelen) doet hij niets en kun je hem ook niet (via een dongle) benaderen.
De dongle was er namelijk in die tijd nog helemaal niet.
De SCC02...... is de huidige serie die zijn voeding vanaf de batterij zijde krijgt, dit type werkt dus wel met losgenomen panelen en een dongle (als er geen zon is)

Wat gebeurt er nu bij jou aan boord:
Je MPPT krijgt geen juiste referentiespanning binnen omdat hij in tegenstelling tot wat voorgeschreven wordt niet direct aan de batterij zit.
Waarschijnlijk staan alle spanningen bij de Multi en MPPT nog op de standaard waarden, als de MPPT nu "meet" dat hij zijn absorptie spanning heeft bereikt schakelt hij over naar float en suppleert wat er nodig is.
Maarrrr, er is niets nodig aangezien de Multi al aan het suppleren is.
En wat de MPPT niet weet is dat hij niet verantwoordelijk is voor de absorptiespanning in het systeem.

Door bij een SCC01... type MPPT de panelen los te nemen reset je de regelaar (omdat geen spanning) na het weer aansluiten start de regelaar dus een nieuwe laadcyclus.
Hij doet een meting van de initiële spanning en past daar zijn programma op aan (predictive curve) bij een spanning die overeen komt met de spanning die hij zelf als float spanning heeft staan zal hij of hééél kort in Bulk beginnen maar meestal gewoon in absorptie met bijbehorende spanning.
Omdat hij bij het opstarten al een float niveau heeft gemeten zal de absorptietijd tot een minimum beperkt zijn en schakelt de MPPT weer vlot door naar float, en omdat de Multi ook al op dat niveau zat zakt de stroom volledig weg naar 0

Bovenstaande kun je precies volgen via de app.
Je kunt dit effect iets "dempen" door de aansluiting rechtstreeks op de accu te zetten maar je ontkomt er in een dergelijke setting niet aan.
Wat je kunt doen is als volgt:
Verlaag de absorptiespanning en float spanning van de Multi met 0,2V en verhoog de spanningen op de MPPT met 0,2V.
Nu zal er meer prioriteit gegeven worden aan spanning komende van de MPPT (met de bijbehorende stroom)
Als je een GX device hebt (Cerbo, Color Control) met hieraan een BMV of Smartshunt gekoppeld kun je het ook nog op een mooiere manier laten lopen.
(te lang verhaal voor het forum)
Besluit je zoals YEP te gaan voor een volledige managed lithium batterij dan gaat het nog mooier, dan kun je 100% gebruik maken van de duurzame energie via het mechanisme wat we DVCC noemen.

@Yep, zonder DMC kun je deze instelling ook maken hoor (via VRM of lokaal remote console)
Yep schreef:Mooi dat Aquanaut weer online is.

(in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor Yep » 02 Jun 2022, 15:02

Ik doe even mee.
Klopt, met een verschil te maken in laadspanning tussen Multi en MPPT kun je wat oplossen.

Punt in de praktijk is dat je verschillend omgaat met walstroom.
Gestel dat deze geheel vrij of inbegrepen is, dan kies je al snel ervoor om even op te toppen, dat vinden de meeste accu's erg fijn.

Maar als je een berg muntjes in een automaat moet gooien, dan wil je graag SOC ruimte voor de zon en zo min mogelijk walstroom genieten.
Dan is het handig om eerst de laadfunctie uit te schakelen en zelfs uiteindelijk de gehele walstroom.
Ik heb het bij veel zon ook meegemaakt dat zelfs dat niet voldoende was hetgeen mij er toe noopte de boiler elektrisch te verwarmen, dan kan de CV uitblijven.

Samengevat, na heel veel knutselen met alle mogelijkheden ben ik overgestapt op maueel control.
Een kleine moeite maar ik pak wel elk straaltje zon, sowieso bij munt- en kaartautomaten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 02 Jun 2022, 16:15

Nu ik de foto van de avatar zie, heb ik je zien liggen.
Je lag langs de steiger bij het havenkantoor toch ?
dan heb je waarschijnlijk kennis gemaakt met mn dochtertje, die had het erover dat op die boot een meisje zat... of heb ik de verkeerde gezien ?

Prijzen geen idee, ik hoef nooit passanten tarief te betalen daar, en me vrouw betaald de factuur voor de ligplaats. die is wel omhoog gegaan, maarja, er zijn ook wat vierkante meters bijgekomen :D

Terug naar de MPPT.... dat is op zeker een 01... (ik zie dat die overigens nog volop verkocht word)
Vond het namelijk al vreemd dat er niets gebeurde toen ik de accu weer aansloot, en schrok enigzins toen hij wel aanging bij insteken PV.

Onthoud hij dan wel zijn instellingen als hij uitschakelt snachts ? mag aannemen van wel toch ?

Maargoed,
tot zover volg ik je verhaal waarom hij uitschakelt als de multi aangaat.
Ik zal morgen dat eens aanpassen met 0.2
kan je die multi via dipswitches zo klein bijstellen dan ??

Maar waarom gaat hij dan niet weer opnieuw "aan" als de walstroom eraf is, de multi aanstaat om 2 koelkasten van stroom te voorzien, en alle lampen branden ?

Bij m'n vroegere pv's op andere boten zag je dan gelijk weer stroom komen vanaf de panelen.

Het overigens niet mijn doel overal aan walstroom te gaan hangen, die 990ah capaciteit moet toch voldoende zijn om 2 nachtjes zonder laden te kunnen.... mits het paneel het goed doet natuurlijk.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 03 Jun 2022, 09:35

Probleem gevonden !!!

Er zat een zekeringblok tussen de mppt en accu.
ik ga net onder de vloer zitten, had inverter op On gezet, Current op 0 zodat ik goed verbruik heb uit de accuset doordat er 2 koelkasten gevoed moeten worden.
geen opbrengst op solar.
Voltage verhoogt.... voila, opbrengst... maar met veel te hoge instellingen.
Dus ik meet voltage op ingaande kant zelering en massa, en de uitgaande kant.... zit daar exact 1 volt verschil tussen :o

Ja logisch dat die mppt niks deed.... die kreeg verkeerde info.
Zekeringblok er even tussenuit voor de test en voila, alles werkt zoals het zou moeten.

Nu maar even kijken of ik nog ergens een goed zekeringblok heb met anl of mega zekering i.p.v. die oversized steekzekering.

Snap niet dat me dit woensdag niet opgevallen is.. maar toen heb ik ook niet beide zijdes van de zekering gemeten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor aquanaut » 03 Jun 2022, 11:43

Steve,

Als de referentiespanning lager ligt als de werkelijke accuspanning gaat het mis, vandaar de koppeling rechtstreek op de accu.
Als het zelfs een volt is wordt het hierboven beschreven effect nog veel groter.
Met de standaard instellingen ga je het effect van voorrang voor de Multi er nooit helemaal uit krijgen, je kunt het effect dempen zoals beschreven.
En nee, dat kan niet met de dipswitches dat moet met de computer.

Wij lagen inderdaad tegen het havenkantoor aan, het meisje waar je dochter aan refereert zal mijn nichtje (4) zijn, daar waren we op bezoek aangezien die bij jullie in de haven liggen.
Wij hebben geen matrozen meer aan boord, de jongste vaart met zijn "eigen" boot en de oudste gaat al een aantal jaartjes niet meer mee.
Ik heb je niet gezien, weet ook niet waar je nu ligt in de haven.

Het zou vreemd zijn als er nog SCC01... modellen worden aangeboden, aangezien het revisiemodel SCC02 er inmiddels zo'n 8 jaar is.
Winkeldochter kan ik begrijpen maar het moet geen winkel "oud wijf" worden.
Garantie heb je dan namelijk ook niet aangezien de garantie een maximum kent qua "shelf life"

Een SCC01 model onthoud uiteraard gewoon zijn instellingen, let alleen op met niet geüpdate modellen, deze kunnen nog wel eens onvoorspelbaar gedrag vertonen m.b.t. de automatische voltage selectie.
In de verkeerde volgorde aansluiten kan er dan nog wel eens voor zorgen dat hij in de verkeerde spanningsmodus begint.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Probleem met MPPT of Multiplus ?

Berichtdoor elrenegado » 04 Jun 2022, 09:55

Zekeringhouder is vervangen voor type met ANL erin... geen verschil meer in voltage.
Gister alles perfect gedraaid op het paneel, pas savonds ging er stroom uit de accu.

Probleem zat dus echt in die Zekeringhouder houder. kan nu gewoon multi erbij zetten en weer uit zonder problemen.

Ik lig idd nu op andere plek, deze paste niet op de oude.
als je de haven invaart lig ik recht achter de laatste groene boei.
perfect uitzicht hier op c43
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten