Elektro puzzel, deel 1

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor etmrugl » 05 Apr 2022, 12:32

Wij hebben een one-off Tullemans kotter gekocht en uiteraard miste daarbij de documentatie van de elektrotechnische installatie. Ik probeer het zoveel mogelijk, stapje voor stapje, zelf uit te zoeken en ik heb 'Electriciteit aan boord' gelezen, maar ik loop nu toch vast. Doel 1 is een correcte beschrjiving van het systeem. Uiteindelijk moeten de aanwezige kroonsteentjes eruit gehaald worden.

Het is een ongepolariseerd systeem. Het maakt uit hoe de fase draadvan de walstroom is aangeloten. Verkeerd aaangesloten (volgens de boot) is geen walstroom binnen. Hier loop ik vast. Ik heb wel een tekening gekregen van de vorige eigenaar:
F01 zekering generator, Q10 relais generator, F02 zekering walstroom, Q20 relais walstroom, F03 zekering omvormer, Q30 relais omvormer.
Afbeelding

En zo ziet het betreffende deel van de installatie er uit:
Afbeelding
Hoe werkt dit en wie kan mij een zetje in de goede richting geven?
Er zitten ook tijdrelais in het systeem voor de walstroom en de generator. Ik neem aan dat die een softstart functie hebben. Correct?

Afbeelding

Nog een aanname: Ik kan niets vinden over synchronisatie tussen walstroom en generator. Mag ik dan aannemen dat die niet tegelijk 'aan' mogen?
etmrugl
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Mrt 2022, 14:35
ligplaats:
info: Tullemanskotter 1200

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Navigo » 05 Apr 2022, 17:46

HH,

Met alle goede wil; je kladje(van de voorgaande eigenaar) komt te onduidelijk over, hier kunnen we weinig mee.
Je zult het duidelijker en leesbaar op papier moeten zetten.

Er zijn mogelijkheden om tijdelijk met de wal te synchroniseren om zo zonder "black-out" over te kunnen schakelen.
Nu brengt dit nogal wat extra schakelmateriaal en kostten met zich mee. Ik verwacht niet dat dit hier aan de orde is.
Langdurig synchroon draaien is niet toegestaan.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Rob Art » 05 Apr 2022, 18:45

Ziet er aardig antiek uit.
Als ik zou mogen adviseren, zou ik de volgende investering voorstellen : een Victron quatro,
Die regelt je:
- walstroom omschakeling
- generator omschakeling
- omschakeling naar accu bedrijf
Dit gebeurt allemaal naadloos, dus zonder black-out. Voordeel is ook dat ongeveer 70% van de zooi op de foto's er uit kan ;-)
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor aatv » 10 Apr 2022, 18:45

ik doe regelmatig elektra klusjes voor kennissen in de haven nadat ik mijn eigen boot
volledig van nieuwe up to date elektra heb voorzien. mijn ervaring inmiddels is de
hele zooi eruit trekken en alles nieuw volgens hedendaagse standaard aanleggen.
dan weet je wat je hebt en dat het in orde is. werkt meestal sneller dan ouwe meuk
uitzoeken en herstellen.

greetz aat.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2022, 09:01

etmrugl schreef:
Het is een ongepolariseerd systeem. Het maakt uit hoe de fase draadvan de walstroom is aangeloten. Verkeerd aaangesloten (volgens de boot) is geen walstroom binnen. Hier loop ik vast. Ik heb wel een tekening gekregen van de vorige eigenaar:
F01 zekering generator, Q10 relais generator, F02 zekering walstroom, Q20 relais walstroom, F03 zekering omvormer, Q30 relais omvormer.
Hoe werkt dit en wie kan mij een zetje in de goede richting geven?

Nog een aanname: Ik kan niets vinden over synchronisatie tussen walstroom en generator. Mag ik dan aannemen dat die niet tegelijk 'aan' mogen?

Het ziet er naar uit dat je een soort tijd vertragend omschakelend 230V systeem heb, waarbij geen sprake is van synchronisatie !
Je kan, (als je er een klein beetje verstand van hebt) met de bestaande componenten een goed werkend systeem bouwen.
Heb je geld genoeg, koop je een moderne lader/omvormer, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Voor optie 1 kan ik je wel aan een schemaatje helpen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor aadbloem » 12 Apr 2022, 09:13

Ik sluit me aan bij onze goede vriend Wolfje, koop een moderne lader/omvormer, daar zit alles in wat je nodig hebt. Pas op dat je met al je huidige componenten niet aan een dood paard gaat trekken. Heb je echt verstand van elektro dan is misschien optie 1 te doen maar wees voorzichtig. Verder is het zo dat "verkeerd, anders aangesloten walstroom" uit te sluiten is met een scheidingstrafo. Veiligheid gaat voor knoeiwerk. Je moet je geen zorgen hoeven maken hoe de walstroom wordt aangeboden.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Amersfow » 13 Apr 2022, 08:52

@wolf; je opmerking over weinig bijladen bij hoog voltage door zonnepanelen baart me zorgen. Met mijn 100 watt paneeltje zit ik meestal boven de 13volt; met max ~5 ampere. Als de motor aangaat kan die max 90 ampere leveren; maar zou die echt gaan temperen als die de ~13V van het systeem ziet? Als dat echt zo is, wil ik een relais tussen de omvormer en het paneel zetten dat uitschakeld als de motor bijkomt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Yep » 13 Apr 2022, 19:18

Ik ben nu (al) op reis en het is een constant 'gevecht' tussen MPPT en motordynamo's.
Vaak 'wint' uiteindelijk de dynamo.

De MPPT blijft werken zolang het voltage van de dynamo's onder die van de MPPT blijft.
Maar zowel MPPT als ook de externe dynamoregelaar hebben hun grillen v.w.b. voltages a.g.v. bulk, float- en absorptie laden.
Dus ik blijf bijregelen op de potmeters op de externe regelaar.

Dus als je de dynamo prioriteert, dan kun je best die MPPT uitschakelen.
Maar ik denk dat een MPPT de dynamo niet snel in de weg zit.

Ik zal blij zijn als ik die Wakespeed WS500 regelaars geplaatst heb.
Dan is al dat gedoe voorbij.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Amersfow » 16 Apr 2022, 08:20

Kortom; het beste is als ik het zonnepaneel uitschakel zodra de motor begint te lopen (pak m van het contactslot). Die 5 ampere kan ik makkelijk missen. Doe dan het relais op het zonnepaneel; de mppt kan gekoppeld blijven lijkt me. Die doet dan even niets.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektro puzzel, deel 1

Berichtdoor Yep » 16 Apr 2022, 09:30

Mijn Victron MPPT mag ik niet aan de accuzijde afkoppelen met aangesloten panelen.
Wel heb ik in de MPPT een mogelijkheid om omvormen softwarematig te stoppen.
Derhalve zou ik eerst de manual bekijken of je zomaar mag onderbreken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten