Solar flush

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Solar flush

Berichtdoor Lotte » 30 Apr 2022, 20:28

Ik wil twee solar panelen in serie schakelen om zo 24 volt te krijgen. Aan de panelen zit een min en plus kabel zonder mc4 steker. Het is een zogenaamd “flush” model zonder juncties box. Om ze in serie te zetten moet ik een bypass? Diode plaatsen? Ik kom wel wat schemaatjes tegen op het web, maar begrijp niet hoe ik dat zou moeten aansluiten. Ook bestaan er kastjes waar het e.e.a. Al is aangesloten. Wie weet hier raad te geven?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Solar flush

Berichtdoor aadbloem » 30 Apr 2022, 20:58

Ik heb geen panelen in serie maar in serie lijkt mij gewoon in serie: Solarlader min aan de min van paneel 1 dan de + paneel 1 aan de min van paneel 2 en de + van paneel 2 aan de + van de solar lader. Juncties boxen,diode's of kastjes? Geen idee en lijkt me vooralsnog niet nodig. De solar lader moet wel geschikt zijn voor hogere spanning, bij voorkeur MPPT.
Ik heb zelf twee hoge spanning (42v, meer cellen dus, goedkope woningpanelen) parallel en aan een MPPT lader + aan + en - aan - en aan de lader idem. Pas op met allerlei complexe watersport oplossingen, zijn vaak veel duurder (watersportprijzen) dan woning oplossingen die je op je boot legt :D :o
De solarpaneel vent die ze op onze woning heeft gemonteerd heeft de MC4 stekers er voor ons aangeknepen evenals aan de kabels die de boot in gaan. Onder de panelen zit ook een soort parallelstekker MC4 die de panelen samen voegt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Solar flush

Berichtdoor Lotte » 01 Mei 2022, 07:27

aadbloem schreef: Juncties boxen,diode's of kastjes? Geen idee en lijkt me vooralsnog niet nodig.
Pas op met allerlei complexe watersport oplossingen


Ik weet dat ik het wel nodig heb, maar begrijp niet zo goed hoe aan te sluiten.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Solar flush

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2022, 09:54

Op elektrische gebied geef ik mezelf altijd één advies: laat het de prof doen.
Ik begrijp de basis wel, plus en min, serie en parallel, aarde, zekeringen, dat snap ik allemaal wel.
Maar daar sta je dan met je spullen.
Een stuk rood-zwart snoer.
Een elektrisch apparaat met allemaal gaten waar stekkers in kunnen.
Een doos met stekkers/pluggen.
Maar waar moet de rode ader van die kabel aan van al die palletjes van al die pluggen?
En hoe doe ik dat dan?
En hoe werk ik dat netjes weg?

Een klusje voor de vakman waarvan hij denkt: bel je me dáár voor?
Ja, daar bel ik je voor, want het is belangrijk dat het goed en netjes gebeurt.
En hij is er zo mee klaar.
Dus heel veel gaat het niet kosten.
Uiteraard veel meer dan als je het zelf zou doen, maar gemoedsrust heb ik persoonlijk een behoorlijk bedrag voor over.

Dit ter overweging
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Solar flush

Berichtdoor Navigo » 01 Mei 2022, 11:48

HH,

Kijk even bij bijvoorbeeld sailspecial op de website.
Tik even in de zoekbalk diode flush, je ziet dan niet alleen de juiste diode, maar ook een aansluitschema en handleiding.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Solar flush

Berichtdoor Wolf1 » 01 Mei 2022, 11:56

Lotte, geloof dat je het niet allemaal naar behoren begrijpt !
Een zonnepaneel is opgebouwd uit cellen waarvan iedere cel een open klem spanning produceert van 0,6Volt !
Deze cellen staan dan in serie in het paneel en vormt dus dan de open paneel spanning.
1 paneel met 36 cellen is dus nooit voor 24V te gebruiken, 2 van deze panelen in serie geeft 72 cellen en dus 43,2V.
Het voordeel van het gebruik van meerdere panelen in serie is dat, als de zon niet schijnt er eerder genoeg licht is om boven de accu spanning te komen en te kunnen laden.
Het nadeel is wanneer er op 1 paneel schaduw valt dit de hele reeks blokkeert.
Dit is dan weer op te lossen met een diode die dit paneel dan tijdelijk doorverbind (uitschakelt)
Het maximum in serie te plaatsen panelen wordt begrenst door het type regelaar.
Kies altijd voor het meeste cellen paneel, het 36 cellen paneel als voorbeeld doet nog steeds niks bij een 24V systeem, met 2 panelen in serie waarvan er boven 1 paneel een vlaggetje wappert !

Wanneer zonnepanelen serieel geschakeld worden, is het in sommige gevallen handig om By-pass diodes te gebruiken. By-pass diodes, ook wel omleidings-diodes genoemd, kunnen ervoor zorgen, dat wanneer een zonnepaneel beperkt wordt door beschaduwde cellen, er toch zoveel mogelijk energie gegenereerd kan worden. De By-pass diode neemt dan tijdelijk een andere route, zodat de stroom ongehinderd kan doorstromen. Hierdoor zal bij een seriële schakeling niet de zwakste schakel leidend zijn.

By-pass diodes zijn automatisch aanwezig bij zonnepanelen met een MC4 of een 8 mm output. Deze diodes zitten al verwerkt in de junction box. Bij de Flush zonnepanelen is hier geen ruimte voor, waardoor je ervoor kan kiezen om de By-pass diodes los toe te voegen. Dit is alleen nodig wanneer Flush zonnepanelen vanaf 150 watt in serie geschakeld worden.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Solar flush

Berichtdoor Lotte » 01 Mei 2022, 21:02

Wolf1 schreef:Lotte, geloof dat je het niet allemaal naar behoren begrijpt !
Bij de Flush zonnepanelen is hier geen ruimte voor, waardoor je ervoor kan kiezen om de By-pass diodes los toe te voegen. Dit is alleen nodig wanneer Flush zonnepanelen vanaf 150 watt in serie geschakeld worden.
Gr. Wolf1


En dat is nou precies de situatie die ik heb. Ik vroeg of iemand simpel kan uitleggen hoe en waar ik die diodes moet plaatsen. Ik vroeg niet hoe een solarpanel in elkaar zit.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Solar flush

Berichtdoor Nope » 01 Mei 2022, 21:31

Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Solar flush

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mei 2022, 11:26

Lotte schreef:En dat is nou precies de situatie die ik heb. Ik vroeg of iemand simpel kan uitleggen hoe en waar ik die diodes moet plaatsen. Ik vroeg niet hoe een solarpanel in elkaar zit.

He mister bij de hand ik nam de moeite om te proberen, je te helpen !
En omdat je er geen zak van snapt heb ik geprobeerd je het uit te leggen zodat je voor jezelf kan bepalen of die diodes enige zin hebben !
Als de open klem spanning van 1 paneel niet boven de 30V komt, hebben heel de diodes bij een 24V systeem geen enkele nut !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten