Generator levert te weinig voor acculader?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor HappyHarry » 06 Apr 2022, 15:36

Dat weet ik niet.
Eigenlijk zoek ik een mogelijkheid de 220v output te zuiveren. Bestaat dat?
Hypothetisch gezien: 220 > 24 > 220 zuiver.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor Rob Art » 06 Apr 2022, 17:28

Je zou je generator uitgangsspanning eens moeten meten met een True RMS universeel meter, ik vermoed echt dat er wat aan de hand is met de spanningsregeling. Uit een generator komt altijd een mooie sinus, motor toerental zorgt voor de frequentie en de spanningsregelaar zorgt dat je er 230V uit krijgt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor HappyHarry » 07 Apr 2022, 20:01

Ik heb het toerental iets opgeschroefd zodat de frequentie onbelast net boven 50 komt, voltage is dan 234 volt.
Zodra er belasting op komt, veranderd rpm weinig maar freq schiet alle kanten op.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor heuvels » 07 Apr 2022, 22:28

Zitten er borstels in die generator? Als die nou eens gaar zijn? Dan komt er onder belasting alleen maar rommel uit.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor Yep » 07 Apr 2022, 22:38

Klopt, er moet iets bijzonders aan de hand zijn.
De frequentie dient altijd synchroon te zijn aan het toerental.
En dat deze schommelt tussen zeg 48 en 52 Hz mag geen enkel probleem zijn, gelijk hier op de boot.
En rommel oplossen door er converters tussen te plaatsen lost de oorzaak niet op.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor aadbloem » 08 Apr 2022, 09:46

Yep schreef:Klopt, er moet iets bijzonders aan de hand zijn.
De frequentie dient altijd synchroon te zijn aan het toerental.

heuvels schreef:Zitten er borstels in die generator? Als die nou eens gaar zijn? Dan komt er onder belasting alleen maar rommel uit.

Nog een vergelijkbaar genset probleem:
Mijn buurman heeft een borstelloze VETUS genset (met Ferryman één cylinder diesel) met ruim voldoende vermogen en op een simpel metertje zien we dat de frequentie altijd +/- 50hz is. De moderne wasmachine kan er echter niet op werken, de elektronica van de wasmachine gaat op tilt, lampjes op de wasautomaat gaan knipperen, soms helemaal uit en het programma raakt in de war. De generator heeft geen koolborstels en is feitelijk een met condensatoren iets aangepaste kortsluitankermotor die stroom opwekt zonder elektronica. De buurman heeft spijt dat hij zijn antieke wasmachine (met mechanische klok) heeft vervangen door een moderne met elektronica. We hebben geen oscilloscoop kunnen lenen ergens om de sinus eens echt te bekijken.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor heuvels » 08 Apr 2022, 12:04

Nog een vergelijkbaar genset probleem:
Mijn buurman heeft een borstelloze VETUS genset (met Ferryman één cylinder diesel) met ruim voldoende vermogen en op een simpel metertje zien we dat de frequentie altijd +/- 50hz is. De moderne wasmachine kan er echter niet op werken, de elektronica van de wasmachine gaat op tilt, lampjes op de wasautomaat gaan knipperen, soms helemaal uit en het programma raakt in de war. De generator heeft geen koolborstels en is feitelijk een met condensatoren iets aangepaste kortsluitankermotor die stroom opwekt zonder elektronica. De buurman heeft spijt dat hij zijn antieke wasmachine (met mechanische klok) heeft vervangen door een moderne met elektronica. We hebben geen oscilloscoop kunnen lenen ergens om de sinus eens echt te bekijken.
Ik vraag me af of een scheidings transformator een bloksinus kan converteren naar een sinusachtige sinus. In theorie wel lijkt mij.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor ErikHa » 08 Apr 2022, 12:12

Trafo's en blokvormige signalen zijn geen vrienden. Ik kan me de reactie van de leraar nog goed herinneren toen ik dit probeerde bij een practicumopdracht :lol:

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor henkvd » 08 Apr 2022, 14:18

Kan niet anders dat dit inverter modellen zijn, dat is geen sinus.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Generator levert te weinig voor acculader?

Berichtdoor kajoe » 08 Apr 2022, 15:23

mogelijk gaat het toeren tal zover terug dat het fout gaat .
wij haad op een schip lang geleden ook een 1 cilinder geïnstalleerd netjes compleet gekocht en geplaatst .
er ging vn alles mis en wij snapten het niet schip lag in sneek industrie haven dus maar even naar turkstra daar ,monteur kwam langs en deelde na een hoop gerommel dat het motortje niet kon trekken wat gewenst was de raad zet er maar een 2 cilinder in nou dus naar onze leverancier in den oever bellen ,geen punt wij komen met een andere motor en tegen weinig bij betalen werkte het daarna opper best nooit geen problemen meer gehad .
ware het niet dat het een hadz was en die bleken problemen te hebben dat de lepeltjes aan de krukas om olie te scheppen af en toe afbraken jammer ,maar uteindelijk kwam alles goed .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten