Pagina 1 van 4

-opgelost- Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 09:28
door Harini
Hallo,
Ik heb een Vetus scheidingsdiode 1252 geinstalleerd
http://www.vetusweb.com/manuals/files/B ... 001-03.pdf
Op zich eenvoudig, maar als ik de acculader erop aansluit op B+ en B-, krijg ik een foutmelding en laad hij niet over de diode.
Als ik de B- niet aansluit en de neg van de acculader op de neg van de accu's, doet hij het wel.

Geen probleem zou je denken, maar kan de B- onaangesloten blijven?
Ik kan de motor nu niet starten om de laadstroom van de dynamo te testen.
Kan het zijn dat deze wel de B- nodig heeft?

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 12:09
door henkvd
De B- aansluiting van de scheidingsdiode is bedoeld als voeding van de scheidingsdiode electronica, die wordt met een dun draadje aangesloten aan de - kant van de accu's , of je massastrip.

De de installatie moet aangesloten zijn zoals op Pag 55 fig 9 van de manual.

+ lader naar scheidingsdiode B+
- lader naar accu

B+ dynamo naar B+ scheidingsdiode
B- dynamo blijft ziiten.

B- scheidings diode met dun draadje naar - accu of massastrip


En zo samen gevat in een plaatje

Afbeelding

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 17:48
door Harini
Hallo Henk,
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zo had ik het ook aangesloten.
Maar als ik de B- verbind met de - accu, gaat de lader in storing.
Dat snap ik niet.

Ik heb een LADAC 115-12 automatic battery charger.
Is een ding van 15 jaar oud.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 22:09
door henkvd
Vreemd, de Vetus 1252 , is nml geen diode zoals gesuggereerd in de naam, maar een FET scheidingsblok, die heeft in tegenstelling tot een diode scheidingsblok voeding nodig om te kunnen werken.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2012, 22:13
door vuuren1
@Harini,

Hoe zat het eerst aangesloten, dus voordat je de scheider had gemonteerd?
Had je voorheen een andere scheider?

Zijn de minnen van beide accusets samen gekoppeld mét de min van de lader én de min van de scheider ?

Je uitleg is niet erg duidelijk:
"Als ik de B- niet aansluit en de neg van de acculader op de neg van de accu's, doet hij het wel".
Daaruit is op te maken dat je de min van de lader OF op de scheider aan hebt gesloten OF op de accu min...
In dat geval is het probleem duidelijk.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2012, 08:01
door Harini
Hallo,
Oorspronkelijk zat er geen scheider ingebouwd.
Dynamolading verliep via de startkabel en de plus van de acculader op een van de + polen.
Accu's stonden parallel. Twee hoofdschakelaars.

Nu de situatie als beschreven. Een 25 mm2 kabel van 2,5 meter van de dynamo (max 60 A) naar de scheider.
Verbinding dynamo naar de startmotor verbroken. Verder niets gedaan daar.

Accu's staan met de - neg verbonden. Beide accu's apart een 25 mm2 van scheider naar + accu.
Een accu voor starten en een voor andere verbruikers.

De + acculader op hetzelfde aansluitpunt als de dynamo op de scheider.
De neg- acculader op de - accu.
Nu werkt de lader.
MAAR als ik de B- verbind met de neg- accu, slaat de lader in storing.

Opmerking: er zijn 2 + draden uit de lader, een dikke en een dunne. Beiden waren op hetzelfde punt aangesloten voorheen en nu ook weer.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2012, 11:50
door henkvd
Zet die dunne draad van de acculader eens direct op een van de + plus polen, dit zou dan een sense draad moeten zijn en wil de lader de accu zien.
Zonder de B- aansluiting van de scheider ( FET) zou het niet kunnen werken. Tenzij de FET's defect zijn en in sluiting liggen.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2012, 14:05
door Harini
Ik ben gaan meten op de boot.
De B- en de accu - geeft 14,4 V
Dus er staat spanning op de B-

Zou dit betekenen dat de FET kapot is?

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2012, 17:43
door henkvd
Heb je documentatie van de lader ? Google geeft geen hits.
Is de dunne draad van de lader een sense draad of een extra uitgang met beperkte laadstroom ?

Fet kapot, met de meting zou je in eerste instantie denken van wel, echter dan zou aansluiten van de B- draad van de accuscheider andere effecten hebben.

Re: Scheidingsdiode

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2012, 18:21
door Harini
Ik heb de FET in december gekocht in Vinkeveen. (2e hands accesoires)
Omdat ik het ding niet vertrouw, heb ik gebeld of hij terug gegeven kon worden.
Dat kon nog, dus vanmiddag maar gelijk geregeld.
Ik vind het toch teveel geld euro 50 om weg te gooien als hij niet in orde is.

Wat kan ik het beste terugkopen?
De een zegt diodeblok met compensatie, de ander een mosfetbank?

Op internet wordt hier en daar reclame gemaakt met dit soort scheidingsapparaten.
Ik heb een dynamo van 50 - 60 A en 2 accu's van 108 Ah Vetus.

De Ladac automatic charger is type 8115 - 12. De 8 was grotendeels weggevaagd, maar met een extra lamp zag ik hem wel.
Ook dit levert bij mij geen info op bij google. Papieren heb ik er niet van.

Ik heb geen walstroom bij de ligplaats, wel een Honda generator.
Eigenlijk vaar ik veel en laad eigenlijk nooit op walstroom of generator.

De accu's leveren genoeg voor mijn gebruik van de boot.