Pagina 1 van 2

Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2022, 12:32
door etmrugl
Wij hebben een one-off Tullemans kotter gekocht en uiteraard miste daarbij de documentatie van de elektrotechnische installatie. Ik probeer het zoveel mogelijk, stapje voor stapje, zelf uit te zoeken en ik heb 'Electriciteit aan boord' gelezen, maar ik loop nu toch vast. Doel 1 is een correcte beschrjiving van het systeem. Uiteindelijk moeten de aanwezige kroonsteentjes eruit gehaald worden.

Het is een ongepolariseerd systeem. Het maakt uit hoe de fase draadvan de walstroom is aangeloten. Verkeerd aaangesloten (volgens de boot) is geen walstroom binnen. Hier loop ik vast. Ik heb wel een tekening gekregen van de vorige eigenaar:
F01 zekering generator, Q10 relais generator, F02 zekering walstroom, Q20 relais walstroom, F03 zekering omvormer, Q30 relais omvormer.
Afbeelding

En zo ziet het betreffende deel van de installatie er uit:
Afbeelding
Hoe werkt dit en wie kan mij een zetje in de goede richting geven?
Er zitten ook tijdrelais in het systeem voor de walstroom en de generator. Ik neem aan dat die een softstart functie hebben. Correct?

Afbeelding

Nog een aanname: Ik kan niets vinden over synchronisatie tussen walstroom en generator. Mag ik dan aannemen dat die niet tegelijk 'aan' mogen?

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2022, 17:46
door Navigo
HH,

Met alle goede wil; je kladje(van de voorgaande eigenaar) komt te onduidelijk over, hier kunnen we weinig mee.
Je zult het duidelijker en leesbaar op papier moeten zetten.

Er zijn mogelijkheden om tijdelijk met de wal te synchroniseren om zo zonder "black-out" over te kunnen schakelen.
Nu brengt dit nogal wat extra schakelmateriaal en kostten met zich mee. Ik verwacht niet dat dit hier aan de orde is.
Langdurig synchroon draaien is niet toegestaan.

Navigo

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2022, 18:45
door Rob Art
Ziet er aardig antiek uit.
Als ik zou mogen adviseren, zou ik de volgende investering voorstellen : een Victron quatro,
Die regelt je:
- walstroom omschakeling
- generator omschakeling
- omschakeling naar accu bedrijf
Dit gebeurt allemaal naadloos, dus zonder black-out. Voordeel is ook dat ongeveer 70% van de zooi op de foto's er uit kan ;-)

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2022, 18:45
door aatv
ik doe regelmatig elektra klusjes voor kennissen in de haven nadat ik mijn eigen boot
volledig van nieuwe up to date elektra heb voorzien. mijn ervaring inmiddels is de
hele zooi eruit trekken en alles nieuw volgens hedendaagse standaard aanleggen.
dan weet je wat je hebt en dat het in orde is. werkt meestal sneller dan ouwe meuk
uitzoeken en herstellen.

greetz aat.

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2022, 09:01
door Wolf1
etmrugl schreef:
Het is een ongepolariseerd systeem. Het maakt uit hoe de fase draadvan de walstroom is aangeloten. Verkeerd aaangesloten (volgens de boot) is geen walstroom binnen. Hier loop ik vast. Ik heb wel een tekening gekregen van de vorige eigenaar:
F01 zekering generator, Q10 relais generator, F02 zekering walstroom, Q20 relais walstroom, F03 zekering omvormer, Q30 relais omvormer.
Hoe werkt dit en wie kan mij een zetje in de goede richting geven?

Nog een aanname: Ik kan niets vinden over synchronisatie tussen walstroom en generator. Mag ik dan aannemen dat die niet tegelijk 'aan' mogen?

Het ziet er naar uit dat je een soort tijd vertragend omschakelend 230V systeem heb, waarbij geen sprake is van synchronisatie !
Je kan, (als je er een klein beetje verstand van hebt) met de bestaande componenten een goed werkend systeem bouwen.
Heb je geld genoeg, koop je een moderne lader/omvormer, daar zit alles in wat je nodig hebt.
Voor optie 1 kan ik je wel aan een schemaatje helpen !
Gr. Wolf1

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2022, 09:13
door aadbloem
Ik sluit me aan bij onze goede vriend Wolfje, koop een moderne lader/omvormer, daar zit alles in wat je nodig hebt. Pas op dat je met al je huidige componenten niet aan een dood paard gaat trekken. Heb je echt verstand van elektro dan is misschien optie 1 te doen maar wees voorzichtig. Verder is het zo dat "verkeerd, anders aangesloten walstroom" uit te sluiten is met een scheidingstrafo. Veiligheid gaat voor knoeiwerk. Je moet je geen zorgen hoeven maken hoe de walstroom wordt aangeboden.

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2022, 08:52
door Amersfow
@wolf; je opmerking over weinig bijladen bij hoog voltage door zonnepanelen baart me zorgen. Met mijn 100 watt paneeltje zit ik meestal boven de 13volt; met max ~5 ampere. Als de motor aangaat kan die max 90 ampere leveren; maar zou die echt gaan temperen als die de ~13V van het systeem ziet? Als dat echt zo is, wil ik een relais tussen de omvormer en het paneel zetten dat uitschakeld als de motor bijkomt.

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2022, 19:18
door Yep
Ik ben nu (al) op reis en het is een constant 'gevecht' tussen MPPT en motordynamo's.
Vaak 'wint' uiteindelijk de dynamo.

De MPPT blijft werken zolang het voltage van de dynamo's onder die van de MPPT blijft.
Maar zowel MPPT als ook de externe dynamoregelaar hebben hun grillen v.w.b. voltages a.g.v. bulk, float- en absorptie laden.
Dus ik blijf bijregelen op de potmeters op de externe regelaar.

Dus als je de dynamo prioriteert, dan kun je best die MPPT uitschakelen.
Maar ik denk dat een MPPT de dynamo niet snel in de weg zit.

Ik zal blij zijn als ik die Wakespeed WS500 regelaars geplaatst heb.
Dan is al dat gedoe voorbij.

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2022, 08:20
door Amersfow
Kortom; het beste is als ik het zonnepaneel uitschakel zodra de motor begint te lopen (pak m van het contactslot). Die 5 ampere kan ik makkelijk missen. Doe dan het relais op het zonnepaneel; de mppt kan gekoppeld blijven lijkt me. Die doet dan even niets.

Re: Elektro puzzel, deel 1

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2022, 09:30
door Yep
Mijn Victron MPPT mag ik niet aan de accuzijde afkoppelen met aangesloten panelen.
Wel heb ik in de MPPT een mogelijkheid om omvormen softwarematig te stoppen.
Derhalve zou ik eerst de manual bekijken of je zomaar mag onderbreken.