Second opinie bedradingsschema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wittegeit » 06 Mei 2021, 14:39

Beste,

Ik heb al heel wat antwoorden op dit forum gevonden maar over het volgende wil ik graag een second opinion:

zie ook bij behorend schema:

https://1drv.ms/u/s!AnGFBrbYjlAYjMtwrjUp2fovNFb3IA

Mijn vraag gaat m.n. over het laad gedeelte. Ik heb begrepen dat mijn 20PK buteboordmoter een dynamo heeft met een laadcapaciteit van 12V, 12A. Zoals in het schema wil ik graag een VSR laadrelais toepassen. Zover ik de theorie begrijp zal dit wel gaan werken. Ik vraag mij wel af wat er voor stromen gaan lopen als accu 1 is leeggevaren is en daarna de bbm wordt gestart. Gaat accu 2 dan meeladen? en hoe hoog wordt dan de stroom?. Ook over het plaatsen van de zekering F1 ben ik niet zeker. Ik zit er vervolgens aan te denken om de bedrading rondom de accu’s in 16mm2 uit te voeren en niet langere lengtes te gebruiken dan 50 cm. Ben dus benieuwd of er problemen in dit schema zitten en of ik dit zo veilig kan aansluiten.
Wittegeit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 Apr 2021, 22:10
ligplaats:
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wolf1 » 08 Mei 2021, 11:04

Wolf1 schreef:Afbeelding
Tekening is niet duidelijk de dikke zwarte kabel naar de remote control in detail weergeven zou veel helpen.
Wat is de functie van de wissel Dashboard main switch ?
Suzuki spanning regelaar ontbreekt
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wittegeit » 13 Mei 2021, 10:13

Hallo Wolf,

Dank voor het meedenken, mijn mts elektronica is wat roestig geworden. Wat antwoorden op je vragen:

De remote control is de schakelkast waarop o.a. de gas pook op zit. Maar ook de startsleutel en buzzer. Die buzzer geeft dan weer signalen indien er motorstoringen zijn. Die dikke kabel bevat dus meerdere draden die af fabriek zo worden geleverd. Voordeel is wel dat ik vanuit die remote-control de plus en min kan oppikken en dat van daaruit ook de pulsgever naar de toerenteller kan worden doorgegeven.

In de suziki motor zit inderdaad een laadspoel, gelijkrichter en spanningsregulaar.

De mainswich heb ik toegevoegd om
De "verbruikers" uit te kunnen schakelen maar ook om de spanning van over beide accu’s te kunnen meten met de voltmeter en zo uitputting kan voorkomen.

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid verschaft.

Tnx!
Wittegeit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 Apr 2021, 22:10
ligplaats:
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor henkvd » 13 Mei 2021, 10:32

Eerlijk gezegd zie ik met de verbruikers die je hebt en de beperkte laad mogelijkheid van uit de buitenboordmotor, geen enkele reden om 2 accu's toe te passen, dat stuk kan je naar mijn idee beter weg laten, KISS.

Accu, hoofdschakelaar en verder geen toeters en bellen, om een 2e accu te gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wittegeit » 13 Mei 2021, 10:47

Hallo henk,

Door mijn roestige tekenwerk zie ik nu dat
wolf een aanpassing heeft gemaakt zoals ik niet heb bedoelt, ik zal het weekeind de tekening updaten met de aanwijzing van wolf.

Zoals bedoelt is de onderste motor M2 de benzine motor incl. Startmotor, Gelijkrichter en regulator. De bovenstemotor M1 is een electrische motor (minn kota). Reden on beide accu’s te scheiden is om iig de startaccu te ontlasten maar wel de andere accu tussendoor te kunnen laden.

Dank!
Wittegeit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 Apr 2021, 22:10
ligplaats:
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wittegeit » 13 Mei 2021, 11:06

Henk, je antwoord nogmaals lezend, het beperkte laadvermogen is wellicht een probleem, waardoor KiSS wellicht van toepasing is en beide circuits wellicht beter gescheiden kunnen worden door het relais weg te laten. Ook daar graag advies :)
Wittegeit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 Apr 2021, 22:10
ligplaats:
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor henkvd » 13 Mei 2021, 11:16

Ja dat lijkt me een prima oplossing, het relais K1 is zeker met een laadspoel van een buitenboordmotor lastig te voorspellen, laden blijft een groot woord bij de meeste outboards.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Second opinie bedradingsschema

Berichtdoor Wittegeit » 15 Mei 2021, 21:05

Allen,

Naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen ben ik verder aan het denken gezet, hierop is de tekening is aangepast, zie onderstaand schema.

@Henk, Na wat rekenwerk blijkt inderdaad het beperkte laad vermogen van de buitenboordmotor. Om een half ontlaadde accu1 weer volledig te laden zal 10 uur gevaren moeten worden :o. Echter heb ik het laad relais toch laten zitten met nu een 120A schakelautomaat ervoor. Hiermee kan de functie tijdens het varen al dan niet worden uitgeschakeld. Maar kunnen de accu's in de boot blijven zitten en de bekabeling aangesloten blijven als ik de externe acculader (charger) aankoppel waarmee de accu's een voor een worden opgeladen. Dit voor mijn gemak ;).

@Wolf, Door je vraag m.b.t. de remote box en 'dikke zwarte kabel' ook hier wat langer nagedacht en bemerkt dat de 12v vanuit de 'remote' geschakeld is. m.a.w. er is alleen uitgaande spanning als de buitenboordmotor loopt anders niet! Dit geeft dan ook een ander functie aan main Switch S1. Zodra er op de Minn Kota motor wordt gevaren blijft er via S1 spanning op de verlichting e.d. Door S1 over te schakelen wordt de startaccu niet belast. Ook kan ik hiermee op beide accu's de spanning meten waarmee uitputting van accu’s wordt voorkomen.

Tevens heb ik wat extra context en de beoogde kabeldiktes en lengtes toegevoegd aan het schema waarmee het geheel hopelijk completer is.

Alle op- en aanmerkingen op het schema blijven welkom en hopelijk kan de oorspronkelijke vraag beantwoord worden :).

: Zitten er nog problemen in dit schema en kan ik dit ook zo veilig aansluiten?

Alvast vriendelijk bedankt!


Afbeelding
Wittegeit
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 Apr 2021, 22:10
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten