Vreemde aansluiting bilgepump

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vreemde aansluiting bilgepump

Berichtdoor Quota » 13 Mei 2022, 13:31

Hallo Allemaal,

In ons nieuwe schip zit een bilgepomp met een drie standen schakelaar van Vetus (auto/manual/off) met een zekering. Tot zover niets bijzonders zou je zeggen.
Nu zit er op het schakelpaneel nog een hoofdschakelaar voor de bilgepomp. als ik deze omzet, dan gaat het bilge alarm af (ongeacht de stand van de schakelaar).
Ook het omzetten van de schakelaar naar een andere stand maakt geen verschil, het alarm blijft afgaan. De zekering lijkt vast te zitten (die krijg ik er niet uit, is zo'n buiszekering).

Gezien de bijzondere manier waarop dit is aangelegd (ik zou verwachten dat de bilgepomp met autoschakelaar buiten de massasleutels om zou moeten werken) is het voor mij nu ook niet duidelijk waarom dit allarm afgaat (en de pomp tegelijkertijd niet aanslaat). Wat is nu een logisch stappenplan om uit te vogelen hoe dit zit, en wat er niet naar behoren werkt? Ik krijg de pomp https://imgur.com/a/peCOcrV niet aan het lopen, en het alarm niet uit...
Ik ben niet zo handig, helemaal niet met electronica, maar wil wel graag leren (is ook wel nodig met een schip zoals we dat nu hebben).

Alvast bedankt voor de tips!
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Vreemde aansluiting bilgepump

Berichtdoor Wolf1 » 13 Mei 2022, 15:26

De Bilge pomp je bent niet de enige waarbij dit ding niet naar behoren werkt !
Met die reden heb ik in een ververleden hier al eens een schemaatje geplaatst, kan het zo 123 niet meer terug vinden, zal wel weer één of andere upload service mee gestopt zijn.
De verzekeringen willen dat je een altijd automatische lenspomp hebt en als er olie in het waterkomt betalenze niet want dat is jou schuld en had je voor moeten zorgen dat, dat niet kon.
Het schemaatje werkte met 2 niveau's. het eerste niveau is het meld niveau hiermee gaat een waaschuwinslamp op het dahsboard branden.
Dit niveau is de hoogte van wanneer de volledige bunker inhoud in de bilge zou belanden
Het 2de niveau is het niveau waarbij schade ontstaat (startmotor en dergelijke)
De bedoeling is dat dit systeem altijd gezekerd onder spanning blijft en de pomp ingeschakeld wordt zodra niveau 2 bereikt wordt en dan pompt tot niveau 1 en daar weer stopt.
Wil je onder niveau 1 pompen daar is dan weer een moment drukknop voor die je ingedrukt moet blijven houden om te pompen !
Dus als je olie overboord pompt doe je dat wel bewust !
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten