Elektro puzzel, deel 1

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Wolf1 » 16 Apr 2022, 11:45

Amersfow schreef:Kortom; het beste is als ik het zonnepaneel uitschakel zodra de motor begint te lopen (pak m van het contactslot). Die 5 ampere kan ik makkelijk missen. Doe dan het relais op het zonnepaneel; de mppt kan gekoppeld blijven lijkt me. Die doet dan even niets.

Ho, ho, ho, Je zonnen regelaar werkt niet meer als de belasting naar de accu wegvalt !
Dus de ingang spanning wordt de uitgang spanning !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2022, 13:25

Amersfow schreef:Kortom; het beste is als ik het zonnepaneel uitschakel zodra de motor begint te lopen (pak m van het contactslot). Die 5 ampere kan ik makkelijk missen. Doe dan het relais op het zonnepaneel; de mppt kan gekoppeld blijven lijkt me. Die doet dan even niets.

Gewoon niks uitschakelen, is er een reden om iets te schakelen? Nee.
Ik heb zonnepanelen, een MPPT lader, een Victron Multi (walstroom)acculader-omvormer en een 2e dynamo op de motor voor de serviceset. Drie partijen dus die zonder tussenkomst op hun beurt kunnen gaan laden. De sterkste is gewoon de baas en de mindere komt dan niet of minder aan bod. Er wordt niets geschakeld. Waarom zou je gaan schakelen, allerlei geklooi met relais enzo??
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2022, 13:53

Klopt, hier idem.
Het is altijd wel jammer dat de Multi/Quattro het in basis vaak wint van de MPPT.

Daar heb ik het volgende op gevonden:

1. Ervoor zorgen dat er ruimte in de batterijen zit om te laden met de MPPT.
2. Laadfunctie op de Multi/Quattro uitschakelen, de Multi/Quattro komt dan op 'doorvoer' te staan.

Ofwel, walstroom wordt gebruikt voor 230V en de Power Assist blijft actief.
Alleen de MPPT laadt dan de accu's ofwel elk straaltje zon wordt gebruikt.

Dit proces kan op de Multi/Quattro ook automatich ingeregeld worden via de 'Virtuel Switch' maar dat is wel erg hogeschool.
Ook covered zo'n programmering niet alle omstandigheden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor etmrugl » 06 Jun 2022, 21:33

Bedankt voor alle reacties.
Mijn reactie duurde even, ik was bezig de generator te (laten) repareren. Dat is een nogal uitvoerig traject geworden: uit de boot takelen, motor compleet reviseren en weer inbouwen)

Effe alles er uit trekken zal helaas niet gaan:
1. Dat impliceert een complete refit, wegens alle kabels die achter betimmeringen zijn weggewerkt. En daar is het schip nog veel te goed voor.
2. Het betreft een 2e hands ship en er waren meer reparaties nodig, dan ik verwacht had. (ondanks de keuring zaten er een paar verrassingen in het schip.)
3. Ooit komt er een Victron Quattro oid, maar daar moet eerst voor gespaard worden. En dan nog zal het aanpassen worden.
etmrugl
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Mrt 2022, 14:35
ligplaats:
info: Tullemanskotter 1200

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor etmrugl » 06 Jun 2022, 21:36

Wolf1 schreef:Het ziet er naar uit dat je een soort tijd vertragend omschakelend 230V systeem heb, waarbij geen sprake is van synchronisatie !
Je kan, (als je er een klein beetje verstand van hebt) met de bestaande componenten een goed werkend systeem bouwen.
Heb je geld genoeg, koop je een moderne lader/omvormer, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Voor optie 1 kan ik je wel aan een schemaatje helpen !
Gr. Wolf1


Dat schema zou ik heel graag willen ontvangen! (voor die moderne lader/omvormer ga ik sparen)
Gr, Ruud
etmrugl
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Mrt 2022, 14:35
ligplaats:
info: Tullemanskotter 1200

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2022, 09:23

Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2022, 22:01

etmrugl schreef:Het is een ongepolariseerd systeem. Het maakt uit hoe de fase draadvan de walstroom is aangeloten. Verkeerd aaangesloten (volgens de boot) is geen walstroom binnen. Hier loop ik vast.

Dan gebruik je een verkeerde stekker, want bij gebruik van een CEE stekker (die blauwe dingen) is dat onmogelijk.
Het gebruik van de 'gewone huis tuin en keuken stekkers' is voor dit soort situaties formeel zelfs verboden.
Buiten je eigen huis, moet alles met (gepolariseerde) CEE verbinding gebeuren
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jun 2022, 00:30

Rob, compleet duidelijk, vooral al die Suko verlengsnoeren / haspels en verloop stekkers bij elke walaansluiting daarnaast nog verschillende aardsystemen! Ja echt een goede aanvullende bijdrage.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor etmrugl » 08 Jun 2022, 20:42

Wolf1 schreef:Afbeelding
Gr. Wolf1


Dank je wel! grz, Ruud
etmrugl
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Mrt 2022, 14:35
ligplaats:
info: Tullemanskotter 1200

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten